رقابت ایران و ترکیه در بازار دوم

بعد از روسیه که ایران توانست جایگاه ترکیه را در این کشور تصاحب کند شواهد نشان می دهد ترکمنستان دومین میدان رقابت انکارا و تهران باشد

بعد از روسیه که ایران توانست جایگاه ترکیه را در این کشور تصاحب کند شواهد نشان می دهد ترکمنستان دومین میدان رقابت انکارا و تهران باشد. مدیر برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران پروژه اعلام کرد: با حضور شرکت‌های فعال در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی، ساختمان و انرژی، آب و برق و خدمات فنی و مهندسی کشور در سومین نمایشگاه ایران پروژه ترکمنستان، ایران می‌کوشد تا جای ترکیه را در این کشور بگیرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت حسن مرتجی با اشاره به اینکه هم اکنون بزرگترین رقیب ایران در ترکمنستان، تجار ترکیه هستند، افزود: نمایشگاه ایران پروژه ایران با محوریت نفت، گاز، پتروشیمی و ساختمان، صنعت برق و آب، صنایع غذایی، بانکداری، صنعت کشاورزی، تجهیزات پزشکی، صنایع خودروسازی، حمل و نقل ریلی، گردشگری، توریسم درمانی و صنعت بیمه برگزار می‌شود، حوزه‌هایی که شرکت‌های ایرانی در آن از تجربه کافی برای کنار زدن سایر رقبا برخوردارند.

وی گفت: هدف ایران توسعه و افزايش حجم صادرات غیر نفتی با دنیاست و این نمایشگاه به­منظور برقراري امكان مراودات و مبادلات تجاری بین تجار و بازرگانان ایران و ترکمنستان برگزار خواهد شد و تلاش می‌شود تا با استفاده از تهاتر بخشی از واردات گاز از کشور ترکمنستان و ارسال کالا و خدمات از سوی جمهوری اسلامی ایران حجم تجارت دو کشور افزایش یابد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اهمیت توسعه روابط دو کشور خاطرنشان کرد: در مذاکرات و توافقات به عمل آمده میان روسای جمهوری دو کشور ۱7 سند همکاری‌ در زمینه‌های مختلف بین تهران ـ عشق آّباد به امضا رسید و دو کشور مصمم هستند حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی خود را تا ۱۰ سال آینده به ۶۰ میلیارد دلار برساند.

مدیر برگزاری نمایشگاه ایران پروژه ترکمنستان بر حضور فعال شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان اشاره کرد و یادآور شد: پروژه 3 میلیارد دلاری شامل 3 پروژه احداث پل خودرو «سرخس» بر روی رودخانه «تجن»، طرح جاده «سرخس ـ تجن» و نیز طرح ساخت اتوبان «عشق‏‌آباد ـ ترکمن‏‌آباد» که از سوی دولت ترکمنستان به شرکت­های ایرانی واگذار شد، زمینه حضور قوی ایران در این همسایه شمالی را فراهم کرده است.

وی درعین حال اضافه کرد: رئیس جمهوری ترکمنستان به تازگی طی فرمانی به وزرای خود، خواهان واگذاری امور جاری کشور به جوانان و متخصصان ترکمن شده که این امر حضور رقبای ایران در بازار ترکمنستان را کمتر از گذشته کرده است و فرصت مناسبی را پیش روی تجار کشورمان قرار داده است.

مدیر سومین نمایشگاه تخصصی ایران پروژه ترکمنستان موضوعات نمایشگاه را برآیند یک فعالیت کارشناسی دانست و با اشاره به نیازمندی‌های بازار بالقوه و بالفعل ترکمنستان و همچنین توانمندی‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی گفت: ایرانی‌ها می‌توانند با تهیه اقلام مورد نیاز فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ترکمن، جایگزین دیگر شرکای خارجی آنان شوند؛ با توجه به برگزاری موفقیت‌آمیز دومین دوره این نمایشگاه در سال گذشته، باید در نمایشگاه آتی نیز حضور چشمگیر شرکت‌ها را شاهد باشیم تا به اهداف مدنظر دست یابیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، کشور 5 میلیونی نفری ترکمنستان با یک میلیارد و 630 میلیون دلار واردات از ایران طی سال 2014 تا 2015، رتبه اول واردات از ایران را در میان کشورهای عضو سی.آی.اس به خود اختصاص داده است.

سومین نمایشگاه ایران پروژه در بخش‌های صنعت ساختمان، شامل تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه‌های مهندسی، توسعه شهری و ساخت و سازها، خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های راه‌سازی، پل‌سازی، آسفالت، انتقال لوله‌های نفت و گاز، محصولات صنعتی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سنگ، شیشه، درب و پنجره، انواع لوله، بالارها و سیستم‌های آبیاری و کشاورزی، ماشین‌آلات ساختمانی، برق و... از 28 تا 30 مردادماه سال جاری در عشق‌آباد برگزار می‌شود.

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می‌توانند با شماره تلفن‌ 02144098891 (10 خط) شرکت پارس پگاه تجارت تماس بگیرند و یا به سایت www.parspegahtejarat.com مراجعه کنند.

کد خبر 11034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =