بازگشت سیمان ایران به بازار عراق بعد از رمضان

عبدالرضا شیخان: پس از ماه مبارک رمضان نیاز به سیمان در بازار عراق احساس خواهد شد لذا طبق مذاکراتی که با مسئولان عراقی داشته ایم آنها اعلام کرده‌اند که اولویت صادرات با ایران خواهد بود

در حالی صادرات سیمان ایران به عراق با مانع تراشی این کشور مواجه شده که به گفته مسئولان در صورتی که مشکلات این صنعت رفع نشود باید در این صنعت منتظر یک بحران جدی باشیم. مسئولان حرفهای ضد و نقیضی در مورد صادرات سیمان بیان داشتند برخی می گویند پس از ماه رمضان صادرات از سر گرفته می شود اما برخی دیگر از فعالان این صنعت برخلاف آنچه کفته می شوند اظهار نا امیدی از صادرات این محصول می کنند.

به گزارش اگزیم نیوز، فعالان و صادرکنندگان صنعت سیمان می گویند عراق واردات این محصول از ایران و سایر کشورها را ممنوع کرده و هدف از این اقدم،  حمایت از تولید ملی است اما دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است بعد از ماه مبارک رمضان صادرات به این کشور از سر گرفته می شود اگرچه، پیش از این هم مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس وخوزستان معتقد بود همه این حرفها وعده وعیدی بیش نیست و بعید به نظر می رسد عراق تصمیم به واردات سیمان داشته باشد.

طبق این گزارش، هنوز سازمان های دولتی و بخش خصوصی  ایران نتوانسته اند با کشور عراق در خصوص سیمان به تعاملاتی برسند.حتی شنیده ها حاکی از آن است که هیات ایرانی برای تعاملات تجاری به این کشور سفر کردند امابه نتایج قابل توجهی دست نیافتند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره علت قطع واردات سیمان از عراق در گفت و گو با اگزیم نیوز می گوید: عراق برای حمایت از تولید داخلی کشورش تصمیم گرفته واردات این محصول  را تا مدت کوتاهی ممنوع کند.

او گفت: با توجه به شرایط اقتصادی این کشور و صرف بودجه در راستای مسائل دفاعی و امنیتی، عراق تصمیم به حمایت از تولیدات داخلی خود گرفته لذا واردات از تمام دنیا به این کشور ممنوع شود و مختص ایران نبوده است.

شیخان با بیان این که امید است پس از ماه مبارک رمضان صادرات سیمان از سر گرفته شود اذعان داشت: پس از ماه مبارک رمضان نیاز به سیمان در بازار عراق احساس خواهد شد لذا طبق مذاکراتی که با مسئولان عراقی داشته ایم آنها اعلام کرده‌اند که اولویت صادرات با ایران خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه با اشاره به این هیچ مشکلی برای صادرات سیمان به عراق وجود ندارد خاطرنشان کرد: ممکن است برای هر کشوری کمبود بودجه پیش بیاید و یا سیاستگذاریش بر مبنای حمایت تولید داخلی باشد لذا این موضوع یک امر عادی است.

به گفته او، پیش از قطع واردات سیمان این کشور، عراق تصمیم به افزایش تعرفه داشت که می شد این اقدام را از طریق شکایت به مجامع بین المللی رفع کرد اما اینک قضییه فرق کرده و مشکل عراق، حمایت از تولیدات داخلی اش است.

شیخان در پاسخ به این سوال که آیا در صورت رفع مشکل برای صادرات ایران اگر عراق تصمیم به افزایش تعرفه سیمان داشته باشد ایران شکایت می کند افزود:خیر شکایتی در کار نیست بالاخص این که در حال حاضر واردات برای همه کشورها ممنوع شده است. به گفته او، طبق مذاکرانی که بین مسئولان دو کشور انجام شده افزایش  تعرفه نخواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه با قطع واردات سیمان، نرخ ها 10 تا 15 دلار در هر تن در این کشور افزایش خواهد داشت ادامه داد: معتقدم پس از ماه رمضان صادرات به عراق از سرگرفته می شود.

به گزارش اگزیم نیوز، نزدیک به نیمی از صادرات غیرنفتی ایران به بازار عراق اختصاص دارد و در ماه های گذشته دولت این کشور به دلایل گوناگون از ورود کالاهای صادراتی ایران به عراق مانند سیمان جلوگیری کرده است. به گفته مسئولان، دولت عراق به دلیل آنچه «دامپینگ» اعلام کرده است، از ورود محموله های صادراتی سیمان ایران به این کشور جلوگیری می کند.

به گفته، رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برای نخستین بار نیست که چنین رویدادی در یک نقطه از جهان رخ می دهد. در گذشته آفریقای جنوبی به دلیل دامپینگ، ورود سیمان پاکستان را ممنوع کرد اما این کشور از آفریقای جنوبی به سازمان جهانی تجارت شکایت کرد و نتیجه گرفت.

بر پایه آمارهای منتشر شده، در سال 2015 میلادی مجموع صادرات سیمان و کلینکر ایران به بیش از 15 میلیون تن رسید که بازار عراق نزدیک 48 درصد آن را جذب کرد.

در سال 2014 ایران با صدور 18 میلیون و 900 هزار تن سیمان و کلینکر رکورد صادرات این بخش را شکست که بیش از 50 درصد این رقم رهسپار عراق شده بود.

ایران در سال 2014 با تولید بیش از 70 میلیون تن سیمان و کلینکر رتبه چهارم جهان را کسب کرد و با صدور 18 میلیون و 900 هزار سیمان و کلینکر به عنوان نخستین صادرکننده معرفی شد. براساس سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت تولید سیمان در سال های 1396، 1399 و 1404 به ترتیب باید به 90 میلیون، 100 میلیون و 120 میلیون تن برسد. همچنین بر پایه این سند، میزان صادرات این ماده در سه سال یاد شده باید به ترتیب 21، 24 و 32 میلیون تن شود.

پیش از این رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته بود جلوگیری عراق از واردات سیمان به این کشور می تواند پیگیردهای قانونی را به دنبال داشته باشد به گفته او، برای نخستین بار نیست که چنین رویدادی در یک نقطه از جهان رخ می دهد در گذشته آفریقای جنوبی به دلیل دامپینگ، ورود سیمان پاکستان را ممنوع کرد اما این کشور از آفریقای جنوبی به سازمان جهانی تجارت شکایت کرد و نتیجه گرفت. اگرچه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان می گوید ایران هیچ گونه شکایتی از عراق در مجامع بین المللی نخواهد داشت.

به اعتقاد وی، تولید سیمان کشور هم اکنون حدود 80 میلیون تن است که سال قبل 47 میلیون تن مصرف داخلی بود و امسال این رقم در بهترین حالت به 40 میلیون تن می‌رسد. 15 میلیون تن سیمان هم روی زمین داریم. بنابراین معادل شش ماه تولید کشور سیمان مازاد امسال داریم هم‌اکنون قیمت سیمان در بازار کشور 68 درصد زیر قیمت پایه سال 80 است و ادامه این وضعیت فاجعه‌ای برای صنعت سیمان است و سال قبل فروش شرکت‌های سیمان داخلی 21 درصد کاهش یافت.

محمد اتابک در ادامه سخنانش با اشاره به این که 93 خط تولید سیمان در کشور داریم که 40 خط با ظرفیت پایین فعالند اذعان داشت:  28 خط هم کاملا تعطیل هستند. الان به دوره عدم توانایی در پرداخت حقوق نیروی انسانی صنعت سیمان رسیده‌ایم!

مرزهای عراق بسته است و سیمان صادراتی به داخل برگشته گفت: بازار عراق نفتی است. البته رقابت منفی هم در این بازار داشتیم اما متوقف شدن صادرات به عراق ربطی به رقابت منفی ندارد. در حال حاضر صادرات سیمان ایران به عراق کاملا متوقف است. ایت در حالی است که عراق 12 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان دارد و با پول نفت فعلی بیشتر از این نمی‌تواند سیمان بخرد. با کلینکر ارزانی که عراق از ایران خریده است تا آخر سال دیگر نیازی به سیمان ندارد.

همچنین مرتضی لطفی، مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس وخوزستان گفته است، نتیجه همه مذاکرات ایران و عراق برای صادرات سیمان وعده وعید است و دولت عراق فقط قول داده‌ است به زودی ممنوعیت صادرات سیمان را بردارد

 

 

 

کد خبر 11048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =