صادرات محصولات خانگی در تنگنا

رئیس اتحادیه توزیع کننده‎های لوازم خانگی معتقد است سنگ اندازی های غیر منطقی دولتی، توانایی صادرات و رقابت را از بازارهای ایران گرفته است

گفته می شود صادرات محصولات لوازم خانگی در تنگاست. صاحبنظران معتقدند اگر نابسامانی های این صنعت رفع نشود به وضوح شاهد نابودیش خواهیم بود. از سویی رئیس اتحادیه توزیع کننده‎های لوازم خانگی، معتقد است سنگ اندازی های غیر منطقی دولتی، توانایی صادرات و رقابت را از بازارهای ایران گرفته است.

به گزارش اگزیم نیوز، در حالی  بیشترین صادرات لوازم خانگی  ایران به کشور عراق و افغانستان است که به گفته کارشناسان در صورت گذر این کشورها از بحران اقتصادی و سیاسی، مشکلات صارکنندگان ایرانی آغاز می شود.به گفته رئیس اتحادیه توزیع کننده‎های لوازم خانگی، سنگ اندازی های غیر منطقی دولتی، توانایی صادرات و رقابت را از بازارهای ایران گرفته است.

طبق این گزارش، کارشناسان و فعالان صادرات لوازم خانگی و آشپزخانه معتقدندآمار اعلامی از سوی گمرک و یا وزارت بازرگانی مبنی بر میزان صادرات لوازم خانگی ضد بازار ایران است چرا که در حال حاضر ،تنها کالاهای فاقد کیفیت به عراق و یا افغانستان صادر می شود و به محض خارج شدن این کشورها از بحران کنونی دیگر کالای ایرانی برای آنها فاقد اعتبار بوده و ما این بازار محدود را نیز از دست می دهد.

به تحلیل اگزیم نیوز، ، مشهود است، کالاهایی چون محصولات لوازم خانگی در رقابت با سایر کشورها و هم طرازانمان حرفی برای گفتن ندارد و از عمده ترین دلایل آن، می توان به مزین نبودن این محصولات به کیفیت های لازم و همچنین مشکلات ناشی از خدمات پس از فروش آن اشاره کرد. از سوی دیگر هماهنگ نبودن این محصولات با فاکتورهای بازار جهانی از دیگر مشکلاتی است که تیشه به ریشه صادرات محصولات خانگی و آشپزخانه می زند.

و مهمتر این که این روزها، تولید و صادرکنندگان پیش از ان که به دنبال سوددهی و توسعه صادرات باشند به دلایلی چون وضعیت نابسامان تولید در پی پر کردن هزینه ها و بقای خود هستند. در نتیجه اگر تا سالهای آتی به مشکلات جدی در خصوص صادرات این محصول مواجه شویم جای تعجب نخواهد داشت.

کارشناسان و فعالان این صنعت معتقدند، تولید بالا با قیمت تمام شده پایین؛ فدای تولید پایین با قیمت بالا می شود به شکلی که این تولیدات باعث شده حتی مصرف کننده داخلی نگاه خوبی به تولیدات داخلی نداشته باشد.

در همین راستا،رئیس اتحادیه توزیع کنندگان لوازم خانگی و آشپزخانه معتقد است هزینه های تحمیلی بسیاری در راه توسعه وجود دارد که عمدتاً منطقی نیستند. او در گفت و گو با اگزیم نیوز، واردات بی رویه کالا و همچنین سنگ اندازی های دولت را از مهمترین موانع تکلیفی در توسعه صادرات لوازم خانگی و آشپزخانه دانست.

فریدون نصیری رئیس اتحادیه توزیع کنندگان لوازم خانگی و آشپزخانه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید برا این که در بسیاری از کشورهای طراز اول و ختی در برخی مواقع کشورهای هم طراز ایران دولت از تولیدات و صادرات، فعالان اقتصادی استقبال می کند اذعان داشت: بازگشت سرمایه به صادرکننده با تعلل و و سود پولی کمتری اتفاق می افتد در حالی که در سایر کشورها، از لحظه ای که مواد اولیه خریداری میشود تا زمانی که تولید و صادرات انجام شود حامی مهمی چون دولت دارند یا حداقل کاری که به عنوان مزیت برای انها محسوب می شود نبود بروکراسی های طولانی و هزینه های تحمیلی است.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که موانع بسیاری برای صادرات لوارم خانگی ایران مورد ارزیابی قرار می گیرد به موانع مورد نظر اشاره کرد و افزود: واردات بی رویه کالاها از مهمترین مشکلات است که صادرکنندگان لوازم خانگی با آن مواجه اند. این در حالی است که اگر تولید داخل توان رقابت با این محصولات وارداتی را داشت جای نگرانی نبود اما به علت نبود این نقطه قوت، مشکل و تبعات مورد نظر دامن گیر تولید کنندگان شده است.

به گفته نصیری، متاسفانه برای صادرکنندگان ایرانی، هزینه های تحمیلی بسیاری وجود دارد اکثر آنها غیرمنطقی است. رئیس اتحادیه توزیع کنندگان لوازم خانگی و آشپزخانه با بیان این که اگر هزینه های تولیدی توجیه داشته باشد کمترین مشکلات صادراتی خواهیم داشت ادامه داد: بسیاری از صادرکنندگان از واردات بی حد و حصر چینی ها به تنگ آمده اند این در حالی است که اگر هزینه های تولیدی محصولات کاهش می یافت یا هزینه های تحمیلی نبود به طور حتم مشکلات صادرات هم کمتر می شد.

او با تاکید بر این که در صادرات پلاستیک که مواد اولیه تولیدات لوازم خانگی است و واردات هم نداریم وضعیت بسیار بهتر است اذعان داشت: صنعت لوازم خانگی جدای از سایر صنایع نبوده و مشکلات خود را دارد. نصیری در پاسخ به این سوال که برای برندسازی لوازم خانگی که می تواند تاصیر بهینه ای در توسعه صادرات داشته باشد چه تدابیری اندیشیده پاسخ گفت: اقداماتی انجام شده اما نه به این شکل که تغییرات خاصی رخ داده باشد اما در طولانی مدت برندسازی می تواند تاثیرات بسزایی در ارتقای کیفیت و در نتیجه توسعه صادرات شود.

این گزارش حاکی است، واردات لوازم خانگی می تواند باعث رقابت تولید کنندگان با برند های معتبر شوند از سوی دیگر مردم حق انتخاب کالا با قیمت پایین و کیفیت بالا را دارند چرا که اگر مانع واردات  هم شویم تولید کنندگان کیفیت را پایین و قیمت ها را افزایش می دهند که این تنها به ضرر مصرف کننده نهایی است همچنین،  به علت ورود غیر قانونی و واردات موازی مانند صادرات آمار درستی از میزان واردات وجود ندارد.

کد خبر 12127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =