تعامل بریتانیایی بهتر از جدایی بود

دکتر امینی: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا امری غیر قابل پیش بینی بود و حتی دولت و مجلس و احزاب بریتانیایی هم تصور نمی کردند نتایج آراء حاکی از موافقت برای خروج این کشور از اتحادیه باشد

دکتر امیرهوشنگ امینی، نایب رئیس اول و دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تشریح کرد: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بی تردید در اقتصاد کوتاه مدت انگلستان و همچنین برای بلندمدت در اقتصاد کل اروپا موثر خواهد بود.

امینی افزود: در رابطه با آثار این اتفاق بر اقتصاد ایران نیز می توان از بعد تجارت خارجی به این فرآیند نگاه کرد. تغییر مقررات تجاری در این راستا می تواند مسیر مبادلات را با کندی مواجه کند اما در واقع اثر چندانی ندارد. همچنین میتوان گفت به لحاظ پیش بینی وجود فضای رقابتی میان اتحادیه اروپا و انگلستان برای همکاری با ایران ممکن است اثر مثبتی برای بازرگانی ایران ایجاد شود.

وی همچنین گفت: آنچه دارای اهمیت است این است که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیش از همه در اقتصاد اروپا و خود انگلستان موثر است و در نهایت تا حدودی بر اقتصاد و تجارت جهانی تاثیر خواهد گذاشت. همچنین احتمال خروج سایر کشورها مانند هلند و دانمارک از اتحادیه اروپا نیز در آینده وجود دارد.

نایب رئیس اول اتاق ایران و انگلیس در ادامه گفت:کاهش ارزش پوند و افت بازار سرمایه در انگلیس اثر موقتی است و بنظر نمی رسد زیاد طول بکشد. از لحاظ مبادلات بانکی هم باید گفت که این اتفاق کوچکترین اثری نخواهد داشت چراکه سیستم بانکی در این کشورها خصوصی است و وابسته به نوسانات دولتی نمی باشد؛ مسائل بانکی ایران در درجه اول به خود ما و تا حدی هم به رویکردهای آمریکا وابسته است. در این زمینه بانک مرکزی ایران باید با قدرت به حمایت ها و رایزنی ها ادامه دهد و اتحادیه اروپا هیچ نقشی در این حوزه ندارد.

امینی افزود: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا امری غیر قابل پیش بینی بود و حتی دولت و مجلس و احزاب بریتانیایی هم تصور نمی کردند نتایج آراء حاکی از موافقت برای خروج این کشور از اتحادیه باشد. لندن و اسکاتلند از درون بریتانیا و آلمان و فرانسه به عنوان اعضای مهم اتحادیه و شرکای اصلی بریتانیا هیچ کدام پیش بینی این اتفاق را نکرده بودند.

وی ادامه داد: به همین دلیل این اتفاق بازارهای مالی را در یک شوک موقتی فرو برده است. می توان گفت انتخاب مردم در سطح پارلمانی همواره امکان دارد احساسات زده و هیجانی باشد اما در سطوح بالاتر مجلس در این کشورها مانند مجلس سنا بدلیل مجرب بودن اعضا این شتاب زدگی کمتر دیده می شود.

دبیرکل اتاق ایران و انگلیس گفت: آنچه اهمیت دارد اولویت تعامل و همکاری نسبت به جدایی و تفرقه است. مردم بریتانیا یک تصمیم احساسی گرفته اند اما این تصمیم در نهایت به نفع آنها نخواهد بود. همیشه تعامل بهتر از جدایی است؛ در حال حاضر و پس از مشخص شدن نتایج آراء بیش از 500 هزار امضا با امید اجرای مجدد همه پرسی در بریتانیا جمع آوری شده است.

امینی در پایان افزود: گرچه برگزاری مجدد همه پرسی امری دور از انتظار به نظر می رسد اما طبق قانون هر موردی که بیش از 100 هزار موافق داشته باشد باید در مجلس به بحث و بررسی گذاشته شود.

 

کد خبر 12141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =