برگزیت موازنه جهان را بهم می زند

تلاش دنیا در طول چند دهه تلاش برای یک مجموعه همصدا به نام اتحادیه اروپا به نتیجه نرسید و اگر قرار باشد عکس این مسیر یعنی فروپاشی اتفاق بیفتد تمام تحلیل های اقتصادی بهم می ریزد

دکتر بهروز خدارحمی در ارزیابی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: اتفاق اخیر بدلیل غیرقابل پیش بینی بودن می تواند موازنه در دنیا را بطور کلی بهم بزند؛ این امر بویژه در اتحادیه و حتی در مبادلات داخلی اتحادیه تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: پیش بینی اثرگذاری دقیق این اتفاق بر بازارهای جهانی کار مشکلی است. تصور اثر مثبت برگزیت روی پارامترهایی مانند طلا و دلار و  تاثیر منفی آن روی قیمت نفت در نگاه اول تحلیل ساده ای دارد اما واقعیت این است که تحلیل دقیق آن قدری پیچیده است.

خدارحمی همچنین گفت: تلاش دنیا در طول چند دهه تلاش برای یک مجموعه همصدا به نام اتحادیه اروپا به نتیجه نرسید و اگر قرار باشد عکس این مسیر یعنی فروپاشی اتفاق بیفتد تمام تحلیل های اقتصادی بهم می ریزد.

وی افزود: بنظر می رسد روند جدایی طلبی ها در اتحادیه اروپا ادامه دار باشد و در حال حاضر تنها بریتانیا نیست که خواهان جدایی از اتحادیه اروپا شده است. شنیده ها حاکی از این است که سایر کشورهای عضو اتحادیه بعد از اعلام استقلال انگلستان علاقمند به خروج از اتحادیه هستند.

این کارشناس مالی و اقتصادی گفت: فروپاشی احتمالی اتحادیه اروپا تبعات اقتصادی قابل توجهی برای تمام کشورهای دنیا خواهد داشت. این تبعات که به فراخور هر محدوده بصورت متفاوت برای مناطق مختلف ایجاد خواهد شد در خاورمیانه هم آثار زیادی خواهد داشت.

به گزارش اگزیم نیوز و براساس اخبار هفته اخیر و در پی انتشار نتایج آراء در انگلستان، پیام مردم بریتانیا مبنی بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا باری دیگر توانست بازارهای مالی در اقصی نقاط جهان را به نوسان واداشته و موجبات افت و خیز قیمت بسیاری از کالا ها در بازار را فراهم آورد.

در نخستین روزهای هفته قبل بورس لندن که از بزرگترین بورس های معدنی- فلزی جهان محسوب می‌شود علیرغم اصلاح شاخص دلار براثر افت 10 درصدی ارزش پوند، به ‌شدت سقوط کرد.

همچنین در میان فلزات اساسی بهای آلومینیوم، سرب، مس و نیکل افت بیش از یک‌درصدی را در روز نخست پس از اعلام نتایج آرا تجربه کردند. در ادامه دومینوی کاهش بهای فلزات به سنگ آهن رسید و کاهش دو درصدی در این بازار ثبت شد. گفتنی است بازار فولاد نیز از هیجانات اولیه برگزیت بی‌نصیب نماند و شاهد افت قیمت بود. در مقابل روند عمده فلزات گران‌بها صعودی بوده و بهای طلا افزایش 8.6 درصدی را در این روز کسب نمود.

کد خبر 12192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =