فرصت ها و تهدیدهای پساتحریمی در صنعت خودرو

فربد زاوه معتقد است صنعت خودرو در دوره فعلی و پس از این می تواند در کنار تولیدکنندگان جهانی فرصت های فراوانی را کسب کند با این حال نگرانی های دیگری در این صنعت نیز وجود دارد

کارشناس صنعت خودرو در زمینه حضور شرکت های معتبر جهانی در ایران و سرمایه گذاری آنها در صنعت خودرو به اگزیم نیوز گفت: اساسی ترین شاخص پیشرفت و توسعه اقتصادی در هر کشور رشد صنعتی و بخصوص صنایع خودروسازی آن کشور است. بازار خودروی ایران نیز جز ده بازار بزرگ جهان است به همین دلیل قابلیت جذب سرمایه و مشارکت با خودرو سازان بزرگ دنیا را دارد.

به گفته فربد زاوه صنعت خودروی ایران که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت و رشد اقتصادی کشور ایفا کرده است، همراه با ورود خودروسازان خارجي به ایران سیاست های صنعتی تاثیر عمده ای بر شاخص های توسعه و رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، سرمایه گذاری و صادرات خواهد گذاشوی با اشاره به اینکه به زودی شاهد حضور غول های خودروسازی جهان در ایران هستیم، گفت: پژو سابقه فعاليت در ايران را دارد. به دنبال تحريم‌ها اين شركت نيز همكاري خود را با ايران قطع كرد، اما پس از لغو تحريم‌ها بر اساس قرارداد‌هاي جديد اين خودروساز بار ديگر به ايران مي‌آيد. از سوی دیگر با دو شرکت آلمانی فولکس واگن و همچنین با شرکت های فیات، نیسان و سوزوکی نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

وی افزود: نکته قابل اهمیت نحوه مدیریت ما در شرایط پیش آمده است؛ برنامه ریزی و مدیریت صحیح باعث می شود موقعیت فوق در مسیر درستی به راه خود ادامه دهد تا بیشترین انتفاع را برای کشور داشته باشد.

این کارشناس خودرو در خصوص اینکه ورود شرکت های جدید برای صنعت خودروسازی ایران یک فرصت است یا تهدید گفت: به طور حتم برای صنعت خودروسازی ما یک فرصت خواهد بود. به عبارت دیگر صنعت خودروسازی ما با مدیریت دولتی تاکنون جایگاه مطلوبی در بازارهای جهانی خودرو کسب نکرده است و از سوی دیگر رضایت مصرف کننده داخلی را نیز جلب نکرده است. در حقیقت حضور این برندهای معتبر خارجی راه را برای ورود تکنولوژی و محصولات روز دنیا به صنعت خودروسازی هموار می کند و جان تازه ای به این صنعت می دهد تا بتوانیم نخست در بازارهای جهانی جایگاه مطلوبی را کسب کنیم و سپس رضایت مصرف کننده داخلی را جلب کنیم.

زاوه درباره الزامات خودروسازان داخلی برای حضور شرکت های خارجی درصنعت خودروسازی گفت: شرکت های خودروساز داخلی عمدتا وابسته به صنعت مونتاژ یا کارخانه تولید برندهای دیگر هستند. در حال حاضر دو برند مستقل و معتبر سایپا و ایران خودرو با تولید پایین درحال فعالیت هستند. در واقع تیراژ این دو شرکت جمعاً نسبت به کل بازار عدد قابل توجهی را شامل نمی شود.تبعا شرکت های فوق باید بر تقویت سازی برندهای خود تلاش کنند و سرمایه گذاری انجام دهند.

وی ادامه داد: بهترین راهکار این است که این سرمایه گذاری به صورت مشترک با یک شرکت خارجی و روی یک محصول مشترک انجام شود تا زمینه برای فروش و موفقیت های بیشتر ایجاد شود. کارخانجات خودروسازی داخلی طرف قرارداد بسیاری از برندهای معتبر جهانی هستند و به راحتی می توانند با اتخاذ تدابیری و همکاری خودروساز خارجی موقعیت خود را در بازارهای جهانی بیش از پیش مستحکم کنند. معتقدم برای حفظ برند خود بهتر است به قرارداد مشترک با این شرکت ها اکتفا نمایند تا مراحل موفقیت را پشت سر گذارند.

وی همچنین گفت: اگر سرمایه گذاری در این بخش ها صورت پذیرد متعاقبا شاهد ورود دانش فنی، توسعه نیروی انسانی و توسعه سخت افزاری تولید خواهیم بود.

زاوه در پاسخ به این سوال که ورود شرکتهای سرمایه گذاری چه نتایجی را در بازار و شکل عرضه و تقاضا در آینده ایجاد می کند، گفت: بحث تقاضا مستقل از تعداد عرضه است، در حقیقت تقاضا یک فاکتور اقتصادی مربوط به قدرت خرید و بحث های اقتصاد کلان را شامل می شود. به عبارت دیگر ورود یا عدم ورود شرکت های خارجی در حجم تقاضا تاثیری نخواهد داشت اما حجم عرضه متاثر از این فاکتور است. البته حدود 10 سال است که برای عرضه محصولات مشکلی نداریم اما خودروهای تولید داخل از لحاظ کیفیت به شدت رنج می برند.

وی اعلام کرد: زمانی که شرکت های بزرگ خودروسازی برای سرمایه گذاری و همکاری با ما پیش قدم شوند، بهبود روند خودروسازی و رفع مشکلات کیفیتی در خودروهای داخلی را شاهد خواهیم بود. اما این راه نیازمند تدابیر صحیح و برنامه ریزی درست توسط مسوولین است. در واقع اگر قرار باشد مطابق شیوه ای که وزارت صنعت (سرمایه گذاری فقط در دو شرکت ایران خودرو و سایپا) به آن علاقمند است، عمل کنیم اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسایلی که در صنعت خودرو مطرح است، انحصاری بودن مدیریت آن است. از سوی دیگر بخش خصوصی هم در صنعت خودروسازی مهجور است. با این وجود، براساس دیدگاه وزیر صنعت شرکت سایپا و ایران خودرو در اولویت قرار داشته و برای بقیه شرکت ها حق حیات قائل نمی شوند. به عنوان مثال اگر شرکت کرمان موتور برای توسعه خود تلاش کند دولت با افزایش تعرفه ها مانع از رشد این شرکت می شود. اگر بخواهیم همین رویه را با خودروساز خارجی داشته باشیم و با توجه به شرایط حاکم بر کشورمان پس ازچند سال شرکت ها ورشکسته و درنهایت همانند ارج از میدان خارج می شوند.

وی افزود: چند سالی است صنایع کشورمان در شرایط مطلوبی به سر نمی برند و اگر درس عبرت نگیریم و اشتباهات گذشته را مداوم تکرار کنیم همچون لوازم خانگی، صنعت خودرو نیز ازبین خواهد رفت. این رویه که سرمایه فقط و فقط در ایران خودرو و سایپا لحاظ شود راهکاری اشتباه است.

وی در پایان گفت: به عبارت دیگر مسوولین باید سرمایه گذاری در بخش های مختلف را برای عقد قرارداد و سرمایه گذاری آزاد بگذارند و همچنین در این راستا میدان را برای مشارکت بخش خصوصی خالی کنند تا این بخش هم بتواند در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد. از سوی دیگر تغییر ناگهانی مقررات و تعرفه ها از مشکلاتی است که بخش صنعت با آن دست و پنجه نرم می کند و موجب تضعیف توان این بخش می شود.

کد خبر 12225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =