تسریع آهنگ مراودات تهران-رم

ایتالیا شریک اول تجاری ما و تنها کشوری بود که ترازفی مابین ما با انها مثبت بود یعنی بیش از انچه که به ما بفروشند از ما خرید می کردند. ترنوال اقتصادی ما به ۱.۷ میلیارد یورو رسید که بعد از تحریمها با ۱.۴ میلیارد نزول پیدا کرد.در حال حاضر با وجود کندی اهنگ رفع مشکلات پساتحریم، شاهد افزایش امیدوارکننده در مراودات بین دو کشور هستیم

یک هیات شصت نفره از فعالین اقتصادی کشور ایتالیا به منظور گفتگو در بخش های صنعت، معدن و کشاورزی بیست و یکم تیر ماه وارد تهران می شود.جلسه گفتگوی این هیات با طرفهای ایرانی، روز چهارشنبه هفته جاری در هتل اسپیناس تهران برگزارمی شود. این مذاکره  یکی از چندمین برنامه مراوده اقتصادی ایتالیا در سالهای اخیر است.

مهندس احمد پورفلاح رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: با اشاره به سابقه روابط ایران و ایتالیا، ایتالیایی ها به نسبت بقیه کشورها استقبال بیشتری از مراوده تجاری با ایران داشته اند.و در واقع پرکارترین تیم اروپایی برای حضور در عرصه اقتصادی بوده و هست.علی رغم عدم شکل گیری مراودات بانکی و رفع موانع مالی و بانکی در این بخش، ایتالیا تلاش قابل توجهی برای گسترش همکاریها دارد.

آقای پورفلاح درخصوص سابقه تجاری ایران و ایتالیا در قبل از تحریمها و پس از آن گفت:ایتالیا شریک اول تجاری ما و تنها کشوری بود که ترازفی مابین ما با انها مثبت بود یعنی بیش از انچه که به ما بفروشند از ما خرید می کردند. ترنوال اقتصادی ما به 1.7 میلیارد یورو رسید که بعد از تحریمها با 1.4 میلیارد نزول پیدا کرد.در حال حاضر با وجود کندی اهنگ رفع مشکلات پساتحریم، شاهد افزایش امیدوارکننده در مراودات بین دو کشور هستیم.

وی به اهمیت رابطه تجاری با ایتالیا اشاره کرد و افزود:ایتالیا از دیرباز نقش مهم و تاثیرگزاری در زیرساختهای صنعتی ما ایفا کرده است.ایتالیایی ها و ایرانی ها در صنعت فولاد،نفت و پتروشیمی،خودرو،نساجی،سنگ های تزیینی،چرم،لوازم خانگی،گردشگری،محیط زیست،صنایع متکی بر دانش نو،انتقال تجربه به شرکت های کوچک و متوسط  و بازیافت همکاریهای گذشته را مجددا پیگیری می کنند.

پورفلاح درباره موانع و مشکلات بانکی و تاثیر آن بر ارتباط موثر بین دو کشور گفت: متاسفانه هنوز موانع بانکی و مالی وجود دارد اما برای پروژه های کوچک بانک های درجه 2 و درجه 3 اروپایی کم کم کارشان را با ایران شروع می کنند. لکن برای قراردادهای بزرگ باید بانک های بزرگ وارد عمل شوند.تمام تلاش دولت ایران و تعدادی از کشورهای اروپایی از سوی دیگر این است که مشکلات پولی و بانکی حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا مشوق هایی برای ارتباط بهتر و امن تر تجار ایرانی و ایتالیایی  پیش بینی شده یا نه؟ گفت:

پوشش های بیمه ای که «موسسه اعتباری ساچه» در ایتالیا به شرکت های ایرانی داد، اولین بیمه ای بود که نقش موثر  در امنیت معاملات تجاری بین دو کشور ایفا کرد.این موسسه 4 میلیارد یورو پوشش اعتباری به شرکت های ایرانی داد که یک مشوق بزرگ برای تجار ایرانی در فعالیت های اقتصادی بیشتر با ایتالیاست.

پورفلاح چشم انداز روشنی برای رابطه تجاری ایران با ایتالیا پیش بینی کرد و افزود:ایتالیا برای دولت ایران مهم است به نحوی که اولین سفر اروپایی رییس جهمورما به ایتالیا بود.از سوی دیگر ایتالیایی ها بیشترین حضور سیاسی و اقتصادی را درسالهای اخیر ایران داشتند که نقطه عطف ان حضور اقای «متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا در ایران بود.

جلسه مذاکره این هیات اقتصادی،روز چهارشنبه در هتل اسپیناس تهران برگزار خواهد شد.شرح این جلسه را در اگزیم نیوز پیگیری کنید.

کد خبر 12245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =