آغاز ترمیم امنیت اقتصادی در ترکیه

کامی گفت: تنش‌های اخیر ترکیه در روابط اقتصادی و حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه تاثیر جدی نخواهد داشت

در اولین ساعات بعد از کودتای نظامی در ترکیه ارزش لیر 4.8 درصد سقوط کرد که بیشترین سقوط در هشت سال را تجربه نمود و به این ترتیب بورس ترکیه یک ریسک سیتماتیک را در این بازه ثبت نمود.

تركيه يكي از شركاي تجاري مهم برای ايران به شمار مي‌رود و پيشينه روابط تجاري دو كشور به بيش از 400 سال مي‌رسد. بنظر می رسد کودتای نافرجام اخیر نه تنها وضعيت اقتصادي اين كشور، بلكه اقتصاد كشورهاي همسايه را نيز تحت‌الشعاع خود قرار دهد و وقوع كودتا و تحولات ناشی از آن در كوتاه‌مدت و ميان‌مدت در صادرات ايران به تركيه تاثير منفي بگذارد. از اولین اين تحولات می توان به بسته شدن مرزهاي ايران با تركيه اشاره نمود که در نتیجه آن، صادرات كالاهاي ايراني كه به صورت ترانزيت در خاك تركيه جهت ورود به بازارهاي اروپايي تردد مي‌كردند با مشكل روبه‌رو شد. اما پس از گذشت چند ساعت مرزها باز شدند و تردد کامیون های ایرانی مجدد از سر گرفته شد.

رضا کامی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در این رابطه گفت: با توجه به شرايطي كه پس از كودتا در تركيه ايجاد شد، نگراني‌هايي براي مبادلات تجاري ايران به وجود آمد که به ‌نظر مي‌رسد به ظاهر کنترل شده و در خوش‌بينانه‌ترين حالت در آینده بسیار نزدیک، مجدد شرايط امنيتي تركيه به روال گذشته بازمی گردد. در روز نخست این کودتا تعللی در رفت و آمد کامیون ها ایجاد شد اما پس از گذشت چند ساعت مجدد مرزها گشایش یافت.

وی ادامه داد: در هر کشوری ممکن است چنین تنش ها و چالش هایی رخ دهد و این امر نمی تواند اساس اقتصاد را در بلندمدت تهدید کند.

به گفته وي صادرات ايران به تركيه در پي اتفاقات رخ داده در اين كشور، متوقف نشده است و به عبارت دیگر دورنمای تجارت ایران با ترکیه تغییر جدی نخواهد داشت.

کامی درخصوص صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه نیز گفت: با مشکل مواجه شدن صادرات این محصولات کوتاه مدت خواهد بود و البته در حال حاضر واردات و صادرات محصولات پتروشیمی متوقف نشده است.

 وي افزود: اين نابساماني‌ها بر فضاي اقتصادي اين كشور اثرگذار خواهد بود و به هر اندازه كه بازار اين كشور ثبات خود را از دست بدهد، قطعا تاثير منفي به جا خواهد گذاشت اما بنظر می رسد مسائل پیش آمده تحت کنترل مسوولین این کشور قرار دارد و شرایط در حال کنترل و احیا می باشد.

کامی پیش از این  در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفته بود: رابطه تجاری ما با ترکیه در طول یک روز و یک شب بوجود نیامده که با یک کودتای شکست‌خورده به هم بریزد و آسیب ببیند. ممکن است این مسئله به نفع اقتصاد ما هم باشد؛ برای اینکه ترکیه با ارزیابی موضع ایران نسبت به کشور خود، گسترش روابط تجاری با ایران را در دستور کار خود قرار دهد. چون ایران در عمل و تئوریف سیاست تنش‌زدایی با منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.

کد خبر 12351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =