ترمیم حفره های پتروشیمی با تکمیل زنجیره ارزش

ایجاد شهرک هایی برای صنایع پتروشیمی و ویژه صنایع تکمیلی نیز امری کلیدی در این راستا خواهد بود. به این ترتیب لازم است پس از تاسیس این شهرک ها به سرمایه گذاران اطلاع رسانی شود و با معرفی طرح های موجود و ارائه امکان سنجی و توجیه اقتصادی طرح ها به جذب سرمایه گذاری در این شهرک ها بپردازیم

کنار گذاشتن عادت خام فروشی در صنایع نفتی و معدنی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که تحقق آن بزرگترین جهش صادراتی را برای ایران به همراه خواهد داشت. افزایش میزان ارزش افزوده در صنایع صادراتی از الزامات غیرقابل انکار رشد و توسعه اقتصادی است؛ در این میان صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از کلیدی ترین صنایع صادراتی کشور نیازمند تقویت زیرساخت ها برای تکمیل زنجیره ارزش و افزایش ارزش افزوده محصولات آن می باشد.

احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی کشور در این باره به اگزیم نیوز گفت: در گذشته آنچنان که باید به زنجیره های ارزش افزوده در پتروشیمی توجه نشده بود و تنها با توجه به نیاز داخل سرمایه گذاری هایی صورت می گرفت.

وی افزود: تاکنون هم برنامه ریزی مدونی که کاربردی باشد از سوی دولت ارائه نشده است؛ آنچه برای بالا بردن ارزش افزوده و کیفیت محصولات پتروشیمی اهمیت دارد تبیین زیرساخت ها در کنار منابع خوراک است.

مهدوی گفت: نهادهای تصمیم ساز و فعال در این زمینه اعم از دولت، انجمن و بخش خصوصی درصدد تکمیل زنجیره ارزش و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی هستند و تاکنون هم پیگیری ها و اقداماتی در این راستا صورت گرفته است.

دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی تشریح کرد: در قانونی که مجلس درباره خوراک پتروشیمی تصویب کرد نیز قید شده است: کسانی که زنجیره های تولید را از سطوح بالادستی و میانی و بصورت تکمیلی انجام می دهند از مشوق های تخفیف در قیمت خوراک بهرمند خواهند شد.

وی افزود: ایجاد شهرک هایی برای صنایع پتروشیمی و ویژه صنایع تکمیلی نیز امری کلیدی در این راستا خواهد بود. به این ترتیب لازم است پس از تاسیس این شهرک ها به سرمایه گذاران اطلاع رسانی شود و با معرفی طرح های موجود و ارائه امکان سنجی و توجیه اقتصادی طرح ها به جذب سرمایه گذاری در این شهرک ها بپردازیم.

مهدوی ادامه داد: ماهشهر و عسلویه ظرفیت های خوبی برای ایجاد شهرک های پتروشیمی و صنایع تکمیلی دارند تا از این طریق نگاه صادرات محوری در صنایع پتروشیمی تقویت شود.

وی افزود: هدف اقدامات ما باید تقویت تولید داخل و ارئه محصولات باکیفیت صادراتی باشد. با ایجاد شهرک ها هزینه حمل محصولات کمتر می شود، همچنین تخفیف های تشویقی برای تکمیل زنجیره ارزش نیز راه را برای حضور پررنگ تر در بازارهای جهانی باز خواهد کرد.

مهدوی با تاکید بر اینکه در گذشته در بحث زنجیره ارزش افزوده ضعیف بودیم و باید در این مسیر تقویت شویم گفت: در سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه ای بر این موضوع شده است.

وی افزود: تبدیل محصولات به محصول نهایی اهمیت ویژه ای دارد چراکه اگر ارزش افزوده را خودمان استفاده نکنیم دیگران این کار را برای ما انجام می دهند.

مهدوی در پایان تاکید کرد: زیرساخت ها اصلی ترین مساله در زمینه تکمیل زنجیره ارزش است که باید توسط حاکمیت ایجاد شود. در شرایط کنونی سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی بهترین فرصت سرمایه گذاری و  بهترین سکو برای جهش صادرات کشور است.

کد خبر 12512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =