دو رمز ثبات واردات در پسابرجام

علی اصغر جمعه ای دو عامل را در تبدیل نشدن کشورمان به بازار محصولات وارداتی مهم ارزیابی می کند؛ قوانین سفت و سخت ما و دوم کند شدن روند حذف تحریم های غرب

رفع تحریم های غرب علیه کشورمان در یک سال گذشته این نگرانی را ایجاد کرده بود که ایران بعد از تحریم ها به یک بازار مصرفی برای کالاهای خارجی تبدیل شود و تولیدکنندگان خارجی محصولات تولیدی خود را که بعضا در داخل کشور ما نمونه تولید شده آنها وجود دارد به بازار داخل منتقل کرده و زمینه های تضعیف تولیدکنندگان داخلی را فراهم کنند. با این حال در یک سال گذشته این اتفاق نیفتاد و هنوز شرایطی برای حضور این شرکت ها فراهم نیامده که کارشناسان دلایل مختلفی را در این زمینه مطرح می کنند.

علی اصغر جمعه ای، رئیس اتاق سمنان در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص اینکه آیا کشورمان در پساتحریم به بازار کالاهای خارجی تبدیل شده یا نه گفت: چند ماهی است که از رفع کامل تحریم های غرب علیه ایران می گذرد و به واسطه این اتفاق ارتباط ما با کشور های دیگر بهتر شده و روابط تجاری تا حدی استارت خورده است، اما با توجه به اینکه قوانینی در خصوص ورود کالاهای خارجی به کشور وجود دارد و این قوانین توانستند جلوی ورود بیش از حد کالاهای خارجی را به کشور ما بگیرند خوشبختانه ایران به بازار کالاهای خارجی تبدیل نشد.

وی در ادامه تصریح کرد: البته نکته دیگری که در این میان می توان به آن اشاره کرد این است که در این چند ماه ارتباط بانک های اروپایی، بیمه ای، گشایش های اعتباری و ... به طور کامل بهبود نیافت و شاید این مساله هم یکی دیگر از عواملی بود که کشور را به بازار کالاهای خارجی تبدیل نکرد.

این عضو اتاق در ادامه افزود: بانک های اروپایی پس از آن که در دادگاه به دولت آمریکا ضمانت نامه هایی را دادند که با کشور هایی همچون ایران برای مدت 15 سال مراوداتی نداشته باشند، حال بعد از لغو تحریم ها مدتی زمان می برد تا آنها اساس روابط خود را با کشورمان مشخص کنند و در آن زمان (زمانی که تجار از بازگشت سرمایه و سود خود مطمئن شدند) وارد میدان بازی شده و به فکر دادو ستد می افتند و آن زمان باید دید ایران چه استراتژی را در پیش می گیرد و در راستای جذب سرمایه برای رشد و بالندگی بخش تولید استفاده می کند یا می  خواهد از سرمایه ای که دارد در جهت واردات کالاهای خارجی بهره ببرد؟

جمعه ای در خصوص موانع جذب سرمایه های خارجی به جای کالاهای خارجی افزود: با اعمال تحریم های غرب علیه کشورمان دید همگانی کشور های خارجی به کشور ما عوض شده است. حال که چندی است از لغو تحریم ها علیه کشورمان می گذرد باید با حضور در نمایشگاه ها، سمینار ها و ... فضایی را فراهم کنیم تا آنها ایران و ظرفیت های کشور را به درستی شناسایی کرده و برای ورود سرمایه هایشان به کشور تمایل داشته باشند.

وی افزود: نکته دیگری که در این میان وجود دارد این است که باید چشم اندازی از فضای امن سیاسی برای آنها ایجاد کنیم. چیزی که مسلم است این است که سرمایه به جایی میرود که در آنجا امنیت وجو داشته باشد و بعضا می بینیم برخی از سرمایه گذارن از این موضوع هراس دارند که در کشور ما سرمایه گذاری بلند مدت کرده و دوباره تحریم های غرب علیه کشور آغاز شود و آنها مجبور شوند در میان راه کار را رها کنند.

جمعه ای در ادامه با اشاره به روایط بانکی، بیمه ای، گشایش های اعتباری و مراوات بانکی افزود: همانطور که گفتم روابط این چنین هم باید تسهیل شود تا دیگر هیج بهانه ای برای جذب سرمایه های خارجی وجود نداشته باشد. برآیند این موارد اگر تحقق نیابد سرمایه لازم برای تولید کالاهای داخلی کشورمان به دست نمی آید و ضمن تعطیلی یا نیمه تعطیل شذن بنگاه های خارجی مجبور می شویم برای تامین نیاز خود اقدام به ورود کالاهای خارجی کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص اقدامات دولت و بخش خصوصی برای حرکت اقتصاد از واردات کالا به واردات سرمایه تصریح کرد: به عقیده من دولت باید در جهت تقویت تولید و قاچاق کالا گام بر دارد و علاوه بر این که باید این مورد را در مرزها رصد کند به مراکز توزیع هم سر زده و از فروش کالاهای قاچاق جلوگیری کند.

به گفته وی علاوه بر این موضوع دولت باید بستری امن و مناسب برای بخش خصوصی به وجود آورد تا این بخش بتواند در مسیر مناسب گام برداشته و با استفاده از تمام ظرفیت های خود به تعالی برسد. از طرف دیگر هم بخش خصوصی باید با پروژه هایی نوین و پویا از تمام ظرفیت های خود استفاده کرده تا بتواند چرخه اقتصادی را رونق بخشد و به گونه ای عمل کند که برای تامین نیازهای خود به واردات کالاهای خارجی نیازمند نباشیم.

 

کد خبر 12576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =