خط مقدم اقتصاد مقاومتی و صنایع کوچک

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به علت نامگذاری 21 مرداد ماه به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک گفت: در 21 مرداد ماه سال 1343 به منظور برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های صنعتی در مناطق مختلف کشور که دارای مزیت و ظرفیت مناسب بودند، سازمان نواحی صنعتی تاسیس شد. این سازمان سه سال بعد نام خود را به صنایع کوچک و نواحی صنعتی تغییر داد و در نهایت در سال 1384 سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نام گرفت که هم‌اکنون نیز فعال است و به امور مربوط به جانمایی و ارائه امکانات و تسهیلات برای راه‌اندازی صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی می‌پردازد.

بهمن عشقی با تاکید بر اهمیت روزافزون بنگاه‌های کوچک و متوسط افزود: صنایع کوچک در راستای رشد و توسعه اقتصادی نقش به سزایی در اقتصاد تمام کشورها ایفا می‌کند. این نقش در کشور ما از آن رو پررنگ‌تر و حیاتی‌تر است که صنایع کوچک در صف اول ایجاد و تقویت اقتصاد مقاومتی قرار دارند و رونق فعالیت‌ آنها به طور ملموس روی اقتصاد کشور و رفاه و معیشت مردم اثرگذار است.
بهمن عشقی با اشاره به انعطاف‌پذیری بالای صنایع کوچک و بهره‌وری بالاتر آن نسبت به صنایع و بنگاه‌های بزرگ افزود: صنایع کوچک در رونق کارآفرینی و ایجاد اشتغال نیز نقش مهمی در کشور دارند و با توجه به ماهیت خود بهتر می‌توانند از اندک فرصت‌های موجود در بازار بهره ببرند و از ریسک‌های بالای آن به سلامت عبور کنند و به این ترتیب خدمات مناسب اقتصادی و اجتماعی به جامعه ارائه دهند.

بهمن عشقی توضیح داد که تمامی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه همواره تلاش می‌کنند فضای مناسب کسب و کار را برای این بنگاه‌های اقتصادی هموار ساخته و موانع را از جلوی آنها بردارند؛ چرا که سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک با توجه به اشتغال‌زایی برای مناطقی که در آن ایجاد می‌شود به بهبود وضعیت اجتماعی نیز کمک شایانی می‌کند.
دبیرکل اتاق تهران افزود: در همین راستا اتاق تهران درصدد است نسبت به شناسایی موانع موجود برای راه‌اندازی صنایع و بنگاه‌های کوچک تلاش مضاعفی داشته باشد و به توسعه پایدار آنها کمک کند.

او عنوان کرد که اتاق تهران به استناد ماده 5 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جموری اسلامی ایران مصوب 15 اسفند 1369 با اصلاحات پانزدهم آذرماه 1373 و مصوبات هیات نمایندگان اتاق تهران در خصوص فضای کسب و کار به منظور توانمندسازی اعضای اتاق در خصوص منابع انسانی و کارآفرینی طرح‌هایی در دست برنامه‌ریزی دارد که به زودی اجرایی می‌کند.

عشقی گفت: در این برنامه‌ها اتاق تهران تلاش دارد تا علاوه بر پیگیری مشکلات و موانع فضای کسب‌وکار مانند مالیات، بیمه تامین اجتماعی، قانون تجارت، قانون کار و سایر چالش‌های موجود، با ارایه بسته‌های خدماتی در حوزه کارآفرینی و توسعه منابع انسانی به بنگاه‌های کوچک و متوسط عضو اتاق، از آنها در جهت پیشرفت و تعالی کسب و کارشان حمایت و پشتیبانی به عمل آورد.

دبیرکل اتاق تهران در مورد این برنامه‌ها توضیح داد که اتاق تهران تلاش دارد با برنامه‌های کلان نظیر شناسایی دقیق شرکت‌های کوچک عضو اتاق تهران و نیازسنجی آموزشی و با استفاده از روش‌های متنوع آموزشی نظیر آموزش الکترونیک و برگزاری کارگاه‌های آموزشی نسبت به توسعه منابع انسانی اعضای اتاق تهران از یک سو و ارتقای سطح کیفی آموزش‌های موجود از سوی دیگر به اعضای اتاق کمک کند.

بهمن عشقی در پایان تاکید کرد که یکی از مشکلات عمده اقتصاد ایران که باعث آسیب‌پذیری بنگاه‌ها شده این است که روند رشد بنگاه‌های کوچک به متوسط و سپس بزرگ به طور طبیعی طی نمی‌شود. او گفت: در کشور ما بنگاه‌های بزرگ از ابتدا بزرگ و معمولا توسط دولت خلق می‌شوند که پس از مدتی دچار مشکلات کسری منابع، بهره‌وری اندک و زیان‌دهی می‌شوند در حالی که به طور معمول در دنیا شرکت‌های موفق و ابرکمپانی‌های مشهور ابتدا یک بنگاه کوچک بودند که با خلاقیت و نوآوری مدیران و کارکنان و تجربه‌اندوزی و استفاده از فرصت‌ها بزرگ شده‌اند.

عشقی عنوان کرد که اتاق تهران سعی دارد با کمک‌های مختلف مشاوره‌ای، آموزشی، فراهم کردن فرصت برای مشارکت و همفکری با بنگاه‌های مشابه خارجی و پیگیری چالش‌های کسب‌وکار این بنگاه‌ها، به آنها در مسیر رشد و تعالی کمک کند و در این زمینه با تشکل‌های بخش خصوصی همکاری می‌کند.

کد خبر 12594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =