اولویت ترمیم زیرساخت ها در مناطق آزاد فعلی

محمد صادق مبرهن: زیر ساختهای لازم در مناطق آزاد فراهم نشده و به همین جهت تا زمانی که نتوان توجیه مناسبی برای همین میزان مناطق آزاد داشت نباید به تعداد آنها افزود

موضوعی که موجبات نگرانی فعالان اقتصادی را ایجاد کرده، لایحه تاسیس ۷ منطقه آزاد دیگر در مجلس است که در واقع باری دیگر را بر روی دوش اقتصاد کشور می‌گذارد؛ در حالیکه برنامه مدونی هم برای رونق سایر مناطق آزاد وجود ندارد. در این رابطه اگزیم نیوز با محمد صادق مبرهن نیاکان، دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

محمد صادق مبرهن در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز درخصوص افزایش انگیزه قاچاق در نتیجه ایجاد مناطق آزاد جدید گفت: متاسفانه  موضوع قاچاق چالش اصلی کشور ما محسوب می‌شود و صرفا مربوط به بحث مناطق آزاد و منطقه ویژه اقتصادی نیست. همان گونه که آقای ترکان فرمودند قاچاق در مناطق آزاد آدرس غلطی است که کارشناسان و نهادهای تصمیم گیری که مسوولیت کنترل قاچاق را برعهده دارند به عنوان کوتاه ترین راه، برای توجیه کم کاری خود بیان می کنند، در حالیکه واقعیت امر چنین نیست.

وی ضمن گلایه از مجموعه انتقادها به مسئله قاچاق از مناطق آزاد و هوچی‌گری خواندن آن بیان داشت: معتقدم پاک‌ترین و شفاف‌ترین مسیر واردات از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود زیرا توسط چند نهاد مورد بررسی قرار می‌گیرد، گمرک جمهوری اسلامی، گمرک مناطق آزاد و وزارت بهداشت و سایر نهاد‌ها کالا‌ها را رسیدگی می‌کنند.

مبرهن درباره اینکه آیا ایجاد مناطق آزاد جدید موجب افزایش یا کاهش قاچاق می شود، گفت: بحث کاهش یا افزایش قاچاق مطرح نیست. مناطق آزاد، مناطقی دارای مزیت های گوناگون از جمله قوانین گمرکی خاص هستند؛ طبق این قوانین زمانی که کالا وارد منطقه می شود مسوول کنترل خروج کالا گمرک سرزمین اصلی که در مبادی خروجی و ورودی مناطق آزاد مستقر است اجازه ورود آن را صادر می کند، بنابراین قاچاق در مناطق آزاد اتفاق نمی افتد، قاچاق زمانی رخ می دهد که از مرز گمرک عبور می کند و وارد سرزمین اصلی می شود و مسئولین باید پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: برهمین اساس آمارهای اعلام شده از سوی کارشناسان و مسوولین مبنی بر 15 حتی گاها 25 میلیارد دلار قاچاق از مبادی مناطق آزاد به هیچ عنوان صحت ندارد؛ چرا که مجموع ورودی های هفت منطقه آزاد از لحاظ کالاهای تجاری و کالاهای مسافری در طول یک سال 4 میلیارد هم نمی شود. این ارقام تنها هیاهو و بزرگنمایی مسوولین است.

دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد ادامه داد: به عبارت دیگر ایجاد مناطق آزاد در گسترش یا کاهش قاچاق موثر نیست و این موضوع و بهانه ای برای فرار از واقعیت ها است.

مبرهن افزود: البته من نیز به عنوان یک فعال اقتصادی با ایجاد مناطق آزاد جدید مخالفم اما نه به دلیل موضوع قاچاق؛ بلکه به دلیل نبود زیرساخت های مناسب در مناطق آزاد فعلی مخالفت می کنم. به عبارت دیگر هنوز هم مناطق آزاد فعلی زیرساخت های مناسب جهت جذب سرمایه گذار نداریم.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال منطقه آزاد چابهار را در نظر بگیرید. در این منطقه عدم وجود بندر، فرودگاه، ریل و جاده ترانزیتی که از اصلی ترین ابزار تحقق صنعت وارداتی است، کاملا مشهود است.

مبرهن اظهار کرد: دولت بهتراست به جای توسعه مناطق آزاد همین مناطق فعلی را از نظر زیرساخت و ابزارهای موردنیاز تکمیل و توسعه دهد و سپس به مرور زمان مناطق جدید را اضافه کند.

دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد درباره عوارض کالاهای وارداتی گفت: کالاهایی که با شرایط قوانین گمرکی خاص وارد مناطق می شود برای ورود به سازمان هر منطقه آزاد عوارض می دهد، برای خروج نیز اگر مسافری باشد متعاقبا کارت معافیت مسافری از سازمان مربوطه خریداری شده و به دولت و نماینده اش (سازمان منطقه آزاد) پرداخت می گردد.

وی با اشاره به آمار و ارقام منتشر شده در جراید و سایت های خبری مبنی بر سه میلیارد دلار یا 90 درصد قاچاق در این مناطق گفت: اینها فرافکنی است و واقعیت ندارد.

محمدصادق مبرهن درباره تاثیر ایجاد مناطق آزاد جدید بر صادرات و واردات کشور افزود: امکان‌ سنجی مناطق آزاد اگر به خوبی صورت بگیرد و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نقاطی احداث شوند که زیر ساخت ‌های مناسب داشته باشند و در نقاطی باشند که ظرفیت ‌های تولیدی و صادراتی قدرتمند وجود داشته باشد، به نفع آن منطقه است و موجب رشد و توسعه شهرهایی که در آن ایجاد می‌شود، خواهد بود.

کد خبر 13054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =