چالش های تورم قوانین در فضای کسب و کار

حیدر مستخدمین حسینی: هر مقطعی که فضای کسب و کار محدود شده، رشد اقتصادی ، تولید ناخالص داخلی و اشتغال کاهش یافته یافته و روابط جای ضوابط را گرفته است

هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این که مقررات زدایی یکی از عوامل اصلی توسعه است گفت: باید با کمک و هماهنگی مجلس شورای اسلامی قوانین بخش تولید و صنعت کارآمد تر شود. این در حالی است که در دولت یازدهم بارها ضرورت حذف قوانین سختگیرانه از اقتصاد و تولید مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر نیز عملیات مقررات زدایی از این مسیر نیز در دستور کار قرار دارد و عملی نیز شده است.  

در این رابطه حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با اگزیم نیوز با تأکید بر این که قوانین بانکی کشور مربوط به دهه ۵۰ و ۶۰ هستند و گرچه قرار بود قانون عملیات بانکی بدون ربا به طور آزمایشی و به طور ۵ ساله به اجرا درآید اکنون سه دهه از آن زمان گذشته و کار جدی در این خصوص صورت نگرفته است از دولت و مجلس خواست تا نسبت به اصلاح این قانون اقدام کنند.

این مدیر سابق بانکی کشور با اشاره به این که اصلاح فضای کسب و کار از ضرورت های اقتصاد ایران است تأکید کرد: اصلاح فضای کسب و کار نیازمند قانون جدید نیست، بلکه نیاز به حذف قوانین محدود کننده دارد. به گفته وی اگرچه در برخی حوزه های قانونی به شدت نیازمند اصلاح و تغییر هستیم اما واقعا اقتصاد کشور نیازمند قوانین جدید نیست و از این نظر مجلس دهم نباید جا پای مجلس نهم قرار دهد و از تصویب قوانین جدید به ویژه در حوزه اقتصادی خودداری کرده و با تعریف یک دوره پایش و پالایش قوانین به اصلاح قوانین اقدام کند و ضمن ایجاد فضای لازم برای کسب و کار، دولت را در مسیر چابکسازی و تبدیل به دولت ناب قرار دهد.

وی افزود: دولت و مجلس باید عوامل محدود کننده کسب و کار را حذف کنند تا هرکسی در هر حوزه ای به راحتی بتواند به فعالیت بپردازد. به گفته وی افزایش اشتغال، کاهش بیکاری، افزایش سرمایه گذاری، حذف انحصارات و کاهش فساد از ثمرات اصلاح فضای کسب و کار خواهد بود که به خروج کشور از رکود در شرایط فعلی کمک شایانی خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به این که رقابتی کردن فضای تولید و تلاش برای کاهش هزینه ها از دیگر موضوعات مهم است لزوم صرفه جویی در هزینه ها و کاهش هزینه ها را از موضوعات مهم دانست و گفت باید به سمتی حرکت کرد که قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل ها اولا فضای کسب و کار را اصلاح و بهبود کند و ثانیا بتواند از بار مالی دولت بکاهد. وی در ادامه گفت دولت باید به سمت افزایش عمق فعالیت های خود پیش برود نه این که عرض و طول خود را بزرگ کند. 

مستخدمین حسینی در ادامه با اشاره به این که کشور در حوزه کمک به فضای کسب وکار به دلایل مختلف عملکرد موفقی نداشته گفت: کشور با رکود مواجه است و هر اقدامی برای کمک به فضای کسب و کار در این خصوص راهگشاست. هر مقطعی که فضای کسب و کار محدود شده، رشد اقتصادی ، تولید ناخالص داخلی و اشتغال کاهش یافته یافته و روابط جای ضوابط را گرفته است.

به گفته وی دولت و مجلس باید سعی کنند تا به شناخت دقیق عوامل موثر به شکل گیری رکود بپردازد و در سال پایانی برای خروج از رکود،  قوانین مرتبط با رفع رکود را تصحیح یا اصلاح کنند. وی افزود این که در شرایطی که اقتصاد کشور در رکود به سرمی برد قوانین مالیاتی به جامعه به ویژه اصناف فشار بیشتری وارد کند تنها به تشدید رکود کمک می کند. 

کد خبر 13176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =