پیش نیازهای حفظ بازار جهان برای زعفران ایرانی

غلامرضا میری: عمده ترین و اصلی ترین معضل حوزه صادرات زعفران عدم ثبات قیمت این محصول در بازار است

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص وضعیت صادرات زعفران گفت: متاسفانه آمار دقیقی از میزان صادرات زعفران در ماه های اخیر نداریم ولی آخرین آمار اعلام شده تا مرداد 95 حاکی از آن است که 50 تن و 800 کیلوگرم زعفران از خراسان رضوی صادر شده است. به عبارتی 6 درصد رشد را نسبت به 5 ماهه مشابه سال 94 را شاهد هستیم.

غلامرضا میری ادامه داد: لازم به ذکر است برداشت زعفران به تازگی آغاز شده و تا دو ماه آینده ادامه دارد و نمی توان به طور قطعی اعلام کرد که تولید آن نسبت به سال گذشته افزایش داشته یا کاهش.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران افزود: اما شنیده ها حکایت از آن دارد که امسال با توجه به افزایش سطح زیر کشت و وضعیت آب و هوایی خوبی که در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت گذشته داشته ایم و همچنین راندمان تولید که با حمایت و نظارت سازمان جهاد کشاورزی پیگیری شده، پیش بینی می شود روند رو به رشدی داشته باشد اما میزان آن هنوز مشخص نیست.

زعفران ثبات قیمت ندارد

میری درخصوص مشکلات پیش روی صادرات گفت: عمده ترین و اصلی ترین معضل حوزه صادرات زعفران عدم ثبات قیمت این محصول در بازار است. نوسانات بيش از حد قيمت زعفران بازارهاي خارجي و مشتريان اين محصول را نسبت به ايران بي اعتماد مي کند و مشتريان طلاي سرخ کشور  به سراغ دیگر کشورها برای خرید می روند.

به گفته وی، ایران بخشی از مشتریان خود را به ‌دلیل عدم اطمینان از تحولات بازار از دست می دهد، چرا که عقد قرارداد روی مبلغ فرضی محال است. به عنوان مثال امروز ما یک مبلغ را تعیین و سفارش و قرارداد را می بندیم ولی هیچ ضمانتی وجود ندارد که این مبلغ ثبات داشته باشد و احتمال اینکه فردا این رقم کاهش یا افزایش پیدا کند بسیار است، اگر این رقم کاش یابد من متضرر می شوم و اگر افزایش یابد مشتری قرارداد خود را فسخ می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی به سر می بریم که  توان برنامه ریزی و عقد قرارداد نداریم، چرا که شرایط باثباتی برای فروش این محصول در کشور وجود ندارد.

 رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: صادرات زعفران با آمار صادرات بالای خود در بین سه محصول اصلی صادراتی کشاورزی رتبه دوم را بعد از پسته از آن خود کرده است، در حالیکه این محصول در خراسان در جایگاه اول قرار دارد.

وی ادامه داد: این امر نشان دهنده پتانسیل بالای این محصول است و اگر هدف آن است که در راستای توسعه صادرات غیرنفتی بکوشیم و ارز آوری برای کشور داشته باشیم، باید فضا و بستر مناسبی فراهم شود تا این محصولات رونق و توسعه یابند. عدم حمایت از صنایع تبدیلی زعفران از مهمترین مشکلات محصول زعفران استان است.

میری گفت: از دیگر مشکلات پیش روی صادرات می توان به عدم حمایت از صادر کنندگان زعفران، عدم مدیریت بر بازار زعفران، هزینه های بالای حمل و نقل و بسته بندی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر هزینه حمل و نقل و بسته‌بندی هر کیلو زعفران صادراتی از ایران، حدود یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 600 هزار تومان است که این موضوع عاملی دیگری برای افزایش قیمت صادراتی است، در حالی که هزینه حمل و نقل هوایی برای هر کیلو زعفران در دیگر کشورها به مراتب ارزان تر است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با اشاره به تسهیلات گران قیمت بانکی اظهار کرد: متاسفانه در ایران تسهیلات بانکی با سود‌های 20 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد، اما کشوری مثل اسپانیا برای تشویق صادرکنندگان خود، به آنها تسهیلات ارزان قیمت و 2 درصدی پرداخت می‌کند.

غلامرضا میری درخصوص رقبای احتمالی زعفران گفت: چندی پیش ایران رقیبی در این حوزه نداشت اما عدم حمایت از این محصول موجب شد تا کشورهای مختلف کم کم ظهور کنند. به عنوان مثال اسپانیا با گرفتن تسهیلات پایین از بانکهای کشورش زعفران ما را می خرد و سپس دپو می کند و درنهایت به فروش می رساند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اسپانیا با مشتریان خود در سطح دنیا قرارداد یک ساله منعقد می‌کند و در تمام این مدت زعفران را با قیمت یکسان به آنها عرضه می‌کند، در حالی که این امکان برای صادرکننده ایرانی مهیا نیست و نوسان ارز و قیمت‌ها اجازه عقد قراردادهای یک ساله را به ما برای تأمین نیاز مشتریان نمی‌دهد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: صادرات زعفران از اسپانیا به کشورهای مختلف شامل عوارض و تعرفه گمرکی نمی‌شود و همین موضوع هزینه‌ صادراتی را برای این کشور کاهش و قدرت رقابت را افزایش می‌دهد. به گفته میری می توانیم این رقیب را از میدان خارج کنیم ولی در این راه نیازمند حمایت از تولید، صادرات و همچنین صادرکننده از سوی دولت و سازمانهای مربوطه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر به 46 کشور زعفران صادر می‌کند، تاکید کرد: ما در 5 قاره دنیا مشتری داریم. ازجمله می توان به کشورهای حوزه خلیج فارس، پین، کره، ژاپن و... اشاره کرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در پایان در خصوص روند قیمت زعفران اظهار کرد: اخیرا قیمت ها روند کاهش در پیش گرفته است، با این وجود باید صبر کنیم تا برداشت محصول جدید به اتمام برسد آن زمان است که می توان روند قیمت این محصول را دقیق اعلام کرد.

کد خبر 13523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =