صادرات ۳ میلیارد دلاری فنی و مهندسی در صنعت برق

معاون وزیر نیرو: در حال حاضر ما حدود ۳ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق داریم که این میزان می‌تواند تا ۵ برابر و حتی ۱۰ برابر میزان کنونی برسد

هوشنگ فلاحتیان در حاشیه نمایشگاه شانزدهم و در جریان نشست تخصصی « محیط کسب و کار و صنعت برق در شرایط پسا تحریم با رویکرد اقتصاد مقاومتی» اظهار داشت: خوشبختانه در عرصه تولید داخلی در صنعت برق بسیاری از انحصارات در حال شکسته شدن است و پیش بینی ما استمرار این رویه است.
وی افزود: این مسئله تحت شرایطی هم می‌تواند برای صنعت برق فرصت باشد و هم تهدید؛ فرصت است چرا که باعث ارزان‌تر شدن و با کیفیت تر شدن محصولات تولید شده می‌شود، و تهدید است به شرطی که قابلیت صادرات پیدا نکند و صرفا برای تولید داخلی باشد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری بدهی ما به حدود 32 هزار میلیارد تومان بوده که خوشبختانه حدود 10 هزار میلیارد تومان آن تاکنون تسویه شده است و بقیه آن مربوط به بدهی‌های بانکی و تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات است.

فلاحتیان تأکید کرد: پایایی و مانایی شرکت‌های خصوصی داخلی در بازار تولید می‌تواند ضامن اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در جامعه باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما حدود 3 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق داریم که این میزان می‌تواند تا 5 برابر و حتی 10 برابر میزان کنونی برسد.

معاون برق و انرژی خاطرنشان کرد: رسیدن به چنین رقم‌هایی باعث اشتغال بیشتر، کاهش ریسک و توسعه تصاعدی صنعت برق می‌شود، بنابراین شرکت‌های خصوصی بایستی تمام تلاش و همت خود را در این زمینه به‌کار گیرند.

وی تأکید کرد: وزارت نیرو نیز سعی خواهد کرد در حد امکانات خود هم از نظر مالی و هم از نظر سیاستگذاری شرکت‌های خصوصی فعال به‌ویژه در زمینه صادرات محصولات تولید داخل را کمک کند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون حدود 3 هزار میلیارد تومان هزینه سالانه بخش توزیع، 3 هزار میلیارد تومان هزینه خطوط انتقال است.

فلاحتیان افزود: همچنین سالانه نیاز به متوسط 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور هست که اگر برای تولید هر یک هزار مگاوات حدود 2 هزار میلیارد تومان هزینه در نظربگیریم، سالانه حدود 8 هزار میلیارد تومان نیز می‌بایست در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنیم.

وی تأکید کرد: این در حالی است که شرکت‌های برق منطقه و توزیع ما سالانه به طور متوسط حدود 200 میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

معاون برق و انرژی خاطرنشان کرد: بنابراین تحول و تدوام پایایی صنعت برق نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فعالیت بیش از پیش شرکت‌های خصوصی در عرصه‌های مختلف توزیع، تولید و انتقال است.

وی گفت: هر سال که نمایشگاه برق برگزار می‌شود شاهد نوآوری‌ها و خلاقیت‌های شرکت‌های ایرانی هستیم و باید با افتخار اعلام کرد ما در حال قدم برداشتن به سمت فناوری‌های «های تک»(Hightech) در عرصه صنعت برق هستیم.

وی تصریح کرد: باید به وود کسانی که با تمام کاستی‌های موجود دست به نوآوری می‌زنند و برای این کشور تأمین کنند اشتغال بیشتر و برق پایدار هستند افتخار کرد.

فلاحتیان در پایان این نشست گفت: چرخه صادرات در کشور خیلی طولانی است و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

 

کد خبر 14760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =