محرک های افزایش قیمت فولاد در نبود تقاضا

افزایش قیمت دلار، بهبود قیمت های جهانی و پیش بینی بهبود عرضه و تقاضا در سال آینده باعث شده قیمت در بازار فولاد افزایش یابد با این حال هنوز تقاضا تقویت نشده است

محمد اعتباری در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص عقب نشینی بازار فولاد بعد از یک رشد نسبتا مناسب گفت: با توجه به رکود حاکم در سطح کشور و عقب نشینی نسبی خریداران به دلیل رشد قیمت ها در بازار باعث شد تا این روند کاهشی بیش از قبل خودنمایی کند. همچنین باید توجه داشت به دلیل شدت گرفتن سرمای هوا و متوقف شدن روند ساخت‌وساز در بسیاری از نقاط کشور نیز به رکودی که از قبل در معاملات آهن بود دامن زده و شرایط ادامه فعالیت تولیدکنندگان را سخت‌تر از گذشته کرده است.

وی ادامه داد: البته اگر به سالهای گذشته نیز نگاه کنید در ماه های آبان، آذر و حتی اواسط دی همین روند نزولی وجود داشته است. لازم به ذکر است افزایش قیمت های جهانی که اخیرا شاهد آن بودیم موجب شد تا فولاد سقوط نکند، در واقع اگر قیمت های جهانی کمی ریزش پیدا می کرد مطمئنا فولاد هم به شدت کاهش می یافت.

این فعال بازار فولاد درباره عدم تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار فولاد گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه منابع داخلی تامین کننده فولاد کشور هستند افزایش قیمت دلار چندان تاثیرگذار نیست اما این روند در بلندمدت تاثیر بسزایی در بازار فولاد خواهد داشت. وی افزود: به بیانی دیگر با توجه به اینکه فولاد توسط منابع داخلی تغذیه می شود افزایش قیمت دلار به نوعی جهت تقویت روحیه بازار را دارد و قادر به جذب مشتری نیست. البته باید منتظر باشیم در اردیبهشت سال 96 قیمت فولاد با قیمت جهانی دلار و پول مطابقت کند.

اعتباری درخصوص وضعیت عرضه و تقاضا در بازار فولاد نیز اظهار کرد: درحال حاضر به دلیل کاهش ساخت وساز، عرضه و تقاضا همخوانی ندارند و به همین علت بیشتر کارخانه ها به صادرات روی آورده اند. به عبارت دیگر عرضه در بازار بیش از تقاضا است؛ چرا که تولید داخلی وجود ندارد اما تقاضای واقعی در سطح بازار دیده نمی شود.

وی اضافه کرد: با این وجود به دلیل کاهش تقاضا شاهد وضعیت شکننده‌ای در بازار هستیم که می‌تواند به تغییر جهت قیمت‌ها منجر شود. اما امیدواریم روند رونق ساخت و ساز مسکن و پروژه های عمرانی به صورتی پیش رود که تقاضای داخلی نیز افزایش یابد.

اعتباری با اشاره به مشاهده رشد اقتصادی 7.4 درصدی در بازار فولاد افزود: اگر وضعیت کارخانه ها را نسبت به روزهای ابتدایی سال مقایسه کنیم رونق و رشد اقتصادی در صنعت فولاد و صنایع مادر کاملا مشهود است.البته لازم به ذکر است که این رشد منطقی بوده و در طی یک جهش ناگهانی و یا افزایش قیمت های یک باره ایجاد نشده است.

این فعال بازار آهن همچنین در خصوص خطرات بازارسازی در بازار فولاد گفت: گاهی در بازار تعدادی تولیدکننده یا فروشنده وجود دارند که هر یک سعی می‌کنند کالای خودشان را به فروش برسانند و مشتریان را به سوی خود جلب کنند، همچنین ممکن است چند تولیدکننده و عرضه‌کننده با یکدیگر متحد شوند تا قیمت‌ها را بالا نگه دارند. البته این امر در کدتاه مدت جوابگو است نه در بلندمدت. بنابراین اتحاد و یا هیجاناتی از این دست موجب تشنج در بازار فولاد می شود که به زیان مصرف‌کنندگان می انجامد. وی اضافه کرد: امروز در بازار فولاد روند، روند خوبی است و واسطه تنها شخصی نیست که سود می برد بلکه  کارخانه ها، تولید کننده و مصرف کننده نیز از این سود سهم می برند.  

کد خبر 15163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =