دورنمای اقتصاد ایران در سال ۹۶

با روی کار آمدن دولت جدید، تغییراتی در بدنه دولت اتفاق خواهد افتاد که به طور حتم این تغییرات و نوسانات بر همه وجوه تاثیر می گذارد و اقتصاد هم از این اتفاق مبرا نیست؛ بنابراین با این شرایط از نظر اجرایی و اقتصاد خلا چند ماهه را خواهیم داشت

انتحابات ریاست جمهوری سال آینده شرایط متفاوتی را از نظر اقتصادی برای سال 96 رقم می زند. بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان بر این باورند که به دلیل مسائل پوپولیستی تا شروع کار دولت جدید شرایط آرام و بی تنشی را تجربه خواهیم کرد اما با توجه به 8 سال دوره تحریم و شرایطی که در آن دوره بر اقتصاد ما تحمیل شد انتظار نمی رود بتوانیم این روند با ثبات را ادامه دهیم و به طور قطع باید منتظر نوسانات شاخص هایی همچون ارز، تورم و .... باشیم. در طرف دیگر با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا،‌آینده اقتصادی جهان در هاله مبهمی فرو رفته و بالطبع این موضوع بر اقتصاد کشورهای دیگر هم تاثیر خواهد داشت. به هر حال این دو موضوع چشم انداز آرامی را برای آینده اقتصاد کشور رقم نمی زنند.

در این خصوص دکتر داوود سوری، اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز چشم انداز آینده اقتصادی کشور را این گونه تشریح کرد: به باور من سال بعد فضای کشور با توجه به انتحابات تحت تاثیر مسائل سیاسی و درونی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: به تبع با روی کار آمدن دولت جدید، تغییراتی در بدنه دولت اتفاق خواهد افتاد که به طور حتم این تغییرات و نوسانات بر همه وجوه تاثیر می گذارد و اقتصاد هم از این اتفاق مبرا نیست. دکتر سوری می گوید: بنابراین با این شرایط از نظر اجرایی و اقتصاد خلا چند ماهه را خواهیم داشت .

وی در ادامه اظهار کرد: به نظر می رسد که طی ماههای جاری شاهد سیاست های مردم گرایانه و پوپولیستی باشیم که این عامل هم می تواند تغییرات اقتصادی را خواهیم داشت. دکتر سوری در ادامه تصریح کرد: در طرف دیگر با بررسی آیتم های جهانی شاهدیم که بازارهای نفت روندی متعادل و با ثبات را در پیش گرفتند و به نظر بسیاری از تحلیلگران بهای این کالای استراتژیک در سال آینده در کانال 50 دلار خواهد ماند و با توجه به این موضوع که درآمدهای نفتی تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور ما به عنوان یک تولید کننده دارد می توان به فروش نفت در سال آینده امیدوار بود برای آن برنامه ریزی کرد.

وی در ادامه به معقوله سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: با توجه به چشم اندازی که به خاطر انتخابات در 6 ماه اول سال آینده متصور می شود به باور من نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاران خارجی در آن شرایط به کشور ما بیایند و برنامه های بلند مدتی را برای کشور ما به ارمغان آورند. دکتر داوود سوری در خصوص این صحبت اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه در همه بخش ها جز بخش بانکی و گشایش های اعتباری رشد داشتیم تصریح کرد: این موضوع که امسال رشد را در بخش ها  تجربه کردیم با اعتماد به آمارهای گزارش شده درست است. البته این امر یک اتفاق طبیعی بود که با یک دوره کاملا رکود  عددی به تولید ناخالص داخلی ما اضافه شد و جهت گیری مثبتی را تجربه کرد.

وی در ادامه می گوید: به عقیده من سال بعد در بهترین شرایط هم نمی توانیم شاهد چنین رشدی در بخش های مختلف باشیم. سوری می گوید: در سال 96 با توجه به تغییرات سیاسی میزان ریسک در همه زمینه ها افزایش پیدا خواهد کرد( به طور مثال رسک نرخ ارز،‌تورم و ... ) علت هم آن است که سیاست دولت در سال آینده مشخص نیست و در طرف دیگر فضای بین المللی با آمدن ترامپ دچار سردرگمی شده است و برآیند این اتفاقات باعث می شود ریسک سرمایه گذاری بالا رفته و خیلی دست نگه می دارند و به این ترتیب نوسانا نرخ ارز، تورم و شاخص های این چنینی انتظار می رود.

این اقتصاد دان در خصوص تورم کشور به طور مشخص و چشم انداز این شاخص تصریح کرد: دولت تا آن جایی که امکان دارد این متغیر را کنترل کرده است. وی افزود: البته به این عقیده من این امر اتش زیر خاکستر است و با توجه به مباحث صندوق زخیره ارزی و بودجه ای سال آینده و ... نتوان تورم را کنترل کرد. دکتر سوری بر این عقیده است که البته دولت حد اقل تا شروع کار دولت جدید سعی بر کنترل تورم می کند. وی در آخر افزود: با توجه به شواهد امر احتمال اینکه جهش ارز را در سال آینده تجربه کنیم بسیار بالاست و در پی بالا رفتن بهای دلار باید منتظر جهت گیری مثبت تورم باشیم.

دکتر سوری به تامین بودجه دولت اشاره کرد و گفت: در کشور ما بودجه عمرانی وجود ندارد بیشتر بودجه ما بودجه جاری است و در طرف دیگر با توجه به اظهارات بانک مرکزی و فشاری که دولت به محل تامین مالیات ها می آورد چم انداز روشنی را برای آینده اقتصادی کشور متصور نمی شود.

 

کد خبر 16452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =