احتمال وضع عوارض صادراتی بر مواد معدنی، بسیار کم است

هنوز اتفاق جدیدی در حوزه عوارض صادراتی نیفتاده است و کمیته ماده ۳ آئین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید سه بار در مورد تعیین محصولات مشمول وضع عوارض صادراتی تشکیل شده و تصمیم اولیه نسبت به برخی مواد معدنی گرفته شود

مهندس قدیر قیافه در مورد عوارض بر صادرات محصولات معدنی گفت: هنوز اتفاق جدیدی در این باره نیفتاده است و کمیته ماده 3 آئین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید سه بار در مورد تعیین محصولات مشمول وضع عوارض صادراتی تشکیل شده و تصمیم اولیه نسبت به برخی مواد معدنی گرفته شود اما هنوز قطعی نشده است چراکه این تصمیم الزاما باید پس از تعیین فهرست مصادیق کالاها و محصولات مشمول اخذ عوارض صادراتی در کمیته ماده 3 آیین نامه اجرایی ماده 37، در شورای اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و همچنین فرآیند پیش بینی شده در آیین نامه اجرایی ماده 37 نیز طی شود.

قدیر قیافه افزود: اخیرا اتحادیه اروپا ادعایی در خصوص دامپینگ قیمت روی فولاد صادراتی ایران به اروپا مطرح نموده است. اتحادیه مزبور در استدلالهای خود بحث مطرح در خصوص عوارض صادراتی  سنگ آهن و قیمت دستوری سنگ آهن را از موارد اثبات مدعای خود بر میشمارد.

با توجه به این موضوع به نظر می رسد دولت و شورای اقتصاد در اخذ تصمیم در این باره باید دقت نظر و عمل به خرج بدهند. البته آشکار است که اروپاییان مترصد استفاده از این موضوع بعنوان مستمسک  برای اعمال محدودیت بر صادرات فولاد ما هستند.

قیافه در ادامه گفت: فهم کارشناسی و اصرارم بر این است  تا زمانی که هنوز به توازن در زنجیره ارزش فولاد نرسیده ایم و میزان تولید سنگ آهن دانه بندی و کنستانتره کشور از نیاز داخلی بیشتر بوده و واحدهای داخلی قدرت جذب آن را ندارند ، عوارض صادراتی نباید وضع شود و باید اجازه داد صادرات در مسیر طبیعی خود ساری و جاری باشد و فرصت صادرات برای صاحبان کسب و کارهای معدنی فراهم بوده تا بتوانند از محل درآمد ارزی صادراتی خود به توسعه اکتشافات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در واحدهای معدنی اهتمام ورزند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود طی سال های گذشته به مبحث خام فروشی به عنوان یک اتفاق مذموم پرداخته و فاصله گرفتن از این عمل را طی یک برنامه راهبردی توصیه و تاکید فرمودند. لکن برخی با تفسیری همخوان با تفکرات خود و برای پیاده سازی اهداف مدنظر با استفاده از  واژه خام فروشی محصولاتی مانند سنگ آهن دانه بندی شده و بعضی از کنسانتره های مواد معدنی را نیز مشمول مواد خام دانسته و بر موضع خود پای میفشارند. تعریف ماده خام از نظر علمی کاملا شفاف است و در متن آیین نامه ماده 37 رفع موانع تولید رقابت پذیر نیز به طور مصرح تعریف گردیده است.  بدیهی است که فعالیت در جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر در کشور از جمله اهداف هر فعال اقتصادی است. لکن اعمال فشار برای وضع عوارض صادراتی در شرایط فعلی اقتصاد کشور و تنگناهای مالی که بنگاههای اقتصادی و معدنی با ان دست به گریبانند به صلاح نیست و به اقتصاد کشور کمکی نمی کند و یقینا در جهت اهداف بلند مدت و داهیانه اقتصاد مقاومتی نیست و بهتر است در اینباره تجدید نظر شود.

قدیر قیافه اعلام کرد: در روزهای اخیر طی سفری به چین مذاکراتی در خصوص مشارکت صاحبان تکنولوژی در حوزه زنجیره ارزش سنگ اهن و فولاد در انتقال دانش روز اکتشاف، استخراج، فرآوری، کنسانتره و گندله سازی بین انجمن و دو مجموعه بزرگ چینی انجام شد. قرار است طرف چینی طی سفر به ایران و مذاکرات آتی، با تبیین ویژگی ها و امتیازات تجمیع واحدهای معدنی کوچک و متوسط برای معدنکاران شریف حداکثر تلاش را برای تاسیس واحدهای کنسانتره و گندله سازی به کار بسته و در آینده شاهد به ثمر نشستن این اهداف و راه اندازی کارخانجات پیش گفته باشیم.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: در حقیقت می توان از امکانات چینی ها و فایناس موجود با توجه به تنگنای سرمایه گذاری موجود در کشور برای ایجاد واحدهای ارزش افزوده سود جست. نگاه ما نسبت به این اقدامات خوشبینانه است. در چهار حوزه در این مذاکرات صحبت شد که شامل اعتبار اسنادی بلند مدت  دو ساله برای تامین تجهیزات برای واحدهای معدن، فایناس مستقیم، فروش تجهیزات و ماشین آلات به صورت مدت دار و ایجاد شرکتها و موسسات مشترک است.

قدیر قیافه اظهار داشت: در این راستا یک MOU امضا شد و قرار است برای امضای قرارداد به توافق برسیم. به زودی طرف چینی به منظور آشنایی بیشتر با ظرفیت های بالقوه معدنی کشور به ایران سفر خواهد کرد و از بعضی معادن بازدید به عمل  می آورد تا به شناخت و تعاریف مشترک در این باب برسیم.

کد خبر 18839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =