جای خالی دو عامل مهم در افزایش اشتغال

رحمت الله علی رحیمی: افزایش تولید برمبنای تحریک تقاضای داخل و همچنین بازاریابی صادرات از جمله عوامل مهم بر افزایش ظرفیت صنایع و همچنین ایجاد اشتغال در کشور است

دکتر رحمت الله علی رحیمی با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» در خصوص صنایع داخلی که توان افزایش اشتغال را دارند، گفت: کشور ما دارای ظرفیت هایی است که پویایی این ظرفیت ها می‌تواند برای ما بسیار راهگشا باشد. واقعیت این است بازار کار ایران با تورم  شدیدی در عرضه نیروی کار مواجه است.

وی ادامه داد: اگر از تمامی صنایع موجود در کشور آمارگیری شود خواهی دید که هیچ صنعتی با صد در صد ظرفیت خود فعالیت نمی کند. به بیان دیگر در طی سال های اخیربنگاه های اقتصادی به دلیل شرایط رکود تورمی با نرخ های منفی و بسیار پایین رشد اقتصادی مواجه شدند و به همین دلیل بیشتر این بنگاه ها مجبور به تعدیل نیروی کار خود شدند.

به گفته وی در واقع بسیاری از بنگاه های فوق با 80 درصد و یا کمتر از ظرفیت خود نیروی کار دارند. در حقیقت عوامل ذکر شده موجب کاهش نیروی کار و همچنین کاهش ظرفیت های اشتغال شده است. بنابراین بخش بزرگی از نیروی کاری که در سال های گذشته بیکار شدند عمدتا در بنگاه های کوچک شاغل بودند.

وی افزود: مشکل اصلی صنایع ما در حال حاضر به سرمایه بری یا کاربری معطوف نمی شود بلکه عمده مشکل صنایع بازاریابی و فروش است که بسیار از آن رنج می برد. علی رحیمی اضافه کرد: در واقع اگر دولت بتواند سطح تقاضای داخل را افزایش دهد و در همین حین مقوله صادرات را در خارج از کشور بهبود بخشد مسلما تمام صنایع و همچنین بنگاه های کوچک و متوسط با ظرفیت بیشتری فعالیت کنند.

به گفته این پژوهشگر اقتصاد اسلامی با اجرای این سیاست سرمایه تولید در اختیار واحدهای تولیدی قرار می گیرد و بستر را برای فعالیت صنایع مهیا می سازد. البته برخی صنایع نیازمند سرمایه جدید نیستند بلکه از بازاریابی و فروش رنج می برند اما برخی صنایع دیگر نیازمند منابع مالی و سرمایه در گردش هستند که تعداد محدودی را تشکیل می دهند.

علی رحیمی در خصوص راهکارهای افزایش اشتغال زایی گفت: حوزه صنعت کشور ما از دو مقوله افزایش تولید و بازاریابی صادراتی رنج می برد. مشکل نخست یعنی افزایش تولید باید تمهیداتی برمبنای تحریک تقاضای داخلی و رونق تولید در داخل کشور صورت گیرد تا از یک سو بازاریابی داخلی برای محصولات تولیدی بهبود پیدا کند و از سوی دیگر توان و ظرفیت کارخانجات جهت پاسخگویی به نیاز مردم بالاتر رود.

وی ادامه داد: دولت از این طریق می تواند زمینه تقاضا را فراهم کند تا از محصولات داخلی حمایت شود. به عبارت دیگر این اقدام در راستای تحریک تقاضا بر بازار داخلی همزمان با رونق تولید است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در راستای افزایش تولید بنگاه های کوچک و متوسط ابزارهایی است که می تواند برای تحلیل وضعیت اشتغال به ما کمک کند. در این بین با توجه به اینکه برخی بنگاه های اقتصادی و تولیدی با حداقل ظرفیت کار می کنند ابتدا باید ظرفیت این بنگاه ها را افزایش داد و البته باید حمایت های دولتی در این عرصه هدفمند و هوشمند و با رویکرد تولیدات صادرات محور هم باشد.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی با اشاره به اینکه بازاریابی مهمترین قدم در صادرات است، گفت: در واقع شناخت بازارهای خارجی وراههای نفوذ به آن، شناخت هسته های قدرت، شناخت رقبا در کشور هدف نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گفته وی کشور ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است. باید شرایط را به گونه ای ایجاد کنیم که امکان رقابت پذیری در بازارهای داخلی و خارجی برای تولیدات داخلی فراهم شود. بدین ترتیب اگر بتوانیم در امر بازاریابی صادرات اقدامات گسترده ای انجام دهیم قطعا خواهیم توانست جایگاه مطلوبی را در بین صادرکنندگان از آن خود کنیم.

وی در ادامه گفت: به اعتقاد من اگر تولید کارخانجات رونق بگیرد و در این میان محصولات با کیفیت تولید شود می توان قسمتی از آن را که در داخل به فروش نرسیده را به کشورهای دیگر صادرکرد و عرضه خارجی صورت بگیرد.

کد خبر 20142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =