حرکت صادرات غیرنفتی بر ریل برنامه ششم

بازاری: رویکرد سیاست های مطرح شده بر اساس احکام و تکالیف برنامه ششم توسعه و مبتنی بر چشم انداز تحولات منطقه است

محمود بازاری مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت در مورد کیفیت اجرای سیاست گذاریهای تجاری به اگزیم نیوز گفت: رویکرد سیاست های مطرح شده بر اساس احکام و تکالیف برنامه ششم توسعه  و مبتنی بر چشم انداز تحولات منطقه است.

بازاری افزود: تحولاتی در منطقه  و اطراف ایران در جریان است که حوزه تجارت خارجی را تحت تاثیر قرا می دهد. بی تردید تغییرات سیاسی بین المللی بر تجارت خارجی ایران موثر خواهد بود.

وی گفت: این سیاستها در واقع بصورت تکمیلی اظهار شده و قطعا منسوخ شده نیستند و فرایندهای تکمیلی آن در سالهای مختلف بر اساس پیش بینی های انجام شده در احکام برنامه ششم، به اجرا در می آید. خصوصا در حوزه صادرات هنوز به چشم اندازی که صادرکنندگان منتظر آن هستند دست پیدا نکرده ایم و نیازمندیم دستگاه ها با اراده بهتری برای حمایت از صادرات غیر نفتی همکاری کنند. یک سری مشکلات قانونی و مقرراتی وجود دارد که با همکاری دستگاهها در حال رفع آنها هستیم، اما همچنان عمده مشکل ما همکاری دستگاه های مرتبط است که بخشی از آن بوروکراتیک و بخشی دیگر عدم رعایت قانون از سوی سازمانهای بالا دست است که رسیدن به هدف را سخت می کند.

بازاری گفت: ما به هدف گذاری دولت مقیدیم و تمام عیار از آن دفاع می کنیم اما متاسفانه بخش های مختلف دست اندر کار تامین بودجه، تخصیص منابع اعتباری و یا کاهش بوروکراسی و اجرای به موقع قانون و مقررات کند عمل می کنند و برای صادرات دست و پا گیرند.

بازاری با اشاره به اینکه رویکرد امسال رونق تولید و اشتغال در بخشهای مختلف اقتصادی است گفت: امسال بعنوان سال اول اجرای برنامه ششم توسعه این رویکرد در حوزه های مختلف از جمله حوزه تجارت خارجی بعنوان اصلی ترین زمینه های رونق تولید و اشتغال مورد توجه قرار گرفته است.

محمود بازاری گفت: با توجه به اینکه گرایش ما به سمت صادرات است و بر این باوریم که صادرات مهمترین اهرم برای توسعه، ایجاد اشتغال و رونق در تولید است، اگر نتوانیم در کشور محصول با کیفیت مورد انتظار و قابل رقابت با کالای خارجی برای صادرات تولید کنیم، نمی توانیم صحبت از صادرات بکنیم. این موارد متاثر از عوامل متعددی چون سیاستهای مالی و پولی، بیمه ای، سرمایه ای و... است که در نهایت به تولید رقابت پذیر منجر می شود. ما نمی توانیم با تامین مالی دو سه برابر قیمت های جهانی وارد فرایند تولید صادرات محور شویم.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: صادرکنندگان ما در حال حاضر با سختی کار می کنند. در صورت عدم همکاری دستگاهها برای رفع موانع صادرات نمی توان به اهداف پیش بینی شده در این بخش امیدوار بود. اما اگر در مسیر عملیاتی سیاست گذاریها موفق عمل کنیم و با ایجاد تنوع و خلاقیت در تولید تحولی در صادرات ایجاد کنیم قطعا دستاورهای خوبی در پایان سال شاهد خواهیم بود.

بازاری در خصوص موضوع واردات صادرات محور گفت: رویکرد واردات حمایت از تولیدات با کیفیتی است که در داخل تولید می شود. سیاست دولت در این مسیر مراقبت و صیانت از تولید داخل است. قاعدتا تولید با کیفیت ما از واردات جنس خارجی ضربه نخورده است. چون تولید کننده وقتی کالایی همتراز برندهای مطرح تولید می کند نگرانی برای واردات نخواهد داشت.

محمود بازاری گفت: سیاستها بر آن است در عین اینکه از تولیدات با کیفیت داخلی حمایت می شود و زمینه برای حضور برندهای خارجی که در داخل کشور چه به تنهایی و چه با تولید مشترک با تولید کننده ایرانی در مسیر تولید کالای صادراتی گام برداریم. در حال حاضر ما برندهای بزرگی وارد کشور شده اند و تولید مشترک را شروع کرده اند و از این محل ظرفیت صادراتی نیز ساخته اند.

 

  

کد خبر 20414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =