خروج از خفگی اقتصادی با ابزار مالیات

معاون اسبق رئیس جمهور گفت: وابستگی به اقتصاد نفتی باید به حداقل برسد و جایگزین مناسب آن مالیت ها است.

رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به این که کشور های توسعه یافته درآمد خود را از مالیات ها به دست می آورند و کشور ما به دلیل نفت خیزی، تمرکز تامین درآمد خود را از این بخش کم کرده است گفت: نفت منبع درآمد محدود و غیر قابل اعتمادی است، بنابراین باید اقتصاد بدون نفت تقویت شود و دوری از نفت زمینه ساز اقتصاد مقاومتی می شود که مالیات ها را می توانیم بهترین جایگزین خلاء آن بدانیم.

حمیدرضا برادران شرکاء افزود: کسب درآمد از مالیات تنها با برنامه ریزی آلترناتیو (جایگزین های پیشنهادی) ممکن می شود و در حال حاضر مالیات بهترین گزینه برای کسب درآمدهای دولت است، البته باید توجه داشت افزایش مالیات ها اختلالی در اقتصاد مردم و سرمایه گذاری ها ایجاد نکند. وی در تکمیل سخنان خود گفت: سال گذشته با افزایش مالیات ها رو به رو شدیم اما با فشاری که بر دوش اقتصاد و مردم ایجاد کرد بسیاری از واحدها و بنگاه های تولیدی از دور رقابت خارج شدند.

برادران شرکاء استفاده از تجربیات کشور های توسعه یافته را حائز اهمیت دانست و گفت: زیر ساخت های کشور باید توسعه پیدا کنند و ارائه خدمات به استاندارد های جهانی نزدیک شود تا پایه های مالیاتی را گسترش دهیم و تمامی افرادی که درآمد دارند بتوانند مالیات های خود را با کمال میل پرداخت کنند.

وی در ادامه یادآور شد: مالیات ها یک بخشی از سیاست های مالی دولت است و سیاست های مالی در کنار سیاست های پولی و تجاری معنی پیدا می کند که اساس سیاست های اقتصادی را تشکیل می دهند. پس بنابراین این موضوع موجب شده تا وسیله ای برای پیشبرد اقتصادی در نظر بگیریم و هم درآمد های دولت را از این منبع تامین کنیم.

رییس اسبق سازمان برنامه اذعان کرد: دولت با طرح های تشویقی و معافیت ها قادر است پروژه های مد نظر کشور را توسعه دهد و همچنین برخلاف این موضوع اگر پروژه ای توجیه اقتصادی ندارد با افزایش نرخ مالیات سیاست های خود را حاکم کند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه استفاده نکردن از سیاست های مالیاتی مشکلات زیادی را در روال پیش برد اقتصاد کشور به وجود می آورد که نمونه بارز آن خفگی گردش مالی سرمایه گذاران در بخش مسکن است که بسیاری از واحدهای مسکونی متروکه باقی مانده اند و تنها قدرت سیاست های مالیاتی می تواند گردش مالی را سمت وسو دهد.

برادران شرکاء تصریح کرد: دولت باید تامین درآمدهای خود را بر پایه مالیات ها قرار دهد زیرا در سراسر جهان تامین مالی کشورها از 3 شیوه که شامل چاپ پول، مالیات ها و چاپ اوراق بهادار و قرضه است حاصل می شود که سالم ترین روش موجود مالیات است.

وی دلیل انتخاب مالیات به عنوان بهترین روش تامین درآمد های کشور را شرح داد و گفت: حق چاپ پول تنها در انحصار دولت است. از این رو در شرایط بحرانی می تواند از آن بهره مند شود اما به دلیل نداشتن پشتوانه و ایجاد تورم هرگز توصیه نمی شود و از طرفی دیگر ارائه اوراق بهادار و قرضه هم مشکلی را حل نمی کند زیرا دولت موظف است اصل پول و سود آن را با گذشت مدت زمان اندکی پرداخت کند پس تنها راه کم آسیب دولت اخذ مالیات ها است.

به گفته او، دولت باید اجرای سازوکار اخذ مالیات ها را تصحیح کند و تجربیات کشور های پیشرو را ملاک قرار دهد و از جمله اقداماتی که باید الگو قرار گیرد ایجاد کد تجاری منحصر به هر فردی است که با استفاده از کد مذکور تمامی  فعالیت های اقتصادی ثبت و مشخص شود. شرکا ادامه داد: دولت جمع آوری مالیات را از راه های ساده ای همچون مالیات حقوق کارمندان که فرد هیچ اختیاری در دخل و تصرف آن ندارد ترجیح می دهد و این موضوع به خوبی نیاز به کد تجاری را برای هر فرد نمایان می کند.

برادران شرکاء علاوه بر وجود افراد پاک دست و متعهد در سازوکار دریافت مالیت ها به حذف ارتباط چهره به چهره هم اشاره کرد و گفت: حذف ارتباط چهره به چهره و ایجاد سیستمی مکانیزه فساد مالی و ادارای را به قدر چشم گیری کاهش می دهد.  وی در پایان سخنان خود همچنین بر لزوم افزایش نفوذ وزارت اقتصاد و دارایی برای کنترل های ادواری و راستی آزمایی خود اظهاری ها در این بخش تاکید کرد.

کد خبر 20687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =