فرهنگ سازی، لازمه رسیدن به استانداردهای جهانی

غلامحسین جمیلی: ایران برای رسیدن به رتبه و جایگاه حائز اهمیت باید سال های سال زمان گذاشته و فرهنگ سازی انجام دهد تا شرایط فعلی خود را با ایده آل ها و استانداردهای جهانی هماهنگ کند. در این راستا هم سو کردن منافع بدنه دولت و بخش غیردولتی باید مورد توجه قرار گیرد تا ضریب شتاب بخشی برای دستیابی به اهداف و آرمان های کشور با سرعت بیشتری انجام شود

فضای کسبوکار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی کشورها است؛ شفاف‌تر و رقابتیتر بودن این فضا، افزایش سلامت اقتصادی و اتخاذ سیاست‌های مطلوب را به دنبال خواهد داشت و به بهبود شاخص‌های اقتصادی منجر خواهد شد. فعالان اقتصادی بر این باورند که الزامات و نیازهای محیط کسبوکار در کشور ما تا حدودی مغفول مانده است و در خصوص دلیل این امر نیز، به دور بودن سیاستگذاران دولتی از فضای کسبوکار و اقتضائات لازم برای رونق این فضا اشاره میکنند و معتقدند حضور حدود 85 درصدی دولت در اقتصاد و ایفای نقش تصدیگری آن و به عبارت دیگر انحصار اقتصاد در دست دولت، این غفلت را تشدید کرده است.

در این باره غلامحسین جمیلی، رییس اتاق بازرگانی استان زنجان و رییس کمیسیون کارآفرینی، جوانان، کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اهمیت شاخص کسب و کار گفت: فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته فضای کسب و کار در کشورها هرچه شفاف تر و رقابتی‌تر باشد، منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست‌های مطلوب شده و روند بهبودی شاخص‌های اقتصادی را در پی خواهد داشت؛ بهبود این شاخص همچنین شرایط را برای رسیدن به رشد اقتصادی فراهم می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی استان زنجان ادامه داد: برای ارتقا رتبه ایران در شاخص های بین المللی نیاز به هماهنگی، انسجام و بهبود شرایط در چندین مولفه مرتبط است که البته یکی از شاخص های مهم در حوزه کسب وکار را شاخص کارآفرینی شامل می شود. این شاخص از امید و مهارت کارآفرینان از یک سو و آماده بودن محیط برای کسب وکار و کارآفرینی از دیگر سو نشان دارد. بنابراین بهبود وضعیت در این گزارش یک نشانه مثبت و جدی از بهبود شرایط است.

وی تصریح کرد: در این حوزه طی سالهای اخیر اقدامات قابل توجهی انجام داده ایم از جمله ایجاد تشکل، تسهیل قوانین و.. که شاید با وجود این سیاست ها جایگاه جهانی ایران بهتر شده، اما امتیاز آن کاهش یافته است که بازسازی آن را ضروری می کند.

به گفته رییس کمیسیون کارآفرینی، جوانان، کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی ایران اقدام برای ایجاد موقعیت و تسهیل موانع یک فرایند است و بازتاب و به نتیجه رسیدن آن موضوع دیگری است که قطعا در ارزیابی ها مورد توجه قرار گرفته و لحاظ می شود. به بیان دیگر تسهیل شرایط اگر نتیجه مثبتی به همراه نداشته باشد سیاست مفید و موثری نخواهد بود. البته نباید از این نکته غافل شد که برای به نتیجه رسیدن برخی سیاست ها زمان نیاز است وبعضا پس از دو الی سه سال و شاید هم بیشتر نمود واقعی خودش را در روند اجرای کار نشان می دهد.

جمیلی افزود: مجموع فعالیت هایی که در چند سال اخیر اجرایی شده در مقایسه با دیگر کشورها کارایی چندانی نداشته، البته در برخی شاخص ها روند صعود یک تا دو پله را مشاهده کردیم اما در برخی دیگر وضعیت نامناسبی را نشان می‌دهند که ضرورت توجه ارکان قوای سه گانه را برای اصلاح این وضعیت نشان می دهد. در این میان هنوز رسیدگی به درخواست ها، شرایط و فرآیندهای ایجاد کسب وکار، تامین مالی، کاهش ریسک، خدمات بیمه ای و بسیاری از موارد دیگر در مقایسه با سایر کشورها از سعولت و سادگی برخوردار نیستند و موانع آن همچنان وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی استان زنجان اضافه کرد: فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی و کارآفرینان باید تلاش کنند تا طرح‌های اقتصادی خود را بر اساس منابع محدود داخلی و با در نظر گرفتن چالش‌های پیش رو برنامه‌ریزی کنند و در غیر این صورت نمی‌توان برای کارآفرینی و توسعه امیدوار بود.

رییس کمیسیون کارآفرینی، جوانان، کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه رتبه بندی کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: ناگفته آشکار است، که طی سالهای گذشته، رقابتی تنگاتنگ بین کشورها برای بهبود رنکینگ و رتبه بندی خود در ارزیابی های جهانی ایجاد گردیده است و برای صعود چند پله ای باید فعالیت های گسترده ای انجام دهند. بنابراین برای رسیدن به جایگاه واقعی اقتصاد ایران در زمینه شاخص فضای کسب و کار، فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وی در ادامه گفت: نکته آخر؛ همه کشورهایی که امروز به رتبه و جایگاه حائز اهمیت دست پیدا کرده اند، سال های سال زمان گذاشته و فرهنگ سازی انجام داده اند تا شرایط فعلی خود را با ایده آل ها و استانداردهای جهانی هماهنگ کنند. در این راستا هم سو کردن منافع بدنه دولت و بخش غیردولتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا ضریب شتاب بخشی برای دستیابی به اهداف و آرمان های کشور سرعت گیرد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی استان زنجان در این میان ایران همچنان از این فرایند عقب مانده و همچنان تناقض های جدید بین دولت و بخش خصوصی در کشور ما دیده می شود، به بیان دیگر هنوز ما نتوانسته ایم پیوند مشترک بین دولت و بخش خصوصی ایجاد کنیم به همین دلیل است که فعالیت ها از سرعت لازم برخوردار نیست.

جمیلی با اشاره به اینکه در ایران موسسه ای برای سامان دادن و رتبه بندی فعالیت شرکت ها وجود ندارد، گفت: درکشور ما مدت هاست که به اهمیت موسسات رتبه بندی برای سرمایه گذاران، صادرکنندگان، بانک های سرمایه گذاری، کارگزاران و دولت ها پی برده شده است اما همچنان این امر در مراحل تحقیقاتی و برنامه ریزی راه اندازی نظام رتبه بندی در حال اجراست.

وی ادامه داد: البته نباید از این نکته غافل شد که این اقدام باید توسط اتاق بازرگانی صورت می گرفت ولی از آنجاییکه جامعیت و فراگیری فعالین اتاق به درجه مطلوبی نرسیده است موجب شده این مهم مغفول بماند. در واقع در پی پدیده جهانی شدن و فراهم آمدن محیطی مستعد از فرصتهاي جدید جهت سرمایه گذاري در کشورهاي مختلف، موضوع ریسک و اعتبار کشورها و رتبه بندی هاي صورت گرفته از سوي موسسات بین المللی رتبه گذاري از اهمیت بیشتري برخوردار گردیده است.

جمیلی تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که اگر شرکت ها در تشکل های غیردولتی همچون اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف عضو شوند باید به صورت متمرکز با اطلاعات مالی شفاف، عملکرد واقعی خود را برای عضویت در این اتاق ها انعکاس دهند. در این صورت می توان انتظار داشت رتبه بندی صورت گرفته و این پایش محقق شود.

به گفته رییس اتاق بازرگانی استان زنجان ازآنجایی که رتبه بندي شرکت ها برحسب کارآیی هاي حاصله صورت می پذیرد، آشنایی با مفهوم کارآیی و نحوه اندازه گیري آن، امتیازدهی و رتبه بندي ضروري به نظرمی رسد.

 

 

کد خبر 20971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =