رشد لاک پشتی تورم در تیر

مرکز آمار ایران با اعلام افزایش تورم در ماه گذشته، نرخ تورم مناطق شهری کشور در تیرماه سال ‌جاری را ۷.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه را نیز ۸.۹ درصد اعلام کرد.

 

مرکز آمار ایران با اعلام افزایش تورم در ماه گذشته، نرخ تورم مناطق شهری کشور در تیرماه سال ‌جاری را ۷.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه را نیز ۸.۹ درصد اعلام کرد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از مرکز آمار ایران شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در تیرماه سال 1396 (بر مبنای100=1390) عدد 248.2 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 8.9 درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (9.4 درصد)، 0.5 واحد درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در دوازده ماه منتهی به تیرماه سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل 7.6 درصد است که نسبت به همین اطلاع در خردادماه 1396 (7.4 درصد)، 0.2 واحد درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 303.1 رسید که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" نسبت به ماه مشابه سال قبل 13.5 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به تیر ماه 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل 11.0 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه 1396 رقم که10.4  درصد بوده، 0.6 واحد درصد افزایش یافته است. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل 13.9 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 11.1 درصد است.

شاخص گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در تیرماه 1396 به رقم 229.3 رسید که نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.0 درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به تیرماه 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 6.2 درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه 1396 (6.2 درصد)، تغییری نداشته است.

به تحلیل اگزیم نیوز به رغم افزایش قیمت بسیاری از اقلام خوراکی در بازار اما روند افزایش تورم چندان جدی نیست. به عقیده آنها با توجه به رشد بهای محصولات مختلف غذایی در هفته های اخیر انتظار می رفت نرخ تورم به میزان یک درصد افزایش را تجربه کند اما این نرخ تنها 0.2 واحد درصد افزایش یافته است.

بررسی ها نشان می دهند قیمت های جهانی در اغلب محصولات پایه با رشد همراه شده و از طرفی بهای دلار به نزدیکی 3 هزار و 800 تومان رسیده است. این مسایل در کنار برخی نگرانی ها از احتمال تحریم مجدد آمریکا علیه ایران باعث می شود نرخ تورم میل به افزایش یابد. این در حالی است که مسوولان دولتی و آمارهای اقتصادی تأیید می کنند که اقتصاد از وضعیت رکودی خارج شده و تقاضا در بازارهای مختلف افزایش یافته است. همچنین اخیرا مرکز آمار از رشد نرخ تورم تولیدکننده خبر داده که همگی نشان می دهد شرایط برای رشد مجدد تورم وجود دارد.

در حال حاضر با توجه به حجم بالای نقدینگی در کشور در کنار احتمال افزایش تقاضا در بازار ایران روند رو به رشد تورم موضوع عجیبی نیست اما آنچه اهمیت دارد شتاب رشد تورم و نقطه هدف این نرخ است. به عقیده کارشناسان تورم می تواند تا 15 درصد افزایش یابد و اگر دولت محدودیت ها و نظارت ها را بر بازارهای مختلف تشدید نکند ممکن است بار دیگر فرصت فعلی از دست برود.

کد خبر 21297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =