جایگاه معدن و صنایع معدنی ارتقا یافته است

مهدي کرباسیان: جایگاه معدن و صنایع معدنی با همکاری رسانه های گروهی ارتقاء یافته است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از ايميدرو، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: جایگاه معدن و صنایع معدنی با همکاری رسانه های گروهی ارتقاء یافته است. مهدی کرباسیان اظهار داشت: در ابتدای دولت یازدهم، بخش معدن و صنایع معدنی، مورد توجه کمتری قرار داشت حتی در ابلاغیه های برنامه ششم توسعه، اسم معدن و صنایع معدنی وجود نداشت و وقتی در دولت سازندگی در باره این حوزه گلایه کردم، تایید شد که این بخش مورد کم توجهی قرار گرفته است.
رییس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و یادداشت ایشان در مورد معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از محورهای اقتصادی، گفت: در 2 سال نخست دولت یازدهم، ایمیدرو تلاش کرد مشکلات موجود نظیر بدهی ها و رکود طرح های نیمه تمام و شروع نشده را با تعامل با تشکل ها و صاحبنظران این بخش رفع و حرکتی شروع کند که در پایان دولت یازدهم، به عنوان یکی از محورها قرار گیرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در تیم دولت جدید میان وزرای پیشنهادی اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی هماهنگی، تعامل و آرامش وجود دارد و بخش معدن و صنایع معدنی جزو اولویت های دولت دوازدهم است.
کرباسیان خاطرنشان کرد: آقای شریعتمداری، بخش صنعت را خوب می شناسد به طوری که ایشان 4 سال در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) فعال بود. همچنین، به بخش معدن نیز توجه ویژه دارد و امیدواریم با همت خبرنگاران و دولت، جایگاه معدن و صنایع معدنی ارتقا یابد و مشکل اشتغال کشور برطرف شود.
وی افزود: البته اگر خبرنگاران طی سال های اخیر، پوشش خوبی از اخبار بخش معدن و صنایع معدنی نمی دادند، این بخش همچون سال های گذشته در مرحله تئوری می ماند و همچنان مغفول بود در حالی که خبرنگاران با پوشش مناسب اخبار و با نقدها و پیشنهادهای خود، جایگاه این بخش را بالا بردند.
بنابراین گزارش تلاش سازمان‌های توسعه یافته و بزرگ در بخش معدن همچون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای رسیدن به ذخایر جدید معدنی در کشور و توسعه اکتشافات،منجر به توسعه بخش معدن کشور شده و فرصت مناسبی برای فعالان بخش خصوصی فراهم کرده است تا وارد فعالیت‌های معدنی شوند.
در این میان اکتشافات معدنی جدید برای کشف معادن جدید و بزرگ و کوچک در برنامه‌های ایمیدرو قرار گرفته و در اکتشافات انجام شده در 250 هزارکیلومتر مربع از سرزمین‌مان می‌توان به پیدایش حدود 4 تا 5 معدن بزرگ مقیاس با ذخیره بالا و قابل قبول دست پیدا کرد.
فرآیند کشف معدن کوچک و بزرگ فرقی ندارد. در 4 سال گذشته ایمیدرو تلاش کرد با انجام فعالیت‌های ژئوفیزیک هوایی، در 250 هزار کیلومترمربع پهنه اکتشافی اطلاعاتی به‌دست آورد و با تلفیق این لایه اطلاعاتی ارزشمند با سایر داده‌های آماری و اطلاعاتی مانند ژئوشیمی، زمین‌شناسی و تصاویر ماهواره‌ای، تکتونیک و... مناطق امیدبخش برای کشف معادن مختلف بزرگ و کوچک شناسایی کند.
خوشبختانه فعالیت‌ها در250 هزار کیلومترمربع پهنه اکتشافی، منجر به شناسایی بیش از 400 محدوده امیدبخش شده است و در 25 استان فعالیت دارد.
در این پهنه‌ها موارد شاخصی شناسایی و پیدا شده است که ایمیدرو با جداسازی این پهنه‌ها از دیگر پهنه‌ها به شکل ویژه و با سرعت بالا در حال فعالیت روی آنهاست تا به نتیجه مورد نظر دست یابد.
برای سایر آنومالی‌هایی که در این 400 محدوده قرار دارد نیز برنامه‌ای سیستماتیک تعریف شده و فعالیت‌هایی روی آنها در حال انجام است. 
امید می رود دستکم 3 تا 4 معدن بزرگ در 400 محدوده امیدبخش کشف شود.
البته برای رسیدن به این هدف باید سرعت کار بیشتر شده و اطلاعات بیشتری از این محدوده‌ها به‌دست آوریم.
برای رسیدن به اهداف یاد شده باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی محدوده‌ها انجام شود.
ایمیدرو به دنبال سرمایه‌گذاران خصوصی برای حضور در فعالیت‌های معدنی است زیرا در شرایط کنونی که اطلاعات محدوده‌های معدنی به‌دست آمده و ریسک فعالیت در معدن از نظر اکتشاف و رسیدن به نتیجه مثبت کم شده، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند مالکیت این طرح‌ها و ادامه کار را به‌دست گیرند. در غیر این صورت و نبود تمایل از سوی آنها، دولت ادامه کار را تا جایی که برای بخش خصوصی جذابیت پیدا کند برعهده می‌گیرد تا بخش خصوصی نیز برای ورود به اکتشافات معدنی تمایل پیدا کند.
عمده فعالیت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) روی معادن فلزی و پلی‌متال‌ها مانند طلا، مس، مولیبدن، سرب، روی، آهن، بوکسیت، کرومیت و زغال‌سنگ است.
تمرکز روی معادن فلزی در ایران، آن هم در این دوره که بازار محصولات معدنی به ویژه کانی‌های فلزی در شرایط مناسبی قرار دارد و نرخ آن روبه رشد است، در آینده نه چندان دور کمک بزرگی به بخش صنعت و معدن کشور و همچنین اقتصاد ایران خواهد کرد.
همچنین حضور فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی در زمینه اجرای اصل 44 قانون نیازمند فضاسازی و ایجاد زیرساخت‌های اولیه است. در این میان فعالان بخش خصوصی به ویژه در بخش معدن توانسته‌اند تا حد قابل قبولی در این بخش ورود پیدا کنند و در کنار دولت، کشور را در رسیدن به اهداف خود برای توسعه معادن کشور و تامین نیاز صنایع ایران به مواد اولیه یاری کنند.

 

کد خبر 21532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =