کشاورزی پتانسیل جایگزنی نفت را دارد

اسکندری گفت: ایران چهار فصل متفاوت را دارد که زمینه کشت انواع محصولات را فراهم کرده و با تکیه و تقویت کشاورزی می توان آن را جایگزنی برای نفت دانست

مدیرعامل باشگاه متخصصین علوم و صنایع غذایی آریا در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با عدم توفیق ایران در حوزه تجارت و صادرات محصولات کشاورزی گفت: کیفیت محصولات کشاورزی بهتر از گذشته شده اما باز هم با این حال نمی توانیم با کشورهای همسایه ای همچون ترکیه رقابت داشته باشیم زیرا کشور های همسایه برای تولیدکننده های خود تشویق و سوبسیدهایی در نظر گرفته اند که موجب افزایش صادرات این کشورها می شود.

امیرسامان اسکندری ادامه داد: زمانی که با تولیدکننده های داخلی گفت و گو می کنیم اظهار می کنند که اگر بتوانند برای عرضه داخلی فعالیت خود را حفط کنند کفایت می کند زیرا علاوه بر اینکه حمایت نمی شوند بلکه به دلیل برخی از سیاست های دولت مشکلات فراوانی را نیز متحمل می شوند.

اسکندری بیان کرد: قیمت تمام شده در ایران به نسبت دیگر کشورهای رقیب گران تر است و می توان اظهارنامه های مالیاتی، قوانین بیمه ای و گرفتاری های بانکی و مشکلات تبادل مبالغ از جمله اساسی ترین مشکلات تولیدکننده ها و صادرکننده ها نامید و این گرفتاری های دست و پا گیر باعث شده تا مزیت برابری کیفیت نادیده گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید مشوق های صادراتی برای فعالان این حوزه در نظر بگیرد تا آنان اشتیاق بیشتری برای رقابت پیدا کنند و متاسفانه اکنون بسیاری از برندها محصولات خود را با حداقل سود ممکن و یا سر به سر صادر می کنند تا فقط نام صادرات را یدک بکشند و در واقع هیچ ارز آوری از صدور کالا حاصل نمی شود.

وی عنوان کرد: انجمن های صادرکننده و یا سازمان توسعه تجارت باید قوانینی را وضع کنند تا هر برند (نشان تجاری) نتواند محصولات خود را صادرات کند و برای صدور محصول حتما از فیلترهای ویژه ای عبور کند زیرا در صورت عدم وجود فاکتورهای لازم کیفی برای مرغوبیت اجناس، بدنامی برای تمام محصول های  ایرانی به بار می آید و باعث لطمه زنی به تمام توانمندی های کشور می شود.

اسکندری اظهار کرد: صادرات محصول های با کیفیت تولید داخل زمینه را برای ورود شرکت های نوپا در این فضا مساعد می کند و کیفیت مناسب کالاها فرصت را برای بهره مندی از دیگر خدماتی که ایرانی ها می توانند ارائه کنند فراهم می کند و در نتیجه اعتمادی ماندگار همراه با بازار پایدار به وجود می آید.

وی مطرح کرد: ایران چهار فصل مختلف دارد که این فصول زمینه کشت انواع محصولات را فراهم می کند و اگر استاندارد های جهانی را رعایت کنیم می توانیم بازار پر تقاضای اروپا را هم به دست بیاوریم و حتی محصول های کشاورزی پتانسیل جایگزنی نفت را هم دارند.

اسکندری تصریح کرد: محصولات کشاورزی نکات ریزی برای بهینه سازی صادرات دارند که باید باز کارشناسان این حوزه و همچنین الگو برداری از صادرکننده هایی که رتبه بهتری نسبت به ایران دارند کمک گرفته شود، برای مثال چند سال قبل هندوانه به کشور های همسایه همچون عمان صادر کردیم که علاوه بر اینکه هیچ سود و ارز آوری نداشت بلکه آب فراوانی برای کشت آن بکار بردیم که باعث ضرر و زیان شد و در واقع صادرات هندوانه هیچ توجیه اقتصادی را نداشت.

مدیرعامل باشگاه متخصصین علوم و صنایع غذایی آریا بیان کرد: سیاست گذاران باید تعاملات سیاسی و بین المللی خود را گسترش دهند تا راه برای حضور بازرگانان مقدور شود و همچنین در مسائل داخلی باید تا حد ممکن هزینه های ثابت را کاهش دهند تا تولیدکننده بتواند رقابت کند.

اسکندری گفت: ایران در تولید شکلات- شیرینی و ماکارانی به خوبی عمل کرده اما در این برهه زمانی بسیاری از صادرکننده ها کالای خود را با قیمت تمام شده صادرات می کنند و عدم حمایت دولت باعث سختی رقابت شده و دولت طبق وظیفه خود باید سعی در ایجاد همبستگی میان نهاد های مختلف به منظور تسهیل و قوت امر صادرات کند.

کد خبر 21617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =