زعفران ایرانی در سایه بی حمایتی

فرشید منوچهری گفت: ایران مرغوب ترین تولید کننده زعفران است که ۹۶ درصد نیاز جهان را تامیین می کند اما زعفران را معمولا با برند( نشان تجاری) دیگر کشور ها می شناسند و متاسفانه تولید این محصول ارزشمند در سایه بی حمایتی ها متروک مانده است

دبیر شورای ملی زعفران ایرانی در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با وضعیت صنعت زعفران کشور اظهار کرد: ایران مدت ها است که تنها عمده فروشی می کند و تغییری در نحوه عرضه آن و ایجاد ارزش افزوده به وجود نیاورده است و عده ای نوع بسته بندی را به عنوان تفاوت در عرضه این محصول به عنوان یک چالش مطرح می کنند که این تفکری اشتباه است،  چراکه عوامل مهمتری همچون عدم سابقه حضور در بازارهای جهانی، ارتباط های تجاری و تبلیغاتی قدرتمند تاثییر بیشتری بر این رویه دارد.

فرشید منوچهری گفت: اسپانیا از کشورهای مطرحی است که زعفران پایه را از کشور ما خریداری می کند و با ایجاد ارزش افزوده و بسته بندی مناسب بخشی از آن را به عنوان تولید خود و بخش دیگری را به دیگر کشورها در بازار جهانی عرضه می کند.

وی اضافه کرد: جلوگیری از این رویه نیازمند یک عزم جدی دارد که چنین اراده ای در بخش های دولتی ذیربط زعفران بسیار ضعیف است و برای اجرای این عزم و اراده باید هزینه هایی را پرداخت کنیم.

دبیر شورای ملی زعفران ایران تصریح کرد: قرارگیری زعفران در سبد کالای هر خانواده در سراسر دنیا وابسته به وجود و حضور یک برند شناخته شده است، برندهای مطرح هزینه های متعددی برای تبلیغات خود پرداخت می کنند اما تولیدکننده های داخلی توان تبلیغات در خارج کشور را که هزینه های آن سنگین است ندارند به همین دلیل در بحث برند سازی و بازاریابی چندان موفق نبوده اند.

منوچهری بیان کرد: دولت از تولیدکننده داخلی حمایتی نمی کند تا بتواند اعتماد بازار جهانی را کسب کند و باید در وحله نخست زیرساخت ها را آماده کنیم و سپس از بخش خصوصی تحول و پیشرفت را خواهان شویم.

به گفته وی کشور ما مرغوب ترین تولید کننده جهان است، اما زیر ساخت ها به قدری ضعیف و بی کاربرد است که ما نمی توانیم قیمت محصول خود را تا 3 روز تضمین کنیم و از خریدار انتظار داریم مبلغی را به عنوان پیش پرداخت بپردازد و علاوه بر این موضوع اگر نوسان قیمتی به وجود آمد متقبل شود.

وی افزود: زمانی که کشور توانایی ثبات در قیمت تا 3 روز که مدتی اندک است را ندارد نمی توانیم فروش و تامین نیاز یک ساله کشور خریدار را تضمین کنیم و این مسئله باعث می شود تا کشورهای خریدار تمایل خود را برای تجارت با ایران از دست بدهند و عدم توانایی اعتبار بخشی به قیمت های اعلامی برای زعفرانمان زمینه بی اعتمادی خریداران و کمرنگ شدن تولید داخلی را در پی دارد.

منوچهری طی این گفت و گو به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: تولیدکننده اگر مطابق فرهنگ اروپا که بیشترین خریداران زعفران است تولید خود را پیش ببرد باید بسته بندی زعفران را کمتر از یک گرم در نظر بگیرد که اینگونه بسته بندی ها هزینه زیادی را صرف می کند که به دلیل عدم آمادگی زیرساخت ها تولیدکننده توانایی تقبل هزینه هایی همچون بیمه، حمل و نقل و غیره را ندارد و همچنین نمی تواند حاضر به پذیرش توقف سرمایه خود برای تبدیل محصول به کالای نهایی شود و متاسفانه حتی اگر مشکلات داخلی را پشت سر بگذارد قدرت تبلیغات در عرصه خارجی ندارد.

وی در پاسخ به این گفته که ایران نیروی کار ارزانی دارد از این رو تولید می تواند صرفه اقتصادی بهتری نسبت به کشور های دیگر پیدا کند، گفت: علاوه بر اینکه زیرساخت های مناسبی وجود ندارد بلکه نیروی کار هم ارزان نیست و افغانستان و پاکستان نیروی به صرفه تری دارند و ایران برتری نسبت به این موضوع ندارد.

در این بین برخی از گیاه گلرنگ یا گل زردک به عنوان زعفران یاد می کنند که دبیر شورای زعفران ایران در این خصوص و شایعه واردات زعفران گفت: ایران تولیدکننده 96 درصد زعفران کل جهان است و واردات حتی به شکل قاچاق توجیه اقتصادی ندارد و علاوه بر این موضوع سازمان استاندارد و مواد غذایی نظارت های دقیقی برای جلوگیری از ورود زعفران تقلبی و مشکوک به مراکز طبخ و سبدکالایی خانواده ها دارد.

وی در خصوص گیاه گلرنگ اضافه کرد: گلرنگ گیاهی است که به اشتباه به عنوان زعفران کاذب یاد می شود و این گیاه خواصی متفاوت با زعفران دارد و در تولید دارو و رنگرزی ها بسیار کاربردی است.

منوچهری در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت پیاز زعفران در کشور اظهار کرد: قیمت پیاز زعفران در بازار حدود 3 هزار و 500 تومان است و کشاورز پس از کشت نمی داند با مازاد پیاز زعفران چه کند و کشور هیچ برنامه ای برای هدایت این قسمت از تولید زعفران تاکنون نداشته است.

دبیر شورای ملی زعفران ایران ادامه داد: جهاد کشاورزی در قبال این موضوع مسئول است اما تا به حال هیچ اقدامی برای کنترل مازاد تولید پیاز زعفران از سوی این نهاد نشده است و از کشاورز نباید انتظار معدوم سازی مازاد پیاز را داشت، در این میان افرادی که به دنبال سودجویی و منافع مالی خود هستند از این کوتاهی مسئولان سوء استفاده می کنند و پس از خریداری پیاز زعفران از کشاورز آن را معمولا از راه قاچاق به فروش می رسانند.

وی اذعان کرد: پیاز زعفران بیشتر اوقات به افغانستان و دیگر کشور های همسایه قاچاق می شود و در آن کشورها به ارزش افزوده و فروش می رسد و این در حالی است که در مقابل هر هکتار زعفرانی که تولید می شود یک درصد بازار صادراتی به پیاز آن اختصاص پیدا می کند و ایران می تواند با چاره اندیشی به موقع این فرصت را به نفع خود تمام کند.

منوچهری در پایان سخنان خود طی این گفت و گو به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: شورای ملی زعفران ایران پیگیر مشکلات موجود است و در همین راستا نشستی در اتاق بازرگانی مشهد با حضور وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت برگزار شد و نتایج برآمده طی مکاتباتی به کمسیون اقتصادی مجلس شورای جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

 

 

کد خبر 21986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =