بررسی زمینه‌های توسعه صادرات ایران به قزاقستان

نشست بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های صادراتی ایران به قزاقستان از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران برگزار شد

در نشست فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کالا و خدمات عنوان شد کشور قزاقستان که سهمی حدود 0.16 درصد از واردات کالایی جهان در سال 2016 را به خود اختصاص داده است، نقش کمرنگی در تجارت با ایران دارد از این رو، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران تلاش کرد در حضور تجار و بازرگانانی که در تجارت با این کشور هستند یا قصد ورود به این بازار را دارند، ظرفیت‌های کسب‌و‌کار با کشور قزاقستان را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد و اطلاعاتی به شرکت‌کنندگان ارائه دهد که آنها را در توسعه صادرات‌شان به این کشور یاری رساند.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از اتاق تهران، در این نشست نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات نیز حضور داشتند و پیرامون خدمات تجاری این بخش‌ها به صادرکنندگان توضیحاتی دادند.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در این جلسه، با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های دولت قزاقستان، در نظر است این کشور تا سال 2050 در زمره کشورهای توسعه‌یافته قرار گیرد، افزود: قزاقستان از حیث آزادی اقتصادی در رتبه 69 جای دارد در حالی که ریسک اعتباری این کشور 6 است.

به گفته مریم خزاعی، حجم ذخایر ارزی و دارایی‌های صندوق ملی قزاقستان در مجموع حدود معادل 91 میلیارد دلار بوده و نظام ارزی این کشور بر مبنای ارز شناور است. وی با بیان اینکه میزان واردات قزاقستان طی سال 2016 رقمی معادل 25 میلیارد دلار بوده است، افزود: با این حال صادرات ایران به این کشور آسیای میانه در سال 95 ناچیز و در حدود 173 میلیون دلار بوده است.

در گزارش تحلیلی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران از ظرفیت‌های صادرات ایران به این کشور، زوایای دیگری از زمینه‌های همکاری میان ایران و قزاقستان بررسی شد. بر این اساس، بررسی ترکیب واردات قزاقستان طی سال 2015 میلادی نشان می‌دهد که محصولات صنعتی در حدود 86 درصد واردات این کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین، محصولات کشاورزی و نیز محصولات سوختی و معدنی از مهمترین کالاهای وارداتی این کشور است.

بررسی وضعیت تعرفه در این کشور نیز نشان می‌دهد که در بین گروه‌های محصولات، بیشترین متوسط ساده تعرفه مربوط به نوشیدنی‌ها و دخانیات با نرخ تعرفه 21.7 درصد و کمترین متوسط ساده تعرفه به ماشین‌های غیرالکتریکی با نرخ تعرفه 2.6 درصد اختصاص دارد.

همچنین در این گزارش نشان داده شد که پسته، کشمش، خرما، سیمان و ظروف شیشه‌ای جزو مهمترین کالاهای صادراتی ایران به قزاقستان است.

نماینده بانک توسعه صادرات ایران نیز در این نشست از همکاری با دو بانک قزاقستان خبر داد. حسین کوچکیان مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات گفت: در حال حاضر تمامی خدمات و ارتباطات بانکی با دلتا بانک و زمان بانک قزاقستان برقرار است و تجار و بازرگانان ایرانی می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی همچنین افزود: بانک توسعه صادرات ایران طی پنج ماه نخست امسال رقمی معادل 1420 میلیارد تومان تسهیلات به صادرکنندگان اعطا کرده است. میزان تسهیلات ارزی این بانک تا پایان مردادماه سال جاری  نیزرقمی معادل 172 میلیون دلار بوده است.

رییس اداره صدور بیمه‌نامه‌های بلندمدت و میان‌مدت صندوق ضمانت صادرات ایران نیز طی سخنانی، از سقف اعتباری این صندوق برای تجارت با قزقستان به میزان 270 میلیون دلار خبر داد و گفت: سقف اعتباری کوتاه‌مدت برای تجارت با قزاقستان معادل 90 میلیون دلار است که این میزان برای صدور خدمات فنی و مهندسی تا معادل 180 میلیون دلار درنظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست، فرصت پرسش و پاسخ میان صاحبان بنگاه‎‌های اقتصادی با مسوولان دولتی و نیز معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران فراهم شد و تجار علاقمند به همکاری با بازار قزاقستان زمینه‌های کسب وکار با این کشور را بررسی کردند.

کد خبر 22029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =