ايران و عراق در گرداب چالش ها

سيدحميد حسيني: بي ثباتي در قوانين و مقررات خصوصا قوانين گمركي، يكسان نبودن تعرفه ها و رويه هاي گمركي در مرزهاي ورودي و نيز فراهم نبودن زيرساخت هاي بانكي، بيمه اي و آزمايشگاهي از چالش هاي مهم در روابط ايران و عراق است

به گزارش اگزيم نيوز، پنل تخصصي با شركتهاي صادركننده و دبير ميز عراق سازمان توسعه تجارت  و همچنين دبير كل اتاق مشترك ايران و عراق در همايش بزرگ تجارت ايران و عراق 23 مهرماه 96 برگزار شد.

حميد حسيني با تاكيد بر اهميت روابط تجاري ايران و عراق، موانع موجود بين دو كشور را برشمرد و گفت: بي ثباتي در قوانين و مقررات خصوصا قوانين گمركي، يكسان نبودن تعرفه ها و رويه هاي گمركي در مرزهاي ورودي و نيز فراهم نبودن زيرساخت هاي بانكي، بيمه اي و آزمايشگاهي از چالش هاي مهم در روابط دو كشور است.

وي ادامه داد: همچنين باتوجه به سوابق حسنه بين دو كشور قرارداد تبعيض تعرفه اي بر عليه كالاي ايراني از سوي دولت عراق پذيرفته نيست ما همواره نسبت به نبود قرارداد تعرفه ترجيحي بين دو كشور انتقاد داشتيم و اكنون با برخورد تبعيض آميز در اقليم عراق اين نقض پررنگ تر شده است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: فعال نبودن اتاق مشترك ايران و عراق و نيز عدم آشنايي تجار و صنعتگران معتبر و خوشنام عراق با قواعد و قوانين تجاري ايران و بالعكس از ديگر خلاهاي موجود در روابط تجاري دو كشور است.

به گفته وي نبود دروازه مشترك تجاري و عدم عضويت گمرك عراق در كنوانسيون هاي بين المللي از موضوعاتي است كه بايد رسيدگي شود.

حسيني اضافه كرد: روابط با اقليم كردستان به لحاظ ويزا، تعرفه و بروكراسي به نسبت راحت تر بود. اگر بنا به انتقال تجارت اقليم كردستان به عراق باشد مشكلات بازرسي ، بروكراسي، تعرفه و تبعيض تعرفه اي بايد حل شود.همچنين عدم ثبات قوانين در عراق يكي از مشكلات عديده تجار ايراني كه انتظار داريم طرف عراقي در رفع آن كوشا باشد.

وي تصريح كرد: در صورت رفع موانع ذكر شده انتقال صادرات از اقليم به عراق سهل تر تبديل خواهد شد و شاهد توسعه بيش از پيش روابط خواهيم بود.

دكتر مهدي جمالي، مديرعامل سايپا در ادامه اين پنل به تشريح عملكرد سايپا در عراق پرداخت و گفت: دنيا بر پايه تجارت شكل گرفته است. از آنجا كه خاورميانه به لحاظ داشتن ذخاير نفتي و گازي عظيم ثروتمندترين نقطه دنياست ظرفيت هاي بالقوه اي براي توسعه تجارت در اين منطقه وجود دارد.

وي ادامه داد: خوشبختانه شاهد انتقال تمركز از نفت و گاز به صنايع هستيم. حجم فروش خودرو 2800 ميليارد دلار در دنيا است كه به تنهايي بخش بزرگي از اقتصاد دنيا را شامل مي شود. صنعت خودروسازي سومين صنعت دنيا از لحاظ جذب سرمايه گذاري خارجي بوده است.

مديرعامل سايپا اضافه كرد: شركت سايپا پتانسيل توليد 800 هزار خودرو را داشته كه به دليل تحريم ها اين رقم به 571 هزار خودرو رسيد. در حال حاضر بيش از 630 هزار خودرو توليد مي كنيم و ظرفيت دستيابي به توليد 1 ميليون خودرو را در سال داريم. ايران وعراق اشتراكات زيادي دارند 1400 كيلومتر مرز مشترك، 5 گمرك و... باعث شده ارتباطات تجاري و صنعتي خوبي بين دو كشور شكل بگيرد.

يه گفته وي سايپا در 2003 در كشور عراق حضور پيدا كرد و از 2010 خط توليد تيبا را در عراق راه اندازي نمود كه با برند عراقي محصول خود را وارد بازار عراق مي كند. تاكنون 150 هزار خودرو در عراق فروخته ايم كه به تنهايي 30 درصد از سهم خودروسازي عراق را پوشش مي دهد كه نشان از نفوذ خودروسازي ايران در عراق مي دهد.

جمالي افزود: اميدواريم در 2018 سومين خط توليد خودرو را در عراق راه اندازي كنيم اين خط شامل خط توليد اتوماتيك و ال پي جي  است. گروه ساياپا در بحث فروش. پس از فروش. قطعه سازي. آزمايشگاه و آرندي، توليد در عراق فعالن. و براي توسعه بخش قطعه سازي تا 2022 در عراق برنامه هاي خاصي دارد.

به گفته وي ايران مي تواند از سهم سرمايه گذاري خارجي استفاده كند. سرمايه گذاري ذر دنيا 35ميليارد دلار فروش ايجاد كرده و 82 ميليون نفر در شركت هاي سرمايه گذاري مشغول به كار هستند.

مديرعامل سايپا عنوان كرد: قوانين مرتبط با آزادسازي اقتصدي و رفع قوانين محدود كننده توسط كانون هاي سرمايع گذاري خارجي پيگيري مي شود كه بيانگر اهميت جذب سرمايه گذاري خارجي براي كشورهاست.

جمالي اظهار كرد: تشكيل پيمان منطقه اي بين عراق و ايران مي نتواند يكي از راهكارهاي تسهيل روابط تجاري و جذب سرمايه گذاري باشد شركت سايپا انتظار دارد براي سرمايه گذاري در عراق معافيت مالياتي و وام هاي بدون بهره و همچنين فراهم آوردن بسترهاي ليزينگ خودرو و توسعه زيرساخت هاي حمل و نفل و بانكي و تخصيص زمين به صورت رايگان  است. فراهم اوردن موارد فوق مي تواند در توسعه و حضور صنايع خودروسازي ايران در عراق موثر باشد.

همچنين مهندس معيني شركت تراورس ارائه كننده خدمات خط و ابنيه فني راه آهن نيز در اين نشست اعلام آمادگي كرد كه اين شركت آمادگي دارد در پروژه هاي زيرساختي راه آهن احداث و راه اندازي مترو و تجهيزات ريلي در عراق حضور موثر داشته باشد.

 در ادامه اين پنل رحيم چگيني مديرعامل شركت زاگرس پوش، مهندس عظيمي مديرعامل عظيم خودرو، آقاي لوءلوء مديرعامل شركت مهسان و در ادامه اين پنل به معرفي شركت هاي مربوطه و ظرفيت، پتانسيل حضور در كشور عراق پرداختند.

 

کد خبر 22162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =