اعلام امادگی برای رفع مشکلات بانکی

پیش نویسی در سومین ماه از سال ۲۰۱۷ به منظور گسترش روابط بانکی بین کشورهای ایران و عراق تدوین شد و کمیته ای برای پیگیری امور ماموریت یافت اما طرف ایرانی همکاری نکرد

مشاور عالی بانک مرکزی عراق در رابطه با پیش نویسی که سه سال گذشته به منظور گسترش روابط بانکی با ایران تدوین شد اما به مرحله عملیاتی نرسید، توضیح داد: پیش نویسی در سومین ماه از سال ۲۰۱۷ به منظور گسترش روابط بانکی بین کشورهای ایران و عراق تدوین شد و کمیته ای برای پیگیری امور ماموریت یافت. به عنوان رئیس کمیته تشکیل شده، نسخه ای برای بانک مرکزی ایران و نسخه دیگری را برای سفارت ایران فرستادم که متاسفانه جوابی دریافت نکردم.
ولید عبدی عبدالنبی اضافه کرد: پیش نویس تفاهم نامه ۱۷ بند از جمله کمیته نظارتی و بازرسی، مباحث مربوط به خطوط اعتباری ایران و عراق، ضمانت، دوره های آموزشی و غیره را شامل می‌شود.
مشاور عالی بانک مرکزی عراق مطرح کرد: دولت عراق تمایل دارد اقدامات مشترک دو کشور در قالب پروژه های دراز مدت شکل بگیرد و در نهایت ایران و عراق هدف مشترک بالا بردن خدمات دهی را در پیش بگیرند.
وی با بیان اینکه سمت مشاور عالی بانک مرکزی عراق و ریاست ۲دوره صرافی های عراق را عهده دار است، بیان کرد: بانک مرکزی و صرافی های عراق آمادگی هرگونه همکاری مالی و اعتباری را دارد.
عبدی عبدالنبی عنوان کرد: دولت عراق از پیشنهاد و راهکارهای بانک تعاونی اسلامی مبنی بر باز شدن ال سی با پول عراقی استقبال می‌کند.
وی گفت: طبق قوانین ایران کمک کردیم تا بانک ملی تحریم ها را پشت سر بگذارند و با توجه به رتبه بندی بانک ها، بانک تعاونی اسلامی از رده بندی خوبی بر خوردار شد و به اصول بانکداری و قواعد عراق پایبند بود و من از تمام بانک های ایرانی دعوت می‌کنم که با رعایت قوانین و اصول در عراق حضور پیدا کنند.
مشاور عالی بانک مرکزی عراق گفت: ایران چرا با وجود تمام امکانات و گستردگی ها تنها چند شعبه محدود در عراق دارد؟ جواب این سوال را می‌توان در بی توجهی مسئولان دولت ایران یافت.
وی اضافه کرد: من ۲ بار پی در پی در عید نوروز به بانک مرکزی ایران آمدم اما هیچ مسئولی برای پاسخ دهی و مذاکره وجود نداشت، آیا عید نوروز بر مشارکت این دو کشور تقدم دارد؟

در ادامه فاضل الحمدانی رئیس اتاق مشترک بازرگانی عراق و ایران اظهار کرد: باید تمرکز خود را برای بالا بردن تراز تجاری هر دو کشور بگذاریم و ایرانی ها باید برای حضور در عراق فعالیت خود را گسترش دهند.

الحمدانی تشریح کرد: آیت الله سیستانی در عراق نفوذ ویژه ای دارد و بنا به فتوای ایشان نسبت به مبارزه با ظلم و همچنین اشاره وی به همکاری بیشتر با ایران موجب شد تا عراق صفحه جدیدی را برای روابط خود با ایران باز کند و عراقی ها تمایل همکاری بیشتری با ایرانی ها را دارند.

وی بیان کرد: همان مشکلاتی که ایرانی ها در رابطه با عراق مطرح می کنند، عراقی ها هم بر سر همان مسائل با ایران مشکل دارند و از نمونه های این مشکلات که تاجر به خوبی وجود آن را حس می کند می توان به اخذ ویزا اشاره کرد.

الحمدانی اذعان کرد: تجار برای ارتباط با ترکیه و اخذ ویزای آن هیچ مشکلی ندارند و به سرعت و سهولت مراحل آن انجام می شود اما اخذ مجوزهای ایران کمی دشوار است.

شهلا عموری نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم در پاسخ به سخنان مهمان های عراقی گفت: از تعاونی ها درخواست حضور برای مذاکره بیشتر داریم تا موارد را فارغ از کلی گویی به طور تخصصی بررسی کنیم.

 

کد خبر 22181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =