صادرات راه رسیدن به اقتصاد پویا

داشتن اقتصادی پویا هدف هر نظام اقتصادی است، نظام اقتصادی سرزمین ما نیز که سالهاست از تک بعدی بودن رنج می‌برد همواره به دنبال راهی برای خروج از رکود و پیش رفتن به سوی پویایی و درون‌زایی است

مرتضی سلطانی- مشاور وزیر در توسعه صادرات غیرنفتی در آستانه روز ملی صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: داشتن اقتصادی پویا هدف هر نظام اقتصادی است، نظام اقتصادی سرزمین ما نیز که سالهاست از تک بعدی بودن رنج می‌برد همواره به دنبال راهی برای خروج از رکود و پیش رفتن به سوی پویایی و درون‌زایی است

مرتضی سلطانی در ادامه راههای تحقق این هدف را برشمرد و گفت: آمار صادرات نشان می‌دهد در طی سالهای که گذشت صنایع‌غذایی و صنایع تبدیلی ایران در بازارهای جهانی برای خود سهمی گرفته‌اند، و درصد قابل توجهی صادرات داشته‌اند. با این توضیح می‌توان گفت اقتصاد ایران به مسیر مطلوب نزدیک شده است، بدون شک امنیت غذایی دغدغه امروز بشر است و حضور پررنگ در این عرصه موفقیت را به همراه خواهد داشت،

 وی خاطرنشان کرد:  ضمن اینکه صنایع تبدیلی هم با ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند  ظرفیت قابل توجهی جهت توسعه صادرات غیرنفتی در خود نهفته دارند. اما لازمه بهره‌برداری از این پتانسیل، ارتقا صنعت و تجارت کشور است.

 سلطانی گفت: امروز تجارت و صنعت خواه یا ناخواه، مرزها را درنوردیده است. دیگر نمی‏توانیم دیواری دور خود بکشیم و بگوییم فقط برای مصرف کشور کار می‏کنیم، بدون شک هر محصولی که تولید می‌شود باید با نگاه عرضه به همه مردمان جهان تولید شود.

رئیس هیأت‌مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر اذعان داشت:  در بازار امروز برای جهانی شدنِ متکی بر دانش، باید مزیت‏ها را شناسایی و در سطح بین المللی بازارسازی کنیم و برای این موضوع نیز با چشم‌انداز بلند مدت برنامه‏ریزی داشته باشیم.

 وی با اشاره به موقعیت استراتژیک  ایران گفت: سرزمین ما به طور بالقوه بازار مصرف خوبی را در اختیار صنایع قرارداده‌است، که دستیابی به آن نیازمند درایت و برنامه‌ریزی است.

 سلطانی گفت: اگر قرار است مداوم در بازارجهانی حضور داشته باشیم و کفه صادرات اقتصادمان را با هدف پویایی سنگین کنیم می بایست برنامه‌های صادراتی را براساس مزیتهای سرزمینمان اولویت بندی کنیم، و تجربه نشان داده است صنایع غذایی و صنایع تبدیلی به خوبی می توانند بازیگردان عرصه صادرات کشور باشند.

  دارنده مدال افتخار صادرات تاکید کرد: راهی روشن در توسعه صنایع تبدیلی و تقویت صنایع غذایی آغاز شده است، و امید است در آینده ای نه چندان دور این طی طریق، تأثیرات مثبتی در عرصه اقتصاد کشور را رقم زند. در این میان صنایع غذایی بیش از گذشته نیازمند حمایت و توجه دولت هستند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اهمیت همفکری سیاستگذاران اقتصادی کشور با کارشناسان حوزه صنعت گفت: نیروی انسانی جوان و با استعدادی در ایران داریم که با اندکی اهمیت و توجه می توانند در فضای تولید به کار گرفته شوند و مدیریت بهینه را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورند. اعتماد به نسل جوان باید واقعی و دور از تکلف و تعارف باشد. اگر این اتفاق رخ دهد تراز تولید خود را افزایش خواهیم داد. شخصا موفقیت خود را مرهون اعتماد به جوانان تحصیل کرده می دانم.

 وی با اعلام اینکه محصولات ما مورد استقبال چشمگیر خریداران خارجی قرار گرفته گفت: خوشبختانه کیفیت محصولات ما با تولیدات ایتالیا برابری می کند و  این روند در همه تولیدات ما دنبال می شود

وی با تاکید مجدد بر پیاده‌سازی روش درست و کارشناسی شده مدیریت در ایران یادآور شد: مدیریت یعنی حل مشکلات عدیده موجود پیرامون تولید و صنعتگر. مشکلاتی که گریبانگیر تولیدکننده ایرانی است از عرش تا فرش است و مدیریت بر این فاصله که به صفر برسد توانایی و علم می‌خواهد.

سلطانی ابراز امیدواری کرد با حمایت بیشتر از تولید داخلی،توسعه صادرات کشور سرعت بیشتری پیدا کند. یقین دارم صنایع ما در صورت حمایت و اعتماد، ظرفیت رسیدن به قله های افتخار را دارند.

 

 

کد خبر 22220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =