کوچک شدن سهم بخش خصوصی از اقتصاد پس از برجام

جلال پور: بخش خصوصی در مقایسه با دوره قبل از برجام در موقعیت ضعیف تری قرار گرفته که مایه نگرانی و دغدغه است

رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران: بخش خصوصی در مقایسه با دوره قبل از برجام در موقعیت ضعیف تری قرار گرفته که مایه نگرانی و دغدغه است. محسن جلال پور افزود: شرایط پسابرجام می توانست برای بخش خصوصی شرایط بسیار مناسبی ایجاد کند اما شرکت های دولتی، نهادها و مجموعه های بزرگی که خصولتی و شبه دولتی هستند، مانند بختک روی این مجموعه و جریان سوار شدند و از این امکان برای بزرگ شدن خود استفاده کردند.
وی با بیان اینکه پس از برجام برخی وزارتخانه های ما به این دور افتادند که هرچه امکان دارد برای دولت بگیرند و دولت را بزرگ کنند، افزود: بارها از این تریبون اعلام کردم در توافق هایی که بعد از برجام اتفاق می افتاد ، دولت بزرگ تر می شود ، از این رو عطای این برجام را به لقایش بخشیدیم و گفتیم برگردیم به همان دوره قبل از برجام، لااقل بخش خصوصی جای نفس کشیدن داشته باشد. 
رئیس سابق اتاق ایران گفت: وقتی در جلسات می دیدم جریان امور به چه صورتی پیش می رود به عنوان نماینده بخش خصوصی احساس خوبی نداشتم. وقتی از بابت تحریم و فشار، بخش خصوصی صدمه دیده حالا که فضا باز شده این بخش خصوصی است که باید از این شرایط استفاده کند اما بخش خصوصی قادر به استفاده از این فضا نبوده و نیست چرا که عرصه در اختیار دولتی ها و شبه دولتی هاست.
جلال پور اضافه کرد: بسیاری از نهادهای دولتی، شبه دولتی و عمومی در قراردادهای پس از برجام پیش قدم بودند و در عمل بخش خصوصی که قبل از این هم خیلی قوی نبود، نتوانست خیلی جای خود را در عرصه پس از برجام باز کند.
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: هیئت های خارجی که آمده بودند فقط برای نگاه کردن نیامده بودند بلکه 10 بار موضوع ها را زیر و رو می کنند و برای یک سنت پول و یک ثانیه از وقت شان ارزش قائل هستند اما وقتی می آیند می بینند که ما خودمان تفاهم نداریم.
جلال پور همچنین گفت : بخش خصوصی ما هنوز به این بلوغ نرسیده است که همه کار را باید خود انجام دهد و سیاستگذار و حاکمیت فقط باید سیاستگذاری کند و متأسفانه بخش خصوصی مطالباتی دارد که بیشتر آنها انتفاعی است و فشاری که از این ناحیه متوجه اتاق بود و فشار به بنده به عنوان رئیس اتاق که دنبال اینگونه مطالبات باشم ، تنشی جدی بود. 
وی اضافه کرد: همیشه برخلاف بسیاری از عزیزان بخش خصوصی که صحبت از حمایت می کردند صحبت از رقابت می کردم ، به هیچ وجه من با حمایت موافق نبودم امروز هم نیستم. 
جلال پور با بیان اینکه حمایت تنها ما را به جایی نخواهد رساند ، گفت : آن چیزی که برای ما مهم است و می تواند ما را به جهش و حرکت جدی اقتصادی و توسعه پایدار برساند ، ایجاد فضای مناسب رقابت است. 
وی افزود: در حمایت همیشه دست ها دراز است یعنی عده ای در اتاق و خارج اتاق و در بخش خصوصی سال ها عادت کرده اند که دست شان پیش دولت و حاکمیت دراز باشد و از هر منفذ، درز و شکافی، برای خود بهره برداری کنند. 
رئیس سابق اتاق ایران گفت: وقتی کسی به عنوان مسئول اتاق و نماینده بخش خصوصی پشت تریبون خطاب به دولتی ها فریاد می زند به جای کمک های مستقیم و اینکه می خواهید 30 درصد هدفمندی را مستقیم به تولید بدهید ؛ هر آنچه که توان دارید در جهت بهبود فضای کسب و کار، صرف و فضا را رقابتی کنید یعنی اینکه ما پول مستقیم نمی خواهیم.
جلال پور گفت: بیان این سیاست و عبارات برای بخشی از بخش خصوصی که دنبال انتفاع خود است سخت به نظر می رسد ، برخی توقع دارند مانند سابق منافذی باشد رانت ها و سرچشمه های فساد و درآمدی ایجاد شود و برای این جریان منافع داشته باشد. 
وی افزود: به عنوان نماینده بخش خصوصی از چند نرخی بودن ارز، بعضی تصمیم های اجباری ، رانت ها ، بعضی از مصوبه هایی که امکان برخی از دوگانگی ها را در کشور ایجاد می کرد و از ویژه خواری ها و بعضی ویژه دیدن ها چه در سال هایی که در اتاق در سمت نایب رئیسی و چه زمانی که در ریاست اتاق بودم انتقاد می کردم.
این موضوع برای بعضی از بخش خصوصی سخت بود و وقتی که بنده را می دیدند می گفتند شما باید دنبال این باشید که دولت با این توان، مال و امکانی که در اختیار دارد بیشتر پول بدهد و حمایت کند چرا شما می گویید به جای حمایت، رقابت می خواهیم؟ 
جلال پور گفت: وقتی آینده کشور را می بینیم به این نکته می رسیم که بخش خصوصی ما هم مانند بقیه بخش های خصوصی دینا و مانند همه فعالان اقتصادی در دنیا باید امکان توسعه و پیشرفت را در توانایی خود جستجو کند نه در رانت ها، ویژه خواری ها، نگاه های متفاوت و درزها، منافذ و شکاف هایی که در برخی تصمیم ها و مصوبه ها اتفاق می افتد و از آن می توان درآمدی را کسب کرد. اینها فشار جدی از جانب کسانی بود که این سبک را نمی پسندیدند. 
وی در پاسخ به این پرسش که بازخورد مخاطبان و مسئولان از شیوه اطلاع رسانی شما در جلساتی مانند شورای پول و اعتبار چگونه بود؟ گفت: حتماً شفافیت برای همه مطلوب است مگر کسانی که در عدم شفافیت ، بهره برداری دیگری می کنند. فضایی که در حضور بنده در اتاق با راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی آغاز شد به پاسخگویی درباره تصمیم ها و مصوبه ها کمک کرد و موجب شد استفاه بهینه از برخی مصوبات اتفاق بیفتد. 
جلال پور ادامه داد: برخی روزها تا 1500 پیام داشتیم که این اطلاعات به نفع فعالان اقتصادی بود، البته انتقادهایی هم بود. انتقادها به دو دلیل بود یکی اینکه برخی ها این آمادگی و سرعت عمل را در خود نمی دیدند و در این رقابت عقب می افتادند که قابل جبران است. اما برخی ها که می خواستند از این اطلاعات استفاده اطلاعاتی کنند نه اینکه در اختیار عموم بگذارند ، از عملکرد بنده ناراحت بودند که باید این ناراحتی را به جان خرید، زیرا وقتی می خواهید فضای شفاف ایجاد کنید و همه استفاده کنند از ناراحتی عده ای که استفاده شخصی و منفعت شخصی داشتند، نباید نگران بود. 
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران مهم ترین چالش اقتصاد ایران را دولتی شدن آن در نیم قرن گذشته بیان کرد و گفت: همه آنچه که امروز تحمل می کنیم به این علت است که بخش خصوصی ما نتوانسته است در فضای کشور حرکت کند و توسعه و رشدی داشته باشد.
امروز هم همه آنچه را که می بینیم دولت بزرگ، فربه، پرهزینه و پرخرج است ، متأسفانه به سیاست هایی که به افزایش قدرت دولت و افزایش حضور دولت در اجراییات و افزایش دولتی شدن اقتصاد کمک می کند ، پرداختیم. 
وی افزود: باید برگردیم همه امور اقتصاد را به بخش خصوصی بسپاریم ، دولت هم باید خود را کوچک کند و امور را به بخش خصوصی واگذار کند. ضمن اینکه باید به شرایط قبل از نفتی شدن اقتصاد برگردیم ، همه نفتی شدیم و دوست داریم سر سفره نفت بنشینیم ، از این رو باید برگردیم به دورانی که نفت نداشتیم و با بازوی خودمان و روی زانوی خودمان کار کنیم.

 

منبع: صدا و سيما

کد خبر 22319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =