رمزیابی رشد تجاری ایران و  روسیه

اسدالله عسگراولادی: صادرکننده روس توانسته بانک‌های کشورش را برای کمک به صادرکننده قانع کند اما ما در صادرات به روسیه درجا زدیم چراکه بانک مرکزی ما اعتبار لازم را برای حمایت از صادرکننده ایرانی در نظر نمی‌گیرد

اسدالله عسگراولادی در خصوص صادرات به روسيه گفت: آستارا خان دروازه روسیه برای محصولات ایرانی است چراکه بیشتر خریداران محصولات ایرانی در جنوب روسیه فعالیت می‌کنند و کالای صادراتی ما از دریای خزر بیشتر از طریق آستارا خان به این کشور می‌رود. سرای تجاری ایرانیان در آستارا خان که به‌تازگی گشایش‌یافته محلی مناسب برای ارتباط تجار ایرانی و روس است. بازرگانان ایرانی می‌توانند ملاقاتشان با طرف‌های روسی در آستارا خان و دیگر شهرهای اطراف مثل ساراتوف و کالوینگراد را در سرای تجاری ایرانیان ترتیب دهند. هم‌چنین با راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستارا خان امکان برگزاری نمایشگاه در این منطقه و دیگر شهرهای جنوب روسیه برای معرفی محصولات ایرانی فراهم شده است. امتیاز دیگر وجود سرای تجاری ایرانیان در آستارا خان امکان حضور بیشتر و مؤثر هیئت‌های تجاری ایران در این منطقه به بهترین شکل ممکن است. از نظر ارتباط سرای تجاری در آستارا خان با اتاق‌های بازرگانی دیگر شهرهای روسیه آینده روشنی را پیش‌بینی می‌کنیم، آینده‌ای که البته حضور یک مدیر لایق که هم به زبان روسی تسلط داشته و هم تجارت بداند آن را تضمین می‌کند. در حال حاضر رئیس اتاق گیلان سرپرستی سرای تجاری را برعهده‌گرفته است و تا انتصاب یک مدیر خوب برنامه‌های این مرکز را دنبال می‌کند.

وي ادامه داد: مسائل تجارت ایران و روسیه را در سفر اخیر ولادیمیر پوتین به کشورمان دوباره پیگیری کردیم. سفر پوتین به ایران آثار مثبت خوبی در روابط کلان ایران و روسیه داشت. روابط بانکی و گمرکی و کریدور شمال به جنوب مهم‌ترین موضوعات اقتصادی مطرح‌شده در سفر اخیر پوتین به ایران بود. هر دو طرف معتقد به توسعه فعالیت‌های دوجانبه هستند اما دو مشکل بزرگ در این زمینه‌داریم. مشکل اول، موانع بانکی است. بانک‌های روس هنوز با ما کار نمی‌کنند  و مسئله دوم، واحد پولی است که در تلاش ایم تا با مذاکره به‌جای استفاده از یورو و دلار از ریال و روبل معامله کنیم و هر شش ماه یک‌بار حساب‌ها را تسویه کنیم که  این کار هم با تفاهم بانک مرکزی دو کشور ممکن خواهد بود.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه افزود: فراز و نشیب‌های روابط تجاری ایران و روسیه اکنون به اینجا رسیده است که واردات روسیه از ایران کاهش‌یافته اما صادرات روسیه به ما افزایش‌یافته است. صادرکننده روس توانسته بانک‌های کشورش را برای کمک به صادرکننده قانع کند اما ما در صادرات به روسیه درجا زدیم چراکه بانک مرکزی ما اعتبار لازم را برای حمایت از صادرکننده ایرانی در نظر نمی‌گیرد. متأسفانه رسمی که در همه دنیا برای حمایت از صادرکننده رایج است در ایران دنبال نمی‌شود. ارزش صادرات ما به روسیه به 400 میلیون دلار رسیده است و واردات از روسیه  یک میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد شده است. امیدواریم بتوانیم در ادامه مذاکرات با ارگان‌ دولتی مسئول مثل سازمان توسعه تجارت این موانع را برطرف کنیم.

عسگراولادی تصريح كرد: از سوی دیگر ضعف شورای عالی صادرات در حل‌وفصل مشکلات صادرکنندگان به ادامه این روند دامن زده است. این شورا باید زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور اسحاق جهانگیری ماهیانه تشکیل جلسه بدهد و از اتحادیه‌های وابسته به اتاق بازرگانی برای طرح و حل مسائل دعوت کند اما در این شورا ضعف داریم. درخواست ما از معاون اول رئیس‌جمهور این است که جلسات شورا هر 15 روز یک‌بار برگزار شود و سندیکاهای وابسته به اتاق و مربوط به موضوع موردبحث جلسه دعوت‌شده و طرح مسئله کنند.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 22432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =