افت ۱۱ درصدی صادرات سیمان

با افت صادرات به بازار عراق که یکی از مهمترین شرکای کشور ما در بحث واردات سیمان محسوب می شود میزان صادرات کل این محصول ۱۱ درصد در مقایسه با گذشته کاهش یافته است

دبیر انجمن صنفی سیمان در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص وضعیت تولید و صادرات سیمان در سال 96 گفت:  در حال حاضر میزان تولید این صنعت به نسبت ظرفیت موجود رقم بزرگی را پرنکرده که دلیل آن نبود کشش در بازار داخلی، شرایط بین‌المللی کشور و ضعف امکانات زیرساختی کشور برای صادرات است. به بیان دیگر تولید، مصارف داخلی و حتی صادرات سیمان در سال 96 چندان تفاوتی با سال 95 نداشت و همان روند سال 95 را ادامه داد.

عبدالرضا شیخان، با بیان اینکه صادرات سیمان ۱۱ درصد کاهش یافته است، افزود: در گذشته بخش زیادی از صادرات سیمان کشور به عراق بوده که کاهش یافته است. سیمان به دلیل اینکه هزینه حمل در مسیرهای دور بیشتر می‌شود به همین دلیل کالای تجارت پذیری نیست و باید به کشورهای اطراف صادر شود.

وی درخصوص افزایش صادرات در سال 97 اظهار امیدواری کرد و گفت: در صورتی که میزان صادرات محصولات سیمانی با افزایش همراه شود شاهد رشد این صنعت خواهیم بود.

شیخان با اشاره به اینکه پیش از این 50 درصد حجم صادرات سیمان ایران به کشور عراق بوده است، گفت: نمی توان از این نکته غافل شد که بازار عراق بزرگترین بازار سیمان ایران است و صادرات این محصول به عراق به دلیل وجود ناآرامي هاي اين کشور و کاهش درآمدهاي ارزي عراق کاهش یافت. البته امیدوار هستیم پس از خروج داعش و بازسازی مجدد این کشور مسیر برای صادرات سیمان ایرانی هموار شود.

به گفته وی البته در این خصوص تدابیری نیز اندیشیده شده ودر حال رایزنی برای ایجاد یک سوآپ صادراتی با عراق و سوریه هستیم و در مورد بازسازی عراق وسوریه بتوانیم تامین کننده منطقه باشیم و این اولین هدف ما است.

شیخان درخصوص اینکه با توجه به اینکه صادرات سيمان به دليل کاهش تقاضاي بزرگ ترين بازار سيمان ايران يعني کشور عراق امروز با نزول مواجه شده، اما صنعت سيمان ايران به دنبال جايگزيني بازار صادراتي است، گفت: با توجه به اینکه سیمان و کلینکر محصولاتی حجیم، سنگین و کم ارزش هستند، صادرات آنها به کشورهای دور رقابتی نیست. به همین دلیل صحبت هایی برای اختصاص یارانه حمل سیمان به کشتی به راه های دور در سازمان توسعه تجارت مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه بهترين گزينه جایگزین بازار عراق بازار آفريقاست، ادامه داد: هرچند در حال حاضر شرکت های سیمان به کشورهای مختلف از جمله کشورهای CIs، کشورهای آفریقایی، بنگلادش صادرات دارند البته می توان این حجم صادراتی را بیشتر کرد. از سوی دیگر افغانستان هم می تواند بازار بهتری برای ما باشد البته در این مسیر نیاز است وزارت راه هم با ما همکاری کرده و اندکی هزینه ها را کاهش دهد تا ما شاهد رشد در این بازار باشیم.

وی اضافه کرد: براي موفقيت در بازار خاورميانه اکنون برخي موارد تعيين کننده قيمت سيمان صادراتي ايران مثل قيمت حمل و نقل بالا مي تواند چالشي قابل توجه براي اين منظور باشد که انتظار داريم در ابتداي راه دولت با حمايت هاي ويژه اي که براي کاهش اين هزينه ها در اختيار صنعت سيمان کشور قرار مي دهند، زمينه تحکيم جايگاه ايران در اين بازار را فراهم کند تا پس از آن توليدکنندگان بتوانند خودشان شرايط را مهيا کنند.

به گفته دبیر انجمن سیمان ، هزینه بالای حمل و نقل مانعی در صادرات سیمان است.

شیخان با اشاره به اینکه برای حضور ایران در بازار عراق اقداماتی انجام شده است، گفت: همانطور که می دانید عراق واردات سیمان را به کشورش ممنوع کرده است. در واقع این کشور به منظور حمایت از تولید داخلی، واردات سیمان را از همه جای دنیا از جمله ایران به داخل کشورش ممنوع کرده است. اما اکنون پس از خروج داعش و به محض بهبود اوضاع مالی شرایط امنیتی این کشور، بازار عراق به دریافت سیمان از ایران راغب است و ایران در اولویت انتخاب آنها قرار دارد.

دبیر انجمن سیمان ادامه داد: البته در این خصوص از طریق رایزن بازرگانی ایران در عراق و نماینده های سازمان توسعه تجارت با سفیر عراق مذاکراتی انجام شده که امیدوار کننده بوده است. اما منتظر هستیم که مسئولین سیاسی راه را هموارتر کنند.

شیخان در خصوص بازار روسیه هم گفت: روسیه مقررات سخت و پیچیده ای برای ورود کالا به خصوص سیمان دارد و این محصول را 28 روز نگه می دارند تا مقاومتش را بسنجند خیلی استانداردهای ایران را توجه نمی کنند. در واقع شرایط خاصی دارد. درباره این بازار هم با خسروتاج، معاون وزیر صحبت هایی شده که البته اوضاع بهتر شده ولی این موفقیت چندان نیست.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز تاثیری روی قیمت سیمان ندارد، گفت: اکثر فروش های ما به صورت ریالی است و کشورهای  خریدار همسایه از جمله عراق و افغانستان تبدیل می کنند بنابراین  با افزایش قیمت دلار  تاثیر چندانی روی قیمت این محصول ایجاد نمی شود. ولی اصولا خیز دلار می تواند بر روی روند صادرات تاثیر داشته باشد.

کد خبر 23026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =