ضرورت آزادسازی قیمتی برای اقتصاد ایران

عسگر اولادی: در عرصه ی اقتصاد و حوزه ی قیمت گذاری ها باید بتوان با نوعی آزادی هدایت شده نظارت ایجاد کرد بطوریکه حمایت از مصرف کننده از قلم نیفتد

بالا بودن تورم در اقتصاد ایران در خلال چهار دهه گذشته همواره باعث شده تا دولت نظارتی جدی و کنترلی با اعمال کند که نتیجه این سیاست پایین نگه داشتن دستوری قیمت های فروش بود. این در حالی است که به گفته فعالان حوزه تولید قیمت مواد اولیه و هزینه های جانبی تولید همواره در کشور افزایشی بوده و این مسأله همواره به کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان ایرانی منجر شده است.

با این حال وزیر صمت دولت دوازدهم در اولین اقدامات خود اعلام کرد قصد دارد قیمت های کنترلی را کنار گذاشته و اصطلاحا دست به آزادسازی قیمتی بزند. در آن زمان دو نگاه به این موضوع حاکم شد؛ نخست نگاه تشویقی که بیشتر از جانب صاحبان تولید و صنعت بود و معتقد بود این تصمیم می تواند شرایط را برای رونق تولید فراهم سازد. نگاه دوم که نگاهی انتقادی بود حکایت از بروز تورمی گسترده در کشور داشت و در نهایت این طرح عملی نشد.

با این حال اکنون بار دیگر زمزمه های اجرای سیاست ازادسازی قیمتی به گوش می رسد. به گزارش اگزیم نیوز اسدالله عسکر اولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در این زمینه اظهار داشت: آزاد سازی قیمت ها در کشورهای مترقی همواره با دادن فرصت به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این عرصه همراه بوده است.

وی افزود: در این میان دولت ها فقط با ایفای نقش نظارتی هیچ دخالتی در روند کار قیمت ها نمی کنند و آنچه حائز اهمیت است حفظ منافع مصرف کنندگان می باشد اما در کشور ما هیچ یک از این موارد محقق نشده است.

رییس اتاق ایران و چین تصریح کرد: در چنین پروسه ای (نظارت) هر چه قیمت ها به سمت محدودیت پیش برود مشکلات عدیده ای بوجود خواهد آمد البته باید به این نکته ی مهم توجه داشت که آزاد سازی قیمت ها به معنای یله کردن آنها نیست بلکه بدین معناست که قیمت تمام شده را به کمک سندیکا، انجمن ها و اتحادیه های تولیدکنندگان کنترل شود و در نهایت با در نظر گرفتن منافعی معقول برای تولید کنندگان آنها محدود نخواهند شد که فلان کالا را باید حتما به فروش برسانی.

این پیشکسوت و فعال اقتصادی با اذعان به اینکه هر نوع اقتصادی با محدودیت درتضاد است خاطر نشان کرد: در عرصه ی اقتصاد و حوزه ی قیمت گذاری ها باید بتوان با نوعی آزادی هدایت شده نظارت ایجاد کرد بطوریکه حمایت از مصرف کننده از قلم نیفتد.

عسگر اولادی افزود: اگر بخشی از واحدهای تولیدی مربوط به صادرات است ضروری است با در نظر گرفتن بازارهای جهانی، نگاهی ویژه به آنها داشت تا توانایی رقابت سالم با تولیدکنندگان رقیب را به آنها داده باشیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: بنده آزاد سازی قیمت را در خصوص رقابت با کشورهای تولید کننده و رقیب مجاز می دانم لذا اعتقاد دارم اگر کالایی با دادن ۶ ماه ضرر در پی بدست آوردن بازار مناسب خود است نباید سدّ راهش شد بلکه باید آن را آزاد گذاشت بنابراین سد راه شدن در این موارد، فضای کسب و کار کشور را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

کد خبر 23583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =