آزادسازی انرژی تورمی از کانال ارز

طهماسب مظاهری معتقد است دولت در سال های اخیر با سرکوب های مالی که انجام داده انرژی پنهانی را در ارز ایجاد کرده که اکنون در حال آزادسازی است

نرخ ارز هنوز در کانال 4 هزار و 700 تومان قرار دارد و آخرین قیمت دلار در روز پنجشنبه 4 هزار و 725 تومان اعلام شده که نسبت به روز سه شنبه (اوج قیمت) در حدود 200 تومان افت قیمت را تجربه کرده است. به این ترتیب باید گفت سیاست های دولت و بانک مرکزی برای کنترل این بازار ارام ارام در حال اثر گذاری است و انتظار می رود طی این هفته با 3 سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته بازار ارز به حالت تعادل برگردد.

ولی الله سیف ارائه گواهی نرخ سود ۲۰ درصد، پیش فروش سکه و فروش اوراق ریالی مبتنی بر دلار را از جمله راهکارهایی اعلام کرده که برای کنترل قیمتی در بازار ارز در پیش گرفته شده است و به عقیده کارشناسان این سیاست ها می توانند بازار را به تعادل برسانند. در کنار این سیاست ها سخت گیری هایی که در این بازار برای جلوگیری از حضور حضور سفته بازان و دلالان در پیش گرفته شده همگی به افت قابل توجه بازار کمک کرده است.

به نظر می رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد بازار در شرایط مناسبی قرار گرفته و قیمت بتواند تثبیت شود. در این رابطه کارشناسان اما معتقدند بازار ارز اکنون در قیمت های مناسبی قرار ندارد و قیمت کنونی نمی تواند به عنوان قیمت تعادلی برای اقتصاد قلمداد شود و برخی گمانه زنی ها از رقم 4 هزار و 500 تومان به عنوان قیمت مناسب حکایت دارند اما آیا قیمت از پتانسیل لازم برای بازگشت به این رقم برخوردار است یا خیر؟ در این رابطه برخی کارشناسان معتقدند تورم ارزی که در حال حاضر در کشور شاهد آن هستیم ناشی از سرکوب های مالی و توقف تورم است که باعث شده رشد قیمتی در کانال ارز منتقل شود.    

طهماسب مظاهری، رییس کل اسبق بانک مرکزی در این باره می گوید: تحولات بازار ارز طی چند روز اخیر نشان داد که با دستور و یا ارز پاشی در بازار و همچنین تهدید کسانی که ارز می خرند، نمی‌توان بازار را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه بازار ارز و اقتصاد، مبتنی بر قوانین ویژه خود است و با خواسته افراد شکل نمی گیرد، افزود: بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باید به اصول اقتصادی احترام بگذارد و به این موضوع توجه داشته باشد که با تهدید و درخواست نمی تواند این بازار را کنترل کند و باید سیاست‌ها در این بازار را بر اساس اصول اقتصادی تنظیم کند.

رئیس پیشین بانک مرکزی در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از شیوه دولت در کنترل تورم طی ۵ سال گذشته، ادامه داد: در طول ۵ سال گذشته بسیاری از کارشناسان اقتصادی به دولت اعلام کردند که روشهای سرکوب مالی برای کنترل تورم باعث می شود که انرژی تورم در نرخ ارز ذخیره شود و در همین چارچوب مشاهده می‌کنیم که در نرخ ارز دستوری، یک انرژی ذخیره شده تورمی وجود دارد که در حال آزاد شدن است‌ و قسمتی از تحولات کنونی بازار ارز به این موضوع باز می گردد.

این کارشناس مسائل بانکی در بخشی دیگر از صحبت های خود با بیان اینکه متقاضیان ارز در کشور سه دسته هستند، گفت: دسته اول کسانی هستند که کار اقتصادی و سرمایه گذاری می کنند و با استفاده از ارز به امر صادرات و واردات مشغول هستند، دسته دوم واسطه های ارزی مثل صراف ها هستند که می توان از آنها به عنوان مجری سیاست های دولت در بازار ارز نام برد.

طهماسب مظاهری خاطرنشان کرد: دسته سوم فعالان بازار ارز کسانی هستند که برای حفظ ارزش ذخیره دارایی های خود ارز می خرند و به نظر می رسد همانطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده اند یکی از راهکارهای کنونی کنترل بازار ارز شناسایی کسانی است که برای حفظ ارزش ذخیره دارایی های خود ارز می خرند.

کد خبر 23608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =