افزایش ۳۰ درصدی قیمت تولیدات قطعه سازی

عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازی: امسال تولیدات قطعه سازی با افزایش قیمت حداقل ۳۰ درصدی همراه است

اميد رضايي با اشاره به اينکه صنعت قطعه سازي درحال حاضر هيچ افزايش قيمتي نداشته است گفت : واقعيت امروز کشور ما اين است که بحث افزايش و تغييرات قيمت نهاده هاي صنعتي صرفاً به صنعت خودرو بر نمي گردد ، صنعت خودرو بعنوان يک صنعت جامع با صنايع ديگر ارتباط تنگاتنگ دارد و هرگونه افزايش قيمتي در بخش هاي ديگر ، روي قيمت تمام شده اين صنعت تاثير زيادي خواهد داشت اينکه استنباط کنيم به نسبت اين تغييرات ، افزايش قيمت در صنعت قطعه سازي يا حتي خودروسازي صورت گرفته است اينگونه نيست . 
وي گفت : اگر ما بدنبال تحول در صنعت خودروسازي و قطعه سازي هستيم بايد از زيرساخت ها شروع کنيم ، اولين و اصلي ترين فاکتور موضوع نقدينگي است ، اگر نقدينگي طبق زمانبندي مناسب به بدنه خودروسازي و قطعه سازي تزريق نشود به اهداف کمي و کيفي و ارتقاء دانش فني همچنين افزايش تيراژ در محصولات جديد نخواهيم رسيد.
رضايي افزود : واقعيتي است که دو طرف معادله با هم نمي خواند ، اگر هرچه از اين درصد کمتر باشد شک نکنيد که تامين و کيفيت براساس آنچه که مدنظر خودروسازي است محقق نخواهد شد و اين واقعيتي است که بايد اذعان داشت ، افزايشي که همين الان فشار آن روي قطعه سازي و حتي خودروسازي بسيار زياد وارد مي کند، اشتغال را تحت الشعاع قرار داده است.
وي از ورود خودروهاي جديد بمنزله ورود فناوري جديد ياد کرد و گفت: توليد قطعات جديد نيازمند فناوري بالا است و ورود خودروهاي جديد باعث ارتقاء کيفي صنعت قطعه سازي کشور مي شود .
رضايي با اشاره به ضعف دانش فني در برخي صنايع افزود : تامين و توليد برخي قطعات در کشور نيازمند مشارکت به شرکت هاي خارجي انتقال و ارتقاء فناوري است و لذا حمايت خودروسازان و حمايت هاي دولتي در تحقق اين مهم بسيار تعيين کننده است . 
وي گفت : همانگونه که ما قراردادهاي بسيار حرفه اي را در صنعت خودرو بين خودروسازان داخلي با خودروسازان خارجي منعقد مي کنيم ، اين مشارکت و قرارداد بايد بين قطعه سازان دو کشور هم صورت بگيرد ، اين نگاه براي اينکه صنايع خودروسازي و قطعه سازي به استانداردهاي ايده آل برسد بسيار کمک کننده است .
رضايي با بيان اينکه سرمايه گذاري خارجي ارتقاء کيفي قطعه سازي و به تبع آن صنعت خودروسازي را درپي دارد افزود: قوانين سرمايه گذاري ما خيلي از گذشته بهتر شده است اما هنوز جاي کار داريم چرا که براي صاحب فناوري و سرمايه گذار خارجي تضمين سرمايه گذاري و موضوعاتي چون سرعت بخشيدن به ثبت شرکت ، حمايت هاي دولتي و سازمانها بسيار حائز اهميت است .
وي با تاکيد بر توانايي صنعت قطعه سازي در تامين بخش زيادي از نياز خودروسازان گفت : ورود مدل هاي جديد خودرو با کيفيت هاي بالاتر نيازمند ارتقاء فناوري و ارتقاء کيفيت در ساير بخش ها بويژه قطعه سازي است ، چه بسا اگر اين مشارکت ها بين قطعه سازان داخلي و خارجي صورت گيرد هم سرعت رسيدن به آن کيفيت هم پاس کردن استانداردهاي مورد نظر خيلي سريعتر خواهد بود.
رضايي افزود : قرار نيست ما صرفاً توليد کننده يک خودرويي بدون انتقال فناوري باشيم ، در خصوص انتقال فناوري خودروسازي تاکيد زيادي شده است ، همين تاکيد بايد روي بخش قطعه سازي هم صورت گيرد. 
وي گفت : در حال حاضر يکسري از مدل هاي جديد خودرو به توليد رسيده و از سال جديد هم سري ديگري از مدل ها به توليد انبوه مي رسد و تحويل مردم و مشتريان خواهد شد ، توليد محصولات جديد با عمق ساخت داخل 40 درصد شروع شده و هرچه مشارکت ها بيشتر باشد درصد ساخت هم بالاتر خواهد رفت.
رضايي افزود : بخشي از سهم 40 درصدي ساخت داخل را قطعات هاي تک تشکيل مي دهد و بخشي مثل بدنه با استانداردهاي معمولي توليد مي شود که در بسياري از کشورها اين بعنوان قطعه موضوعيتي ندارد که بخواهيد ارتقاء بدهيد .
وي گفت : ما هرچه روي قطعات با فناوري بالاتر ورود پيدا کنيم و مشارکت را در آن حوزه افزايش دهيم قطعا اين 40 درصد ساخت داخل هم ارتقاء پيدا مي کند که علاوه بر افزايش سهم ساخت داخل ، اشتغال بيشتري خواهيم داشت.
رضايي افزود : اکنون عمق ساخت داخل خودروهاي قديمي مثل پژو و سمند بالاي 85 درصد است که نشان مي دهد بعد از سالها کارکردن ، اکثريت قطعات اين خودروها داخلي سازي شده است ، اگر بخواهيم با يک شيب ملايم به ساخت داخل 80 درصد برسيم لازم است اين مشارکت ها صورت بگيرد .
وي گفت: هرچند مشارکت هاي خارجي و حمايت هاي دولتي در رشد صنعت قطعه سازي و کسب سهم 80 درصدي مهم است اماقطعه سازان منتظر حمايت خودروسازان و دولت نماندند و بخش قابل توجهي از قطعه سازان اقدام به سرمايه گذاري و به روز کردن ماشين آلات خود کردند.
رضايي افزود : شما اگر با يک شرکت صاحب فناوري بنام وارد مذاکره شويد خودتان بعنوان يک شرکت توليدي وارد مذاکره مي شويد و يک تاثيري در مذاکره دارد ولي وقتي خودروسازي و دولت فعاليت اقتصادي شما را براي طرف خارجي تضمين کند ، توافقات و مشارکت خيلي زودتر انجام مي شود.
وي گفت : طي ساليان متمادي بحث مطالبات قطعه سازان از خودروسازان بوده است و در مقاطعي جبران شده ولي فراز و نشيب زياد بوده است اگر بتوانيم به تعهدات عمل کنيم دو طرف منتفع خواهند بود ، همان موضوعاتي که خودروساز در هزينه و قيمت با آن مواجه است ، به همان نسبت هم قطعه ساز درگير است . 
رضايي با بيان اينکه با استانداردها و معادلات گذشته نمي توانيم به استانداردهاي جديد برسيم افزود : تفاوت خودروساز و قطعه ساز در اين است که بازار خودروساز يک بازار عام 70 ميليوني است ولي بازار قطعه ساز محدود به دو تا 3 خودروساز بزرگ است ، بايد بپذيريم که قطعه ساز شريک و پيمانکار ما است ، اگر نگاه ما مشارکتي باشد مشکل حل مي شود .
وي گفت : اميدواريم در سال جديد با ورود محصولات جديد همچنين انتظاراتي که به لحاظ استاندارد و ارتقاء کيفيت مدنظر خودروساز و مشتريان است ، به قطعه سازي هم نگاه ويژه اي داشته باشيم .

 

منبع: صداوسيما

کد خبر 24009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =