۲.۵ میلیون تن برنج مازاد وارداتی در سال ۹۶

۳ میلیون تن برنج در سال گذشته در شرایطی وارد کشور شده است که نیاز کشور ما به واردات بر ۵۰۰ هزار تن بوده؛ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن باقی مانده از برنج وارداتی به کشاورز و تولیدکننده آسیب می‌رساند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که در سال گذشته ۳ میلیون تن برنج وارد کشور شده گفت: نزدیک به ۲ میلیون تن آن از طریق رسمی و بیش از ۱ میلیون تن آن از طریق قاچاق وارد کشور شده است.
 

مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص تکذیب واردات برنج قاچاق توسط مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: در سال گذشته 3 میلیون تن برنج وارد شده که نزدیک به 2 میلیون تن آن از طریق رسمی و بیش از 1 میلیون تن آن از طریق قاچاق وارد کشور شوه است.

وی با بیان اینکه هر گاه در خصوص قاچاق صحبت می‌کنیم ذهن ما به سوی تعدادی کوله‌بر می‌رود در حالی که قاچاق از طریق مبادی رسمی و بنادر تحت عنوان ته‌لنجی و سایر موارد صورت می‌گیرد، گفت: این رقم در سال گذشته در شرایطی وارد کشور شده است که نیاز کشور ما به واردات بر 500 هزار تن بوده؛ 2 میلیون و 500 هزار تن باقی مانده از برنج وارداتی به کشاورز و تولیدکننده آسیب می‌رساند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورز توان فروش برنج تولیدی خود را ندارد و روی دست آن ماده است، ادامه داد: حاصل این نوع تصمیم‌گیری‌ها این است که در حدود 4 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به این که اگر در داخل کشور برنج تولید نشود، نهایتا این زمین‌ها تغییر کاربری پیدا می‌کند، هم اکنون نیز زمین‌های کشاورزی کشت برنج به‌سرعت در حال تغییر کاربری هستند لذا بحث ما تنها حمایت از کشاورز نیست بلکه می‌گویم قوت خود را تامین کنیم.

واردات برنج قاچاق توسط مافیا و باندهای سازمان یافته

وی در خصوص اینکه آیا قاچاق یک میلیون تن برنج از طریق ته‌لنجی امکان پذیر است، اظهار داشت: این میزان قاچاق از طریق باندهای قاچاق و مافیای سازمان یافته وارد می‌شوند، مگر می‌شود ته‌لنجی 4 کانتینر باشد، این موضوع اصلا معنایی ندارد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص اینکه همیشه در زمینه واردات برنج از مافیا در این بخش گفته می‌شود این مافیا در بخش خصوصی حضور دارند یا دولتی، خاطرنشان کرد: این مافیا در هر دو بخش حضور دارند و به یکدیگر گره خورده‌اند.

کد خبر 24211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =