۲.۱ میلیارد دلار پوشاک قاچاق

از ۸.۱ میلیارد دلار پوشاک مصرفی در کشور در حدود ۲۵ درصد آن از مسیر قاچاق وارد می شود

بررسی ها نشان می دهند یکی از مهمترین اقلامی که کشور در موضوع قاچاق با آن دست و پنجه نرم می کند قاچاق پوشاک خارجی است که به رغم تلاش هایی که در سال های اخیر صورت گرفته هنوز تا جدی به قوت خود باقی است با این حال دولت برای توقف قاچاق پوشاک در راستای حمایت از تولید داخلی برنامه های مفصلی در پیش دارد.

آنطور که اخیرا عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک اعلام کرده از 8.1 میلیارد دلار پوشاک مصرفی مردم ایران رقمی معادل 2.1 میلیارد دلار آن از راه قاچاق وارد می شود درحالیکه میزان واردات قانونی و رسمی کمی بیشتر از 60 میلیون دلار است به عبارتی بیشترین میزان تأمین پوشاک در داخل از محل قاچاق انجام می شود و این در حالی است که واحدهای تولیدکننده پوشاک در کشور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند.

با این حال در حدود 500 هزار نفر در بازار تولید پوشاک مشغول به فعالیت هستند و به گفته فعالان این صنعت، پوشاک قادر است سهم بسزایی در رشد اشتغال ایفا کند به شرطیکه از آن حمایت صورت بگیرد.

در این رابطه وزارت صمت در سال های اخیر سخت گیری های بیشتری در پیش گرفته به عنوان مثال محدودیت ها در مناطق آزاد و سخت گیری های بیشتر در این مناطق و یا اجبار به شناسه کالا برای پوشاک وارداتی و اقداماتی در بعد فضای کسب و کار در داخل که برای حمایت از صنعت پوشاک داخلی در نظر گرفته شده همگی موضوعاتی هستند که دولت یا انجام داده و یا در دستور کار خود قرار داده است.

با این حال فعالان این حوزه معتقدند دولت باید در زمینه هایی مانند مالیات ها و یا تأمین نقدینگی و یا مواد اولیه هوادار فعالان این صنعت باشد چراکه صنعت پوشاک از ارزش افزوده بالا و در عین حال ظرفیت های ارزآوری بالایی برخوردار است.

در این بین رییس اتحادیه پوشاک می گوید: هدایت مردم به سمت برندهای داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است و لذا باید عادت های مصرفی به برندهای خارجی شکسته شود. به گفته شیرازی در سال های گذشته تولیدکنندگان ایرانی از برچسب برندهای خارجی روی پوشاک داخلی استفاده می کردند اما از سال گذشته که کمپین حمایت از تولیدات داخلی به راه افتاده فروشندگان نیز به این کمپین پیوسته و تمایل چندانی به این کار ندارند.

این فعال صنعت پوشاک در ادامه با اشاره به این که هنوز هم هستند تولیدکنندگان کوچک و زیرزمینی که از مارک های خارجی استفاده می کنند اما رقم آنها در مقایسه با گذشته بسیار کاهش یافته و در واحدهای صنفی قانون مند تعداد آنها به 10 درصد تولید داخلی هم نمی رسد و باید گفت مطالبه عمومی مردم به سمت تولیدات داخلی است که بسیار موثر است.   

وی ادامه داد:در گذشته عوامل بازدارنده برای تولید کننده و عرضه کننده اجناس داخلی زیاد بود به طور مثال مالیات های مختلف اعم از مشاغل و کارگر که این امر بر روی استفاده از مارک های خارجی تاثیر داشت  . البته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قول هایی برای رفع مشکلات در این زمینه داده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تولید کنندگان برای رونق تولید ملی جهادی کار می کنند و امسال با فرمایش مقام معظم رهبری در راستای حمایت از کالای ایرانی،  جانی به کالبد تولید کنندگان دمیده شده و تولید کننده داخلی با سود اندکی فقط برای جا انداختن تولید داخلی فعالیت می کنند .

کد خبر 24280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =