اخذ خسارت ترک پارس جنوبی از توتال

حسینی شاهرودی: قطعا با توجه به اینکه یک سال و اندی در اجرای قرارداد توتال تاخیر افتاده است، توتال باید هزینه ترک فاز ۱۱ پارس جنوبی را پرداخت کند

گفتگوهای ایران و کشورهای اروپایی بر سر تداوم قرارداد هسته ای ایران ادامه دارد و در این مسیر به نظر می رسد برخی شرکت های بزرگ با ابراز نگرانی از سرنوشتی که ممکن است توسط دولت آمریکا به آن مبتلا شوند از احتمال خروج از پروژه های سرمایه گذاری در ایران خبر می دهند.

به گزارش اگزیم نیوز در حال حاضر شرکن هایی همچون آلیانز که یک شرکت بیمه ای بین المللی است و یا مرسک که یک شرکت بزرگ حمل و نقل جهانی محسوب می شوند از ایران رفته اند. شرکت های دانیلی در حوزه فولاد و انی ایتالیا در حوزه نفت نیز اعلام کرده اند از ادامه همکاری با ایران صرفنظر می کنند با این حال تلاش های دولت و رایزنی ها با طرف اروپایی همچنان ادامه دارد.

در این بین شرکت توتال یک شرکت فرانسوی فعال در حوزه نفت و گاز سال گذشته با ورود به ایران از سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری در پروژه پارس جنوبی خبر داد اما آنطور که مدیر این شرکت چند روز پیش اعلام کرد تاکنون در حدود 40 میلیون دلار سرمایه گذاری در آن صورت گرفته است.

این شرکت بعد از خروج ترامپ از برجام با صراحت اعلام کرد اگر آمریکا آن را از شمول محرومیت ها و جریمه ها معاف نکند از ایران خواهد رفت. با این حال دولت در حال رایزنی برای ارایه مشوق های لازم برای تداوم حضور این شرکت است.

در این رابطه یکی از نمایندگان مجلس در گفتگو با خانه ملت با اشاره به سخنان زنگنه که شرکت توتال تضامین لازم را برای حضور در ایران قبلا داده است از توان ایران در اعلام خسارت برای این شرکت خبر داد و گفت: اگر توتال قرارداد را رها کرده و فاز 11 پارس جنوبی را ترک کند، ایران ادعای خسارت می کند.

سید حسن حسینی شاهرودی با اشاره به این که اروپا هیچگاه منافع ایران را بر آمریکا ترجیح نداده است به تحریم هایی اشاره کرد که آمریکا برای این کشورها ایجاد خواهد کرد که می تواند به زیان آنها تمام شود. به گفته وی قراردادهایی در حوزه انرژی هسته ای و نفتی با اروپا منعقد شد و هیچ کدام به ثمر ننشست، چراکه عقبه عدم توفیق شرکت های اروپایی جریان لابی صهیونیستی در آمریکا و اروپا است.

وی افزود: شرکت ها و بانک های آمریکایی در بانک ها و شرکت های اروپایی نفوذ فراوانی دارند. به گفته وی بیشتر این شرکت ها و بانک ها مشارکت دو جانبه داشته و منافع سرشاری در آمریکا دارند، لذا هیچگاه اروپا منافع ایران را به منافع آمریکا ترجیح نداده است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: قراردادهایی در حوزه انرژی هسته ای و نفتی با اروپا منعقد شد و هیچ کدام به ثمر ننشست، چراکه عقبه عدم توفیق شرکت های اروپایی جریان لابی صهیونیستی در آمریکا و اروپا است، لذا با  لابی قوی این شرکت ها ادامه همکاری آب در هاونگ کوبیدن و زمان را از دست دادن است و باید پیش بینی لازم را برای جایگزینی هرچه سریعتر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گمانه زنی ها بر این است که توتال ایران را ترک می کند، تصریح کرد:ایران نباید منتظر توتال بماند و فعالیت توسعه فاز 11 پارس جنوبی را متوقف کند، بلکه باید با استفاده از توان شرکت های داخلی کار خود را انجام دهد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه درباره میزان خسارتی که توتال باید پرداخت کند هیچ رقمی بیان نشده است، تضریح کرد: قطعا با توجه به اینکه یک سال و اندی در اجرای قرارداد توتال تاخیر افتاده  است، توتال باید هزینه ترک فاز 11 پارس جنوبی را پرداخت کند.

کد خبر 24523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =