بیست و هفتمین دوره نمایشگاه فرش دستباف

عبداله بهرامی: بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، بزرگترین رویداد تجاری در حوزه فرش دستباف در دنیا خواهد بود و در بیش از هفتصد غرفه این نمایشگاه، انواع فرش دستباف در حجم گسترده ای عرضه خواهد شد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، بیست و هفتمین دوره نمایشگاه فرش دستباف ایران، نیمه اول شهریورماه به مدت یک هفته در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود. با وجودیکه صنعت فرش ایران از تحریم های آمریکا بی نصیب نمانده و چالش های زیادی را نیز پیش روی خود دارد، اما هرساله رشد صادراتی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است.

 مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای تولیدی فرش کشور در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص برگزاری نمایشگاه فرش دستباف گفت: بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، بزرگترین رویداد تجاری در حوزه فرش دستباف در دنیا خواهد بود و در بیش از هفتصد غرفه این نمایشگاه، انواع فرش دستباف در حجم گسترده ای عرضه خواهد شد.

عبداله بهرامی اذعان داشت: هرچند فرش از موانع و مشکلات موجود بی نصیب نمانده، اما نمایشگاه بیست و هفتم می تواند، فرصتی بی نظیر برای معرفی بازار فرش ایرانی و مذاکره تجار خارجی فرش باشد؛ در این رابطه مرکز ملی فرش بعنوان متولی صنعت فرش کشور، اتحادیه صادرکنندگان و اتحادیه تولیدکنندگان با حمایت وزارت امور خارجه می توانند نقش موثری در برگزاری هرچه قوی تر این نمایشگاه و  دعوت تجار  به حضور در این رویداد مهم داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه علی رغم افزایش نرخ ارز، قیمت فرش در بازار جهانی تغییر چندانی نداشته است، گفت: هرچند نوسانات ارزی بر قیمت تمام شده فرش، تاثیر منفی گذاشت اما هنوز در بخش فروش قیمت ها تغییر محسوس نداشته و این یک فرصت مناسب برای تجار خارجی است که فرش ایرانی را با قیمت مناسب بخرند.

بهرامی گفت:خوشبختانه هر سال شاهد رشد صادرات فرش بوده  و در دوماهه اول سال جاری نیز به نسبت دوماهه اول سال گذشته رشد را تجربه کرده ایم و صادرات فرش ایرانی در سال 96 به مرز 400 میلیون دلار نزدیک شد.

وی توسعه صادرات فرش را در گرو هم افزایی و جدیت نهادهای دست اندرکار این صنعت دانست و گفت:در این میان نقش رایزنان اقتصادی و وزارت امور خارجه در دعوت و تشویق تجار بسیار با اهمیت است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای تولیدی فرش کشور، بخش خصوصی را در عبور از تحریم های بین المللی، دارای توانمندی و ظرفیت های بالقوه دانست و اذعان داشت: اتحادیه تعاونیهای تولیدی فرش کشور با استفاده از منابع انسانی و مالی که در اختیار دارد، تلاش می کند ظرفیت های بالقوه بخش خصوصی را با بهره گیری از مدل های بازاریابی به فعلیت برساند؛ اما کماکان این صنعت از ضعف در حوزه بازاریابی رنج می برد و ضروری است در این رابطه نهاد های ذی ربط از جمله اتحادیه صادرکنندگان فرش، اتحادیه تولیدکنندگان فرش و دیگر نهادهای مرتبط در راستای تسهیل فرایندهای صادراتی تلاش کنند؛  عمده بار این مسئولیت بر دوش اتحادیه صادرکنندگان فرش بوده است که سال گذشته دستاورد قابل قبولی را در نمایشگاه بیست و ششم ارائه داد و امسال نیز حرکت بزرگی را در نمایشگاه بیست و هفتم رقم خواهد زد.

عبداله بهرامی در خصوص رونق فروش داخلی گفت: در این رابطه  با همکاری بانک توسعه تعاون اقدامات حمایتی در دست داریم که پیرو آن تسهیلات سی میلیون تومانی با دوره بازپرداخت سه ساله به مشتریان پرداخت شود؛ شرکت سهامی فرش ایران نیز تفاهم نامه همکاری با بانک مهر ایران برای تخصیص تسهیلات به خریداران داخلی به امضا رسانده است که امیدواریم این اقدامات بتواند به رونق بازار فروش فرش در داخل کشور کمک کند.

این مقام مسئول با انتقاد از تصمیمات خلق الساعه در حوزه صادرات به موضوع کاهش فرصت بازگشت ارز حاصل از صادرات 6 ماه به 2 ماه اشاره کرد و بیان داشت: تصمیماتی از این دست بدون توجه به آثار مخربی که بر فرایندهای صادراتی دارد، گرفته می شوند؛ از انجاییکه فروش فرش عمدتا بصورت امانی صورت می گیرد و حتی گاها مرجوع می شوند، نمی توان از صادرکننده انتظار داشت تا در مدت کوتاه یادشده ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برگرداند؛ این سیاست چالش بزرگی برای صنعت فرش کشور است و انتظار می رود قبل از تصمیماتی از این دست، از بخش خصوصی نظرخواهی کنند. چرا که این تصمیم حداقل در مورد فرش اجرایی نیست.

 بهرامی فرش را تنها صنعت بومی سازی شده کشور معرفی کرد و گفت: مزیت های حوزه فرش و امثال آن دارای چنان ارزشی هستند که حتی می توانند اقتصاد کشور را از تکیه به منابع طبیعی بی نیاز سازند.

 

کد خبر 24970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =