صندوق پولی اروپا کلید خورد/تسهیل روابط اقتصادی ایران با اروپا

ماس: در حال مطالعه پیشنهادات برای کانال های پرداخت و سیستم های مستقل از سوییفت برای ایجاد صندوق پولی اروپا هستیم که این موضوع می تواند استراتژی جدیدی را در سیاست خارجی اروپا در مقابل آمریکا رقم بزند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز یک پایگاه خبری و تحلیلی آمریکایی در گزارشی با اشاره به تلاش اروپا برای تعریف سیستمی جایگزین سوییفت نوشت این تصمیم برای استقلال مالی اروپا از آمریکا است و صندوق بین المللی ÷ول نیز از آن حمایت خواهد کرد.

هیکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه در گفتگو با RT گفت اروپا در حال ایجاد یک سیستم مستقل از سوییفت برای عملیات نقل و انتقال پولی است.

وزیر امور خارجه المان در ادامه با اشاره به این که این اقدام البته با مشکلاتی روبرو است و اسان نخواهد بود گفت: البته ما این اقدام را از قبل استارت زده ایم و در حال مطالعه پیشنهادات برای کانال های پرداخت و سیستم ها مستقل از سوییفت برای ایجاد صندوق پولی اروپا هستیم.

ماس در ادامه افزود این موضوع می تواند استراتژی جدیدی را در سیاست خارجی اروپا در مقابل آمریکا رقم بزند. وی در ادامه گفت وقت آن رسیده تا به صورت منطقی و با رویکرد خودانتقادی بار دیگر پیمان آتلانتیک مورد ارزیابی قرار گیرد تا نقش اروپا در جهان در برابر سیاست های آمریکا مشخص شود.

بنا بر این گزارش اروپا بعد از خروج ترامپ از برجام تمام تلاش های خود را برای حفظ ارتباطات اقتصادی و تجاری با ایران به کار بسته است. اروپا به خصوص با محوریت سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در تدارک تعریف صندوق پولی اروپایی هستند. بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط اروپایی خواستار تداوم همکاری با ایران هستند و شرکت های بزرگ نیز به دنبال اخذ معافیت های تحریم از ایالات متحده هستند با این حال اروپا بر اساس قوانین خود در نظر دارد شرکت هایی را که به دلیل تحریم از ارتباط با ایران دوری می کنند جریمه کند و با این ابزار در برابر سیاست های تحریمی واشنگتن در قبال تهران ایستادگی کند.

این گزارش می افزاید اروپا به برجام و تعهدی که در سال 2015 بین کشورهای اروپایی و تهران ایجاد شده پایبند است و بر این اساس از دستورالعمل های محافظتی برای جلوگیری از افت تجارت دو طرف استفاده خواهد کرد.

این گزارش البته به خروج شرکت هایی مانند توتال یا مرسک و شرکت های بزرگ اروپایی اشاره کرده و می نویسد این شرکت ها قادر نیستند از سیستم پولی تحت نظارت آمریکا خارج شوند و مجبورند بر اساس بازارهای بین المللی فعالیت کنند اما بسیاری از شرکت های اروپایی باید به این تعهد پایبند باشند.

سوییفت یک ابزار بانکی است که 11 هزار موسسه مالی و پولی را در 200 کشور جهان به هم متصل کرده و هرچند مقر آن در بلژیک واقع است اما مطابق با قوانین فدرال رزرو آمریکا عمل می کند و به دولت این کشور اجازه می دهد علیه بانک ها و موسسان پولی و مالی سراسر دنیا اقدام کند.

به گزارش اگزیم نیوز اروپا در صورتی که بتواند یک صندوق پولی جدید را جایگزین سوییفت کند این امر می تواند بخش زیادی از روابط تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا را احیا کند. در حال حاضر و از سال 2014 روسیه نیز تلاش کرد تا سیستمی را طراحی و جایگزین سوییفت کند.

در این رابطه اخیرا رییس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد ریسک هایی برای استفاده از شبکه انتقال جهانی وجود دارد که روسیه بخشی از آن است. بنابراین از سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفته ایم سیستم مخصوص به خود را توسعه دهیم و اکنون برای تراکنش های داخل روسیه، سیستم اطلاعاتی بومی وجود دارد که مشابه سوئیفت عمل می کند.

کد خبر 25179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =