سرنوشت ۲۳۲ شرکت خارجی بعد از تحریم

از ۲۳۲ شرکتی که توسط موسسه FDD مورد بررسی قرار گرفته ۱۹ شرکت در ایران باقی می مانند، ۷۱ شرکت کشور را ترک می کنند و ۱۴۲ شرکت دیگر هنوز در حال بررسی شرایط هستند

تحقیقات بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD) در گزارشی اعلام کرد طی مدت 4 ماه از زمانی که ترامپ از موافقت نامه هسته ای ایران خارج شده است، 31 شرکت اروپایی و آسیایی که نام آنها در لیست Global 500 فهرست مجلات فورچون قرار دارد اعلام کرده اند که از بازار ایران خارج خواهند شد و خروج آنها قریب الوقوع است.

به گزارش واشنگتن تایمز آمریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ برخلاف توافقی که بین ایران و 6 قدرت بزرگ دنیا صورت گرفته بود عمل کرد و به رغم آن که آمریکا تعهد کرده بود در قبال وظایفی که ایران بر عهده گرفته تحریم های تهران را لغو کند اما ترامپ بار دیگر این تحریم ها را برقرار کرد و حتی اعلام کرد تحریم های وی سخت ترین تحریم ها در طول تاریخ خواهند بود.

ترامپ معتقد است خروج از برجام ضروری است زیرا این توافق به شدت به ضرر آمریکا بوده است. بر این اساس در چند ماه اخیر مقامات دولت ترامپ تلاش گسترده ای را آغاز کردند تا شرکت های مختلف آسیایی و اروپایی را وادار به ترک تهران کنند تا از ترکش تحریم های جدید در امان بمانند.

با این حال در مدت چهار ماه گذشته تنها 31 شرکت اعلام کرده اند که از ایران خارج خواهند شد. مقامات ایرانی در تلاش هستند تا شرکت ها را متقاعد سازند که به فعالیت خود در ایران ادامه دهند و در این مسیر به خصوص سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به شدت با سیاست های ترامپ در مورد برجام و تحریم مجدد ایران مخالف هستند.

بر اساس تحقیقات (FDD)  فهرست 500 شرکت برتر مجله فورچون نشان می دهد شرکت هایی مانند توتال، ایرباس، پژو، مرسک، آلیانز، زیمنس، انی، مزدا، میتسوبیشی، بریتیش پترولیوم از جمله این شرکت ها هستند که البته هنوز 100 درصد از ایران نرفته اند. رنو هم به شدت در برابر تحریم ها مقاومت می کند.

در این بین مدیر موسسه (FDD) می گوید تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران حتی به رغم تلاش های اروپا می تواند بسیار قدرتمند ظاهر شود زیرا ترامپ سعی دارد تا قدرت تهران را با سیاست های تحریمی در خاورمیانه کاهش دهد و بر همین اساس نیز فشارهای بیشتری بر تهران وارد خواهد کرد.

با این حال مطالعه (FDD) نشان می دهد از 232 شرکتی که توسط این موسسه مورد بررسی قرار گرفته 19 شرکت در ایران باقی می مانند، ۷۱ شرکت کشور را ترک می کنند و ۱۴۲شرکت دیگر هنوز در حال بررسی شرایط هستند. در این بین به نظر می رسد شواهد از بقای چین و هند حتی با وجود تحریم های آمریکا حکایت دارند که خواهان ادامه همکاری با تهران هستند.

برخی شرکت های این دو کشور که ارتباط کمتری با سیستم مالی آمریکایی دارند می توانند به راحتی مبادلات خود را با تهران حفظ کنند. در عین حال پالایشگاه های هندی همچنان خواهان استفاده از نفت ایران هستند. ترامپ در تلاش است تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند و مجددا تحریم ها علیه نفت ایران را در ماه نوامبر مجددا اعمال کند.

کد خبر 25293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =