ابهام در جزییات عملیاتی شدن وعده های های وزرا

غلامحسین جمیلی معتقد است اینکه چه بخشی از وعده های وزرا عملیاتی می شود و چه درصدی از برنامه ها به صورت اجرایی و موثر در خواهد آمد، بحثی است که وزرای جدید به آن نپرداختند

 غلامحسین جمیلی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در خصوص وزرای اقتصادی جدید دولت و برنامه های ارائه شده از سوی آنها گفت: محتوای برنامه هایی که دو وزیر صنعت و معدن و تجارت و اقتصاد ارائه دادند بصورت کارشناسی و با هدف کسب رضایت عمومی مخاطبان اعم از دولتی و خصوصی ترتیب داده شده و اینکه چه بخشی از وعده ها عملیاتی می شود و چه درصدی از برنامه ها به صورت اجرایی و موثر در خواهد آمد، بحثی است که وزرای جدید به آن نپرداختند.

وی تاکید کرد: آنچه که در سالهای گذشته هم تجربه شده، این است که زمانی که برنامه ها ارائه می شود، مطابق با انتظارات ذی نفعان و خوشایند مخاطبان آن برنامه ها تنظیم می شود و علی القاعده در مجموع نمی توان ایرادی را بر آن وارد کرد.

غلامحسین جمیلی اذعان داشت: انتظار می رفت وزاری تازه در هدف گذریهای خود پیرامون بهره مندی دولت از توانمندی ها و ظرفیت  بخش خصوصی در مورد چگونگی و مراحل دستیابی با این اهدف نیزبرنامه ای ارائه می دادند در کنار مطرح کردن اهداف، برنامه ها و رسالت ها و اولویت های خود، به موضوع توان اجرایی کردن این برنامه ها نیز می پرداختند؛

 وی با بیان اینکه بخش خصوصی بیش از آنکه مشتاق شنیدن وعده وزرا برای بیشتر کردن سهم بخش خصوصی در تصمیم گیریهای اقتصادی، علاقه مند به اطلاع از جزییات اجرایی شدن این وعده هاست.

 وی افزود: در شرایط فعلی پذیرفتن مسئولیت و قبول عهده داری وزارت خانه های سنگینی چون صنعت، معدن، و تجارت و اقتصاد کار سخت و پر ریسکی است؛ چرا که انتظارات و توقعات از این بخش ها بسیار بالا بوده و محل توجه و انعکاس دیدگاههای عمومی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار داریم، بخش خصوصی بیش از آنکه تمایل داشته باشد کلیات برنامه ها را بشنود، مایل است در اسرع وقت در جریان جزییات پروسه اجرایی شدن برنامه ها قرار بگیرد.

جمیلی با اشاره به اینکه آقای رحمانی و دژ پسند برنامه های قابل قبولی را ارائه داده اند،  گفت: وزرای جدید سابقه و توانمندی و پیشینه موثری در حوزه های مختلف اقتصادی دارند و از آنجاییکه همکاری و پیوند بین وزارت خانه های اقتصادی می تواند بسیار راهگشا باشد، به نظر می رسد این هماهنگی وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به شرایط حال حاضر اقتصاد کشور گفت: پیچیدگی که در فضای اقتصادی مشاهده می شود، محصول نحوه عملکرد داخلی است؛ سیاستگذاریهای بدون پیشینه مطالعاتی، مشورت  به جای اینکه باعث رشد و موفقیت شود، منجر به ایجاد چالشهای مضاعف برای اقتصاد ما می شود؛ همانطور که هیچکدام از تصمیم گیریهای اخیر دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت، نه تنها انتظارات دولت را برای حل مشکلات روز محقق نکرد، بلکه باعث ایجاد موانع جدید در این بخش شد که  نتیجه آن ایجاد نارضایتی بود.

وی افزود: اگر وزرای جدید بتوانند با حفظ تعادل بین خواسته های دولت و بخش خصوصی و ایجاد ایستایی در فضای اقتصادی گام بردانذ قطعا می توانند در بهبود شرایط موثر باشند.

 به گفته غلامحسین جمیلی جزیی نگری در سیاست گذاریها منجر به بروز پیچیدگی و چالش در فضای اقتصادی می شود؛ وقتی برای تامین اهداف کوچک، بخش های کلان اقتصاد را دچار گرفتاری می کنیم نباید انتظار داشته باشیم هدف گذاریهای ما محقق شوند.

جمیلی بیان داشت: افرادی که این مسئولیت مهم را پذیرفته اند قطعا قابلیت های فردی و استعدادهای اولیه را در وجود خود دیده اند و ما نیز برایشان ارزوی موفقیت می کنیم؛ بخش تولیدی و تجاری و معدنی غیر دولتی در تمام حوزه ها آمادگی همکاری همه جانبه را با وزارت خانه های اقتصادی را دارد.

 

کد خبر 25612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =