مرحله نهایی تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک

مدیران دولتی به سرعت به دنبال بررسی آخرین تصمیمات درباره ازادسازی خودروهای دپو شده در گمرک هستند و به نظر می رسد تا دو هفته آینده این تصمیم عملی خواهد شد

موضوع ترخیص خودروهای معطل مانده در گمرک به دستور اول دولت تبدیل شده و به نظر می رسد با توجه به ضرب الاجل های معاون اول رییس جمهور برای روشن شدن تکلیف این خودروها به زودی شاهد این موضوع خواهیم بود.

در این رابطه معاون اول رییس جمهور در نامه ای به وزرای اقتصاد و صمت بابت این خودروها به آنان تذکر داده و نوشت نباید برای کسانی که در چارچوب قوانین و مقررات عمل کرده‌اند مشکل ایجاد شود. در این نامه معاون اول رئیس جمهور در رابطه با تعیین تکلیف موضوع استمرار خسارت ناشی از دپوی خودروهای مربوط به برندهای مختلف در گمرکات کشور؛ در پارافی به تسهیل موانع فعالان اقتصادی تاکید کرده و متذکر شده است نباید برای کسانی که در چارچوب قوانین و مقررات عمل کرده‌اند مشکل ایجاد شود.

در این رابطه رییس کل گمرک نیز اعلام کرد که پیشنهاد شده خودروهایی که ارز دولتی گرفتند مابه التفاوت آن با ارز نیمایی را پرداخت کنند. به گفته میراشرفی 90 درصد این خودروها با ارز متقاضی و بدون انتقال ارز هستند و نیاز به تامین ارز نداشتند و ترخیص این خودروها می‌تواند قیمت در بازار خودروی وارداتی را تعدیل کند.

با این حال این قانون مشمول حا خودروهای بالای 2500 سی سی نخواهد شد و خودروهای بالای 40 هزار دلار نیز باید 55 تا 90 درصد سود بازرگانی پرداخت کنند. در این رابطه رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: در طول یک تا دو هفته آتی دستورالعمل خروج خودروهای معطل مانده در گمرک اجرا و خودروهای خارجی راهی بازار خواهند شد.

در این بین رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در رابطه با ترخیص چند هزار دستگاه خودروی وارداتی مانده در گمرکات کشور، گفت: به زودی خودروهای وارداتی مانده در گمرکات تعیین تکلیف خواهند شد.

رحمانی یادآوری کرد: مشکل اصلی برای عدم ترخیص این خودروها به پرونده‌های تخلف ثبت سفارش باز می‌گردد که موجب شده خودروها در گمرک توقیف شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برخی از خودروهای مانده در گمرکات، دارای مشکلات و موانع قانونی برای ترخیص هستند اما تعداد زیادی هم مشکل قانونی ندارند و بعد از تصویب هیأت دولت ترخیص خواهند شد. در این رابطه باید گفت دولت به زودی تکلیف این خودروها را روشن خواهد کرد درنتیجه انتظار می رود این موضوع بازار را با تعادل در قیمت روبرو سازد.

کد خبر 26039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =