۳ چالش در فضای تولید ملی

سود بانکی، نرخ ارز و مشکلات مالیاتی سه موضوعی هستند که نیازمند مراقبت های بیشتر و بازبینی های لازم در آینده نزدیک هستند

 

یک کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به سال رونق تولید به عوامل موثر بر این روند در اقتصاد ایران اشاره کرده و گفت سود بانکی از یک سو و نوسانات ارزی از سوی دیگر به اضافه چالش های مالیاتی نیازمند مراقبت های بیشتر و بازبینی های لازم در آینده نزدیک هستند.

جعفر زاده با اشاره به مشکلاتی که در سال جاری در تامین منابع مورد نیاز برای تولیدکنندگان داخلی وجود داشته باشد افزود: در دو سمت بازار یعنی عرضه و تقاضا با مشکل روبرو خواهیم بود زیرا هم تولیدکنندگان مشکلاتی دارند و هم با توجه به کاهش قدرت خرید در بخش مصرف با چالش هایی روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد هزینه های تولید باید برای تولیدکنندگان کاهش یابد تا سود بیشتری کسب کند و از سوی دیگر باید توان خرید مردم تقویت شود تا به این ترتیب بتوان بخش مصرف را تضمین کرد.

جعفرزاده تصریح کرد: علاوه بر این، نرخ سود بانکی و نوسانات ارزی باید مدیریت شوند تا تولید کننده متناسب با شرایط اقتصادی کشور برنامه ریزی خود را انجام دهد. وی در ادامه با اشاره به این که دلالی مسکن، خرید و فروش سکه و همچنین سپرده گذاری در بانک ها برای سود بیشتر نشانه اقتصاد سالم یک کشور نیست و باید مدیریت شود؛ بگونه ای که افراد سرمایه خود را به سمت تولید ببرند.

وی تاکید کرد: کاهش هزینه های معاملاتی باعث می شود مصرف کننده با هزینه کمتر کالای ایرانی خرید کند و به این کار تشویق شود. وی در ادامه گفت دولت نباید درآمد ارزی را در بانک مرکزی سپرده گذاری کرده و معادل ریالی آن را هزینه کند. این کار موجب افزایش پایه پولی و در نتیجه تورم می‌شود.

دولت باید در هر سال مقداری از  ارز نفتی را در صندوقی که مستقل  است و برای سرمایه گذاری مطمئن و کارا در خارج از ایران است سپرده گذاری کند.

در این بین وحید شقاقی شهری دیگر کارشناس اقتصادی می گوید دولت باید در چنین شرایطی به سرعت بازار غیرمتشکل ارزی را راه اندازی کند. به گفته وی بورس ارز یا بازار متشکل ارزی می‌تواند بخشی از مشکلات ارزی کشور را مرتفع کند و این اقدام می‌تواند به شفافیت منجر شود همچنین دیگر شاهد قیمت‌گذاری در خارج از کشور مانند دبی نخواهیم بود و هرکس که به دنبال تامین تقاضای خرد است می‌تواند به این بازار مراجعه کند.

این موضوع باعث می شود دست‌های پنهان مجال عرض اندام در بازار ارز را  را نداشته باشند. این اقتصاددان افزود: اخیرا تصمیماتی توسط دولت در مورد بازار ارز اتخاذ شده که تصمیمات خوب و قابل دفاعی هستند اما راه اندازی بورس ارز می تواند همانند هر بازار متشکل دیگر ریسک های بازارها را برطرف سازد و هزینه های تولید را برای کشور کاهش دهد.

تردیدی نیست که در راستای بهبود اقتصاد کشور، همگان باید حقوق دولت را، که یکی از بخش‎های آن‎ مالیات است، پرداخت کنند اما آنچه امروزه فعالان اقتصادی از آن انتقاد و گلایه دارند، عدم وجود عدالت مالیاتی است؛ به اعتقاد فعالان بخش خصوصی در حال حاضر بخش زیادی از مؤدیان مالیاتی از پرداخت مالیات فرار می‎کنند و اگرچه شناسایی فراریان مالیاتی و دریافت مالیات از اقتصاد زیرزمینی یکی از شعارها، یا بهتر بگوییم، آرزوهایی است که همیشه در قالب برنامه‌های سازمان امور مالیاتی مطرح شده اما شاید در عرصه عمل توفیق چندانی در این زمینه حاصل نشده است.

 این عدم اجرای عدالت مالیاتی باعث شده به بخشی از اقتصاد که حساب و کتاب‌های مشخص و شفافی دارد، فشار مضاعفی وارد شود و در نتیجه این امر، به تعبیر برخی شاهد فرار سرمایه‌گذاری در بخش تولید و متضرر شدن تولیدکنندگان هستیم.

علاوه بر این موضوع دیگری که عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با اگزیم نیوز به آن عمل می کند. به گفته وی افرادی که درآمد دارند، باید خود را موظف به مالیات‌دهی بدانند؛ پرداخت مالیات باید به عنوان یک شاخص مثبت در نظر گرفته شود در حالی که تاکنون اینطور نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه مالیات‌دهی باید به یک فرهنگ تبدیل شود، می‌گوید: حتی باید مؤدیان مالیاتی که به درستی مالیات خود را می پردارند، مورد تقدیر قرار گیرند؛ پرداخت صحیح مالیات وظیفه فعالان بخش خصوصی و مؤدیان مالیاتی است.

وی با بیان اینکه شیوه مالیات‌ستانی در کشور ما بسیار سنتی است، خاطرنشان می‎کند: در کشور افراد بسیاری داریم که درآمدهای بالایی دارند اما مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند و سازمان امور مالیاتی حتی آن‌ها را شناسایی هم نمی‌کند. از طرفی افرادی وجود دارند که به هر دلیل از قبیل دارا بودن کارت بازرگانی، پروانه بهره‌برداری واحد تولیدی و ... حساب‌های آشکار و شفافی دارند و سازمان امور مالیاتی کشور تمام آنچه به عنوان درآمد مالیاتی مشخص شده از این افراد اخذ می‌کند در نتیجه به دلیل اینکه در ابتدای سال میزان درآمدهای مالیاتی برای سازمان مالیات تعیین شده است و از طرفی مؤدیان طرف حساب سازمان نیز از قبل مشخص شده‌اند، این میزان درآمدهای مالیاتی تعیین شده صرفا از همین اشخاص حقیقی و حقوقی اخذ می‌شود؛ بنابراین مبنای این مالیات‌ستانی اشتباه است و بر مؤدیان مالیاتی که حساب‎های شفافی دارند، به این شکل فشار مضاعفی وارد می‌شود و همچنان بسیاری از افراد با درآمدها و سودهای کلان از پرداخت مالیات فرار می‌کنند؛ این شیوه مالیات‌ستانی باعث گریز برخی از پرداخت مالیات می‌شود. بر این اساس دولت باید در هر دو بخش سیاست های لازم را برای اصلاح شرایط در پیش بگیرد.

کد خبر 26778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =