عامل کلیدی چالش فضای کسب و کار در ایران

نجفی منش با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز بزرگترین چالش کسب و کار کشور است ، گفت : تحریم های بین المللی ، مسائل مربوط به گمرک و قوانین تجارت از دیگر چالش های حوزه تولید و صنعت کشور است

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز بزرگترین چالش کسب و کار کشور است ، گفت : تحریم های بین المللی ، مسائل مربوط به گمرک و قوانین تجارت از دیگر چالش های حوزه تولید و صنعت کشور است.

محمدرضا نجفی منش با اشاره به مولفه های تاثیرگذار در کسب و کار گفت: کسب و کار دارای شاخص های بین المللی است که در تمام کشورهای دنیا به صورت سالیانه با استفاده از پرسش نامه هایی استخراج می گردد که این شاخص ها شامل شروع کسب و کار ، مجوزهای ساخت و ساز ، دسترسی به برق ، ثبت مالکیت ، اخذ اعتبار ، حمایت از سرمایه گذاران خرد ، پرداخت مالیات ، تجارت فرامرزی ، الزام آور بودن اجرای قراردادها و ورشکستگی و پرداخت دیون است.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ کشوری موفق به دریافت نمره کامل در رعایت این شاخص ها نشده است ، گفت : نمره ایران در برقراری و تامین این مولفه ها ۵۶ از ۱۰۰ است.اگرچه این شاخص در ایران نسبت به سال گذشته بهبود یافته است اما به دلیل رشد خوب دیگر کشورها، رتبه کشوراز ۱۱۸ به ۱۲۴ تنزل یافته است. 

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی ایران ، بزرگترین چالش کسب و کار را نوسانات نرخ ارز دانست و اظهار کرد : تحریم های بین المللی نیز یکی از موانع موجود است که به دلیل قطع ارتباط تولیدکننده با دنیا مشکلات عمیقی در صنایع ایجاد می کند.

نجفی منش در توضیح مطلب فوق گفت : مسائل مربوط به گمرک و قوانین تجارت از جمله مشکلات دیگر فعالان اقتصادی است.کاهش هزینه های عملیاتی ، یافتن تامین کننده جایگزین و داخلی سازی حداکثری از راه حل های مشکلات عنوان شده است.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان بسیار قوی در کشور وجود دارند ، عنوان کرد : این شرکت ها می توانند در میدان عمل با تولید و بومی سازی محصولات خارجی نقش مهمی را در رفع رکود و تحریم ایفا کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود : گرچه با این موضوع که همه نیازهای کشور در داخل تولید شود موافق نیستم اما باید هر آنجه که با کیفیت مطلوب در داخل تولید می شود را وارد نکنیم و همچنین تلاش کنیم آن بخش از کالاهای مورد نیاز که در تحریم کاهش یافته را تولید کنیم.ایجاد اشتغال ، کاهش خروج ارز از کشور و ارتقای توان داخلی از پیامدهای مثبت داخلی سازی است.

 

کد خبر 27821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =