افت ۳۸ درصدی تجارت ایران و آمریکا/محدودیت ها بیشتر می شود؟

آمارهای گمرک ایران حاکی از کاهش ۳۸ درصدی ارزش تجارت ایران و آمریکا در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ است و این در حالی است که دولت آمریکا در تلاش است تا محدودیت های بیشتری در حوزه صادرات برخی محصولات مانند پتروشیمی اعمال کند

آمارهای گمرک ایران حاکی از کاهش ۳۸ درصدی ارزش تجارت ایران و آمریکا در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ است و این در حالی است که دولت آمریکا در تلاش است تا محدودیت های بیشتری در حوزه صادرات برخی محصولات مانند پتروشیمی اعمال کند.

بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال گذشته، در این مدت در مجموع مبادلات تجاری ایران و آمریکا به ۱۸۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال پیش از آن ۳۸ درصد کاهش داشته است.

ایران در سال گذشته ۱۵۰۲ تن کالا به آمریکا صادر کرده که ارزش صادرات غیرنفتی ایران به این کشور در مجموع بیش از ۴۵ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که صادرات ایران در سال ۱۳۹۶ به آمریکا ۳۵۵۰ تن به ارزش ۱۳۲ میلیون دلار بوده است که نشان از کاهش حدود ۹۰ میلیون دلار صادرات ایران به آمریکا داشته است.

از سوی دیگر در سال گذشته، ۶۹ هزار تن کالا از آمریکا وارد ایران شده که ارزش آن به بیش از ۱۴۲ میلیون دلار می‌رسد.

واردات ایران از آمریکا در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن از لحاظ وزنی ۸۵ درصد افزایش داشته، اما ارزش واردات از آمریکا در سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافته استY بهطوریکه در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۷ هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۷۰ میلیون دلار از آمریکا وارد شده بود.

به این ترتیب مجموع تجارت ایران و آمریکا در سال گذشته حدود ۱۸۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به حجم ۳۰۱ میلیون دلاری تجارت این دو کشور در سال پیش از آن، ۳۸ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار گمرک ایران، اقلام وارداتی ایران از آمریکا عمدتاً مربوط به مواد غذایی بوده که در این میان کنجاله سویا و ذرت دامی که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، از مهم‌ترین کالاهای وارداتی ایران از آمریکا بوده است.

در مقابل، صادرات ایران به آمریکا نیز بیشتر مربوط به مواد غذایی است؛ به طوریکه لبنیات، میوه خشک، شیرینی، زعفران و زرشک جزو کالاهای مهم صادراتی ایران به آمریکا در سال ۱۳۹۷ به شمار می‌روند.

در این بین بر اساس گزارشی که وال استریت ژورنال منتشر کرده دولت آمریکا در تلاش است تا با اعمال محدودیت بر صادرات محصولات پتروشیمی و دیگر کالاها دسترسی ایران به دلار را محدود کند.

بر اساس این گزارش دولت ترامپ به دنبال اعمال محدودیت‌های اقتصادی بیشتری علیه ایران است تا از طریق جریمه شرکت‌ها و مؤسسات مالی که با ایران فعالیت می‌کنند دسترسی این کشور به دلار را محدود کند.

این محدودیت‌ها که شامل جریمه بانک‌ها و شرکت‌ها می‌شود با هدف پایین آوردن فروش محصولات پتروشیمی ایران به سنگاپور و صادرات کالای این کشور به افغانستان انجام می‌شود.

آمریکایی‌ها بر این باورند که از زمان اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران این کشور ضرر 10 میلیارد دلاری را در قالب فروش از دست رفته نفت خود شاهد بوده است.

در واقع هدف از اقدام آمریکا محدود کردن دسترسی ایران به اسکناس دلار است که از این طریق بتواند فشار اقتصادی در قالب تحریم‌ها را بر ایران افزایش داده و این کشور را برای مذاکرات جدید و توافقات امنیتی بیشتر از جمله فعالیت‌های موشکی آن پای میز مذاکره بنشاند.

هم اکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا به دنبال  اعمال تحریم‌هایی است که منابع کمتر شناخته شده دسترسی ایران به دلار را ببندد.

ایران برای حفظ ارزش ریال و همچنین پرداخت پول واردات خود به دلار نیاز دارد.

این تحریم‌ها شامل جریمه شبکه‌های مالی که دلار را به شرکت‌های ایرانی صادر کننده محصولات پتروشیمی ایرانی منتقل می‌کند، است.

مقامات آمریکایی بر این باورند که پس از نفت، فروش محصولات پتروشیمی دومین منبع درآمد ایران به حساب می‌آید.

به گفته یک منبع آگاه آمریکایی فروش محصولات پتروشیمی بیشترین حاشیه سود را برای ایران در بردارد.

یک منبع آگاه دیگر تاکید کرد: شبکه‌های مالی تامین کننده دلار ایران که از سوی آمریکا هدف قرار خواهند گرفت در سنگاپور، مالزی، ارمنستان و امارات حضور دارند.

این منابع آگاه می‌گویند: آمریکا به مقامات سنگاپور، مالزی و هند گفته‌اند که هر شرکتی را با ایران همکاری می‌کنند را تحریم می‌کند.

کد خبر 27911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =