جولان دلالان در بازار خودرو

بازار در کنترل و مدیریت وزارت صمت و خودروسازان است که در این میان حضور عده ای دلال نیز با هدایت خودروسازان جهت افزایش قیمت ها و ایجاد هیجان روانی برنامه ریزی شده است. در صورت عدم ساماندهی این وضعیت سوال و استیضاح از وزیر صمت پیگیری می‌شود و مجلس با ابزارهای نظارتی خود با این مشکل برخورد می کند

به گزارش اگزیم نیوز، وزیر صمت در تازه ترین اظهارنظر خود با تاکید براینکه دشمن در کنار جنگ اقتصادی، جنگ روانی نیز علیه کشور آغاز کرده، یادآور شده است که روزانه هزاران هشتگ برای به هم ریختن بازار خودرو ایجاد می شود.

رحمانی با بیان اینکه دشمن روزانه چندین هزار هشتگ در فضای مجازی در مورد خودرو و سایر کالاهایی که ظرفیت بحران سازی دارند، ایجاد می کند تا فضا را به هم بریزد، عنوان کرده است که باید با تدابیر لازم و اطلاع رسانی صحیح، تبلیغات دشمن را بی اثر کرد، گفت: واقعیت های کشور باید به مردم اطلاع رسانی شود؛ چراکه اگر مردم در جریان امور باشند با مسوولان همراهی خواهند کرد و شرایط را درک می کنند.

اما از سوی دیگر هم زمان با اعلام فروش فوری خودروسازان به هدف کاهش قیمت های بازار، آمار تولید ماه گذشته هم توسط وزارت صنعت منتشر شده است. براساس این آمار تیراژ تولید 32 درصد کاهش نسبت به ماه گذشته و 47 درصد کاهس نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

حذف قیمت خودرو از سایت های اینترنتی برای مقابله با دلالی

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دفاع از حذف قیمت خودرو از اپلیکیشن سایت‌های اینترنتی گفت: با این اقدام زمینه فعالیت سوداگران در بازار از بین می رود و این نشان می دهد که دولت باید با تصمیمات درست بازار را مدیریت کند.

وی با تاکید براینکه در وهله نخست باید از حجم تقاضا در بازار کاست به همین دلیل مردم باید تا 2 ماه آینده خرید خودرو را به تعویق بیاندازند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند، یادآور شد: مردم می‌توانند با مقاومت و خودداری از خرید خودرو باعث ضرر و زیان دلالان شوند چراکه در حال حاضر سوداگران تمام نقدینگی خود را در بازار سرمایه‌گذاری کردند و زمانی که خریداری برای اجناس آنها وجود نداشته باشد ضرر هنگفتی متحمل می‌شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان ساخت که قوه قضاییه، تعزیرات و پلیس فتا باید به فعالیت دلالان در فضای مجازی ورود کرده و با آنها برخورد کنند. عرضه قطره‌ چکانی خودرو توسط خودروسازان به بازار باعث گرانی روزهای اخیر شده که در واقع خودروسازان یکی از مقصران اصلی گرانی در بازار هستند  زیرا اگر خودروهای پیش فروش شده و فروش نقدی به موقع به مردم تحویل داده می‌شد حجم تقاضا در بازار کاهش پیدا می‌کرد در نتیجه عرضه و تقاضا با یکدیگر برابری کرده و افزایش قیمتی در حوزه خودرو ایجاد نمی‌شد.

لیدرهایی که به بازار خط می دهد

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اعلام کرد که حذف نمایش قیمت در سایت های خرید و فروش خودرو، نرخ ها را در بازار نزولی کرد. در روزهای گذشته به دلیل بروز التهاب در بازار خودروی کشور و با هدف کمک و همراهی برای مدیریت این بحران توسط نیروهای انتظامی و قضایی، سایت هایی نظیر «دیوار» و «باما» در پیام هایی از حذف موقت نمایش قیمت در آگهی‌های خودروی خود خبر دادند.

در این زمینه، سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در دو سه روز گذشته، التهاب و هیجان کاذب قیمت خودروها فروکش کرده و قیمت ها روند نزولی به خود گرفته است. اکنون در عمل معامله ای انجام نمی شود و بازار خودرو راکد است، اما در مقایسه با چند روز گذشته نرخ خودروها داخلی تا پنج درصد و نرخ خودروهای مونتاژی بین پنج تا 15 درصد کاهش یافته است. اعلام قیمت های کاذب در سایت ها در حالی که در عمل خودرویی نیز در کار نبوده، آشفتگی بازار را به دنبال داشت؛ این در حالی است که باید اصالت آگهی، اصالت کالا و اصالت قیمت کارشناسی شود و پس از آن سایت ها آگهی مربوطه را منتشر کنند.

موتمنی از وجود «لیدرهایی قدرتمند» در بازار خبر داد که با استفاده از چند کانال تلگرامی و سایت ها به صورت هماهنگ قیمت های دلخواه خود را اعلام می کنند و هیچ نظارتی نیز بر آنها وجود ندارد. معتقدیم کار در حوزه هایی نظیر خودرو و مسکن تخصصی است و اعلام قیمت های کاذب در فضای مجازی جز التهاب آفرینی در بازار نتیجه ای ندارد.

روند نزولی قیمت خودرو در بازار قابل رویت است

فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از اقدام بسته شدن سایت های اینترنتی فروش خودرو اعلام کرد: ظرف دو سه روز گذشته با اقداماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با خودروسازان داشته است روند نزولی قیمت خودرو در بازار قابل رویت است.

وی در جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در محل وزارت کشور و در جمع خبرنگاران افزود: افزایش قیمت خودرو در بازارهای کشور از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلا قابل پذیرش نیست و رسمیت هم ندارد به دلیل این که ما در افزایش نرخ خودرو تغییری اتفاق نیفتاده است. خودروسازان کشور هیچ افزایش قیمتی نداشتند. قیمت ها، با قیمت های گذشته در حال واگذاری به مردم است ولی بازی گردانان هستند که از این تلاطم های که در بازار وجود دارد، تلاش می کنند مردم را تحریک کنند و در بازار بیشتر حضور داشته باشند و این حضور بیشتر نمایش عرضه کمتر از آن سمت باعث می شود که افزایش قیمت داشته باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: به رغم قیمت هایی که در بازار و سایت های خبری اعلام شد در بازار هیچ خرید و فروشی اتفاق نیفتاده است. اگر هم بوده به صورت محدود، ظاهری و صوری تا این که نشان بدهند قیمت تا این سطح افزایش پیدا کرده است

دلالان هدایتگر قیمت ها در بازار خودرو

امیر خجسته عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 درگفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه قیمت گذاری و حضور دلالان بیشترین  آسیب را در بحث قیمت گذاری خودرو وارد کرده، اظهارداشت: بازار در کنترل و مدیریت وزارت صمت و خودروسازان است که در این میان حضور عده ای دلال نیز با هدایت خودروسازان جهت افزایش قیمت ها و ایجاد هیجان روانی برنامه ریزی شده است.

وی با تاکید با انتقاد فرمول حاشیه بازار در صنعت خودرو دستاویزی برای سوءاستفاده بیشتر سوداگران، یادآور شد: فرمول 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار خودرو که توسط وزارت صمت ابلاغ شده است کارساز نبود و نتوانست در به ثبات رساندن بازار خودرو تاثیرگذار باشد، براین اصل خودروسازان باید پیشنهاد نمایندگان را بپذیرند و 10 درصد بیشتر از قیمت تمام شده محصولات خود را به فروش برسانند تا بازار به سمت رقابتی شدن حرکت کند.

خجسته افزایش غیرمنطقی  قیمت خودرو در هفته های اخیر را ناشی از عدم مدیریت و سیاستگذاری درست دانست و افزود: وزیر صمت باید برای ساماندهی وضع موجود تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کند تا زمینه خروج هرچه سریع تر سوداگران از بازار فراهم شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس با تاکید براینکه در جلسه ای که اخیرا با وزیر صنعت در کمیسیون مجلس داشتیم مقرر شد که اقدام لازم از سوی وزارت صمت در کنترل وضعیت بازار خودرو صورت پذیرد زیرا مردم به شدت از بی نظمی‌های موجود در بازار خودرو ناراضی هستند، براین اساس در صورت عدم ساماندهی این وضعیت سوال و استیضاح از وزیر صمت پیگیری می‌شود و مجلس با ابزارهای نظارتی خود با این مشکل برخورد می کند.

قیمت های مسکن و خودرو به سایت ها بر می گردد

جواد جاویدنیا سرپرست معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی از بازگشت قیمت های مسکن و خودرو به سایت های خرید و فروش اینترنتی خبر داد.

وی افزود: به همین دلیل به سایت های خرید و فروش اینترنتی اعلام کرده ایم که قیمت ها را برگردانند، به همین منظور در ابتدا به این سایت ها اعلام کردیم که قیمت ها را به صورت موقت حذف کنند تا درباره آن تصمیم بگیریم.

جاویدنیا معتقد است که این راه حل به عنوان راه حلی موقت اثرگذار است ولی باید به صورت دائم باشد چون اگر قیمت ها در جای رسمی مطرح نشود، به صورت زیرزمینی از شبکه های اجتماعی سردر خواهد آورد و زمانی که یک بستر مرجعی برای تعیین قیمت پیدا کردیم، باید آن را مدیریت کنیم. ما از اتحادیه ها تعهد گرفتیم تا از درج قیمت آگهی هایی که به صورت ناگهانی افزایش پیدا می کند، خودداری کنند و اجازه انتشار این نوع آگهی ها را ندارند. هدف ما جلوگیری از تلاطم قیمت ها است و نباید اجازه دهیم برخی از مشتریان قیمت های نجومی ارایه دهند و بازار را با مشکل روبرو کنند.


 

 

 

کد خبر 27954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =