صالحی : بهبودفضای  تجارت خارجی با انسجام در تداوم سیاست های ارزی

به نظر می رسد که سال ۹۸ را بهتر از سال گذشته در بحث تجارت خارجی و امور گمرک تجربه کنیم در صورتی که انسجام در سیاست های ارزی همچنان تداوم داشته باشد. در حال حاضر با بالا رفتن اطمینان گمرک آزادسازی کالاها شدت گرفته است اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که بخشی از این مشکل دپوی کالا در گمرک مربوط به مسایل ارزی است

به گزارش اگزیم نیوز، رییس کل بانک مرکزی از آمار ارزی 70 روز اول سال جاری رونمایی کرد. براساس این آمارصادرکنندگان 3 میلیارد دلار تامین ارز کرده اند اما در مقابل نیز واردات از صادرات شتاب گرفته است.

برپایه این گزارش ۸/۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی مواد اولیه و سایر کالاهای ضروری تامین شده که از این مبلغ بیش از 3 میلیارد دلار آن توسط صادرکنندگان تامین شده است. همچنین 800 میلیون دلار آن واردات در مقابل صادرات بوده است.

کارشناسان معتقدند سیاست های جدید ارزی بانک مرکزی در مورد نحوه برگشت ارز ناشی از صادرات، منطقی بودن نرخ نیما از نظر صادرکنندگان، رواج تدریجی و پرشتاب واردات در مقابل صادرات و مهمتر از همه درک شرایط خطیر اقتصادی توسط صادرکنندگان دراین زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است.

گمرک در یک ماه گذشته با ابلاغ چندین دستور العمل تلاش کرده تا مشکل رسوب کالا در گمرکات کشور به خصوص مواد اولیه لازم برای تولید را حل کند. در این راستا و در آخرین اقدام هفته گذشته مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک دستورالعمل ترخیص کالا به صورت نسیه و بدون پرداخت حقوق ورودی را ابلاغ کرد.

به اعتقاد فعالان این حوزه با توجه به دستورالعمل های اخیر مدیران گمرک سیاست های مربوط به کاهش رسوب کالا از گمرکات وارد مرحله تازه ای شد و فعالان بخش خصوصی می توانند امیدوار باشند با اجرایی شدن این دستورالعمل ها بخش مهمی از مشکلات باقی ماندن کالاها در گمرکات به خصوص مواد اولیه که کمبودشان واحدها را با چالش روبرو کرده، حل شود. طبق اعلام مدیران گمرکی با دستور العمل های جدید این امیدواری وجود دارد که حداقل مشکل ۳ هزار اظهارنامه و کالاها از گمرک خارج شود.

حمیدرضا صالحی دبیر کنفدراسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه گمرک بخشنامه های تسهیل کننده ای را برای عدم رسوب کالا صادر کرده و دستوری را که وزیر صمت نیز در این زمینه داده بودند راهگشا بود، اظهارداشت: در ماه گذشته تسهیلاتی برای واردات در مقابل صادرات اتفاق افتاد و جلساتی در كمیته كارشناسی با حضور نمایندگانی از نهادهای مختلف چون بانك مركزی، كنفدراسیون صادرات و اتاق بازرگانی شكل گرفت تا موانع موجود برطرف شود. براین اصل به نظر می رسد که سال 98 را بهتر از سال گذشته در بحث تجارت خارجی و امور گمرک تجربه کنیم در صورتی که انسجام در سیاست های ارزی همچنان تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه گمرک با گرفتن وثیقه هایی که اطمینان از خروج کالا را بیشتر کند در دستور کار قرار داده است، عنوان کرد: با بالا رفتن اطمینان گمرک آزادسازی کالاها شدت گرفته است اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که بخشی از این مشکل دپوی کالا در گمرک مربوط به مسایل ارزی است. به طور مثال وقتی کالایی از چین وارد می شود که با ال سی باز شده است و در شبکه بانکی وارد شده، اکنون که شبکه بانکی قطع شده است طرف چینی اجازه نمی دهد که کالاهایش در بنادر ایران آزاد شود و در مقابل درخواست دارد که تمام پول را دریافت کند، در نقطه مقابل گمرک نیز اجازه ندارد این جنس را آزاد کند زیرا باید نامه بانک را دریافت کند.

صالحی با اشاره به سیاست کاهش رسوب کالا که در اردیبهشت ماه توسط گمرک اعلام شد گفت: پیش از این نیز سیاست ترخیص قطعی کالاهای تامین ارز شده‌ با گواهی بانک عامل‌، ترخیص محصولات دارویی دارای موعد زمانی، فراهم آوردن تمهیدات لازم برای نمونه‌ برداری از کالاهای نیازمند اخذ مجوز قانونی، پیش از اظهار به گمرک، سه اقدامی بود که گمرک در قالب دستورالعمل‌های جداگانه به مدیران حوزه‌های نظارت و گمرکات جهت تسهیل کار ابلاغ کرده بودند.

دبیر کنفدراسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی با تاکید براینکه این موانع بخشی به واسطه تحریم ها ایجاد شده و بخشی از آن نیز مربوط به دلار چند نرخی است یادآورشد: ارز تک نرخی به ثبات بازارها منجر می شود و عامل روان سازی اقتصاد است که در این زمینه ضروری است بانک مرکزی با عملیاتی کردن طرح بازار متشکل ارزی به این سمت حرکت کند.

به گفته صالحی اختصاص ارز 4200 تومانی در واقع پخش كردن منابع ملی در جامعه با ارز ارزان قیمت تنها نتیجه ای كه دارد، افزایش قاچاق خواهد بود سال گذشته شاهد واردات ۴۰ میلیارد دلار کالا به کشور بودیم که چیزی حدود ۱۲ میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی و مابقی یعنی ۸۰ درصد آن مربوط مواد اولیه بوده است. پیش از این در مدیریت ترخیص کالا‌ها پس از اعمال تحریم‌های آمریکا خیلی موفق نبودیم، اما با گذر چند ماه کمی وضعیت عادی شده است و توانستیم بر شرایط بحرانی غلبه کنیم. در واقع موضوع رسوب طولانی مدت کالا‌ها در گمرکات رفع شده است.
وی افزود: عوامل و پارامترهای مختلفی مانند الزامات قبل از اظهار كالاها به گمرك اعم از شیوه های انتقال ارز یا تكمیل اسناد مورد نیاز، اقدامات صاحبان كالا در راستای اظهاركالا به گمرك، انجام تشریفات گمركی و ترخیص كالا از گمرك، سیستم حمل و نقل كشور در رسوب كالا در بنادر كشور تاثیرگذار است

یكی از دلایل انباشت كالا در بنادر و گمركات كشور وجود كالاهای فاقد مجوز ثبت سفارش برای اظهار به گمرك بررسی ها حاكی از آن است كه كالاها و كانتینرهایی در بنادر كشور دپو شده اند كه طبق عرف تجاری موجود به كشور وارد شده اما فاقد مجوز ثبت سفارش هستند، یعنی صاحبان كالا از ابتدا اقدام به حمل این كالاها كرده اند تا پس از ورود كالا به كشور قبل از اظهار به گمرك و انجام تشریفات گمركی نسبت به اخذ مجوزهای ورود و ثبت سفارش آن اقدام كنند


 

کد خبر 28113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =