​سهم نیم درصدی  ایران در گردشگری جهان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام اینکه سهم گردشگری در تجارت کل دنیا حدود هفت درصد برآورد شده ، گفت: این در حالی است که این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است

غلامحسین شافعی در نشست صبحانه کاری امروز(دوشنبه) که با حضور «علی اصغر مونسان» وزیر پیشنهادی گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: به زودی وزیر گردشگری به کابینه معرفی شود، در عین حال سال‌های گذشته تحولات خوبی را در گردشگری و میراث فرهنگی شاهد بودیم و به درستی در خود دولت نیز توجه خاصی به این موضوع می‌شود.

اما رئیس اتاق ایران در عین حال این انتقاد را نیز وارد کرد که  نبود ثبات در مدیریت گردشگری کشور در سال‌های گذشته بیشترین آسیب را به این صنعت وارد کرده است.

شافعی با بیان اینکه امروزه صنعت گردشگری از نظر درآمد و اشتغال با صنعت نفت و خودروسازی در کشور مقایسه می‌شود؛ عنوان کرد:  در واقع این صنعت در رده بالا از نظر اهمیت اقتصادی معرفی می‌شود و از سوی دیگر ارزش افزوده گردشگری برای کشور قابل مقایسه با هیچ یک از بخش‌های دیگر نیست و ارزش افزوده آن بسیار بالاست.

بنابر آمار اعلامی از از سوی رئیس اتاق ایران، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر در دنیا در صنعت گردشگری فعالیت دارند و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار نیز درآمد سالانه این صنعت برآورد می شود که باز هم سهم ایران در آن بسیار اندک است.

او با بیان اینکه تغییرات ارزی سبب شده تا ایران به یکی از ارزان‌ترین کشورها برای گردشگری خارجی  محسوب شود، گفت: این موقعیت ویژه ای  برای توسعه صنعت گردشگری ایران فراهم کرده است.شافعی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر تقویت حضور بخش خصوصی در صنعت گردشگری بیان کرد:  مردمی بودن صنعت گردشگری بیشتر از سایر بخش ها است؛ از این رو،  در تدوین سیاست های کلان انتظار می رود،  بخش خصوصی حضور داشته باشد و مشاوره دهد.

همچنین به گفته او،  ایجاد تسهیلات ویژه و حمایت لازم در توسعه  صنعت گردشگری مساله مهمی است که اقدامات خوبی هم در این زمینه تا کنون انجام شده است.

رئیس اتاق ایران  در پایان ضمن تاکید بر اینکه از آثار اجتماعی و فرهنگی گردشگری نباید چشم پوشید،  اظهار کرد: صنعت گردشگری در تصویرسازی درست ایران و انتقال آن به کشورهای خارجی می‌تواند موثرترین بخش فعالیت‌های کشور باشد.

 

کد خبر 28521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =